Site icon IAS

איגרת ששלח יוסי פתאל לחברים/ות בלשכת מארגני תיירות נכנסת לישראל

"יחד ננצח". צילום באדיבות לשכת מארגני תיירות

חברי לשכה יקרים,

ב-7 באוקטובר הפך יום שמיני עצרת ליום שמיני עצבת לעם ישראל. דווקא בימים בהם התחלנו לקרוא בפרשת ״בראשית״, הוטלנו אל ״התוהו ובוהו״. כיהודים נדבקת נפשנו בפליאה ושמחה על בריאת השמים והארץ בפסוק א׳, אך קודם למעשה הבריאה מציינת התורה בפסוק ב׳ ״וְהָאָרֶץ הָיְתָה תֹהוּ וָבֹהוּ, וְחֹשֶׁךְ עַל פְּנֵי תְהוֹם״.

דרכו של עולם כי תחילת לידתם של הדברים במשבר, כך גם בלידתם של בני האדם שראשיתם ב׳משבר לידה׳. (על פי מילון אבן שושן המשמעות המקראית של המילה 'משבר' היא: 'פי הרחם באשה שהילוד פורץ ויוצא בו לאויר העולם').

מַה שֶּׁהָיָה הוּא שֶׁיִּהְיֶה וּמַה שֶׁנַּעֲשָׂה הוּא שֶׁיֵּעָשֶׂה וְאֵין כָּל חָדָשׁ תַּחַת הַשָּׁמֶשׁ (קהלת).

במרבית מוחלטת של המשברים בישראל בעשור החולף ויותר, זעק ענף התיירות הנכנסת את מצוקתו, והכנסת נדרשה לדיונים מיוחדים בנושא. בסופם של הדיונים, שנתמכו בחלק מהמקרים בעבודת תת וועדה מיוחדת, הוכן מתווה ובהתאם תקציב לטיפול בייחודיות השפעות המשברים על ענף התיירות.

כך לדוגמא, בצוק איתן אישרה הממשלה תקציב של 491 מיליון ש״ח לסיוע לענף התיירות. לאחר מבצע עמוד ענן אישרה הממשלה שורת תקציבים לתמיכה בעסקים, כולל תקציב שיווק מיוחד בסך 55 מיליון ש״ח.

במשבר הקורונה הכירה הממשלה בהחלטה נפרדת בחשיבות התיירות הנכנסת להתאוששות הכלכלה ואישרה מתווה שכלל סיוע למלונות, מורי דרך ומארגני התיירות הנכנסת ע"ס 450 מיליון ש״ח נוספים למתווה הכללי. בשנת 2015 קיבלה הממשלה החלטה (מספר 333) לסיוע לענף התיירות במקרים של משברים גיאו-פוליטיים. ההחלטה הייתה אמורה להוות מסגרת להפעלה בעת משבר. ההחלטה לא יושמה מעולם.

וודאות:

וודאות הינה מרכיב חיוני לניהול עסקים. בממוצע בישראל, חווה ענף התיירות הנכנסת משבר כתוצאה ממשברים ביטחוניים מדי כ-4-3 שנים, דבר המביא אל פתחנו מצב בלתי נסבל של חוסר וודאות במציאות של היעדר כמעט מוחלט של הכנסות.

במקום להמציא מחדש את אותו הדבר, אנו פועלים לעגן את המתווה למשברים הבאים, המתווה העתידי מטבעו יהיה דומה לאלו שקמו לפניו. וועדת הכלכלה בכנסת כבר קיימה דיון ראשון בצורך להכין תוכניות מראש למשברים, שבמציאות הישראלית לבטח יבואו.

חזקו ואימצו,

יוסי פתאל,

מנכ"ל לשכת מארגני תיירות נכנסת לישראל

Exit mobile version