Site icon IAS

אושר לקריאה שנייה ושלישית: ביצוע עיסקאות נופש זולות יותר בחו"ל

ח"כ סמוטריץ: "ההצעה תשמור על הצרכן ותסייע לסוכני הנסיעות להתמודד עם העולם החדש". צילום Depozitphotos

ועדת הכלכלה אישרה היום לקריאה שנייה ושלישת הצעח חוק לפיה סוכני הנסיעות יוכלו להציע גם שירותי תיירות בחו"ל עם אפשרות ביטול, לצד חופשות ללא אפשרות ביטול, ויחוייבו להבהיר לצרכן את ההבדל ביניהן. ההצעה תיכנס לתוקף 30 יום לאחר פרסומה ברשומות; היו"ר איתן כבל, אמר: "העולם החדש שינה את ענף התיירות מקצה לקצה – סייענו לצרכנים שיוכלו לרכוש חבילות נופש זולות יותר ולא אפשרנו כרסום בזכות לביטול עסקה".

היוזם ח"כ בצלאל סמוטריץ': "ההצעה תשמור על הצרכן ותסייע לסוכני הנסיעות להתמודד עם העולם החדש". היו"ר כבל וח"כ סמוטריץ' הסכימו לבחון בשבועות הקרובים אם להרחיב את ההצעה ולהחילה גם על מלונות בארץ.

שירות תיירות הכפוף להוראות חוק הגנת הצרכן (הכולל זכות ביטול בתוך 14 ימים עם החזר מלא) או שירות תיירות הכפוף לתנאי הביטול של נותן השירות בחו״ל, גם אם הוא מגדיר את העסקה כבלתי ניתנת להחזרה (non refundable) ובלבד שהשירות ניתן במלואו מחוץ לישראל.

כיום הסוכנים אינם חלק מעסקאות ללא זכות ביטול בחו"ל

עד כה, משרדי נסיעות היו רשאים להציע ללקוחותיהם שירותי תיירות בחו״ל המוגדרים כ-non refundable רק בעסקאות פרונטליות שנערכו במשרד הנסיעות. התיקון שהתקבל יאפשר להציע שירותים אלה גם בעסקאות מכר מרחוק בטלפון, באינטרנט וכד׳.

מנכ"לית התאחדות משרדי הנסיעות, חני סובול. צילום יחצ

ההצעה מבקשת לתקן את חוק הגנת הצרכן, כך שיאפשר לסוכני נסיעות ישראלים למכור חבילות נופש בחו"ל בשני מסלולים: מסלול הכולל את הזכות לבטל את העסקה בהתאם לתנאי הביטול של נותן השירות בחו"ל (מלון, השכרת רכב, אתרי בילוי – בלבד שכולם מתבצעים במלואם בחו"ל) – מסלול כזה לרוב לא יאפשר ביטול; ומסלול ללא אפשרות כזו – כלומר מסלול הכפוף רק לתנאי הביטול לפי חוק הגנת הצרכן.

ההבנה היא שבעולם התיירות והתעופה בעולם פורמטים רבים נמכרים ללא זכות ביטול במחיר זול יותר – למשל בטיסות הלואו-קוסט או המלונות המציעים חדר במחיר אטרקטיבי ללא ביטול. לרוב הצרכנים יכולים לבחור בין מנגנון קשיח וזול יותר ובין מנגנון גמיש שניתן לבטל או לשנות עבורו משלמים יותר.

מטרת ההצעה היא לאפשר גם לסוכני הנסיעות בישראל להציע הצעות זולות כאלה, תחום שכיום הם אינם חלק ממנו שכן כיום סוכני נסיעות נמנעים מלהציע מוצרים שלא ניתן לבטל מול הספק בחו"ל, משום שהם כפופלים לחוק הגנת הצרכן הישראלי, המאפשר לבטל עסקת נופש שנרכשה אצל סוכן נסיעות ישראלי (בעסקת מכר מרחוק, כלומר באינטרנט או טלפונית) בטווח של עד 14 ימים ממועד ביצוע העסקה בתמורה לדמי ביטול של 5% משווי העסקה ועד 100 שקל (הנמוך מביניהם).

חני סובול, מנכ״לית התאחדות משרדי הנסיעות: "אני מבקשת לברך את חה״כ סמוטריץ' על היוזמה המבורכת ועל המאמצים שהשקיע בקידום הצעת החוק. חה"כ סמוטריץ' פעל באומץ רב תוך הבנת צרכי השוק והשינויים הטכנולוגיים מרחיקי הלכת שחלו בו בעשור האחרון, המחייבים את התאמת הרגולציה לטובת הצרכן. אני מבקשת להודות גם ליו״ר הוועדה חה״כ כבל, שהשקיע ממיטב זמנו ומרצו בניהול יעיל של דיונים מורכבים ורבי משתתפים".

לדברי סובול, ממחקר שעשתה ההתאחדות עם מכון סמית עולה, כי 68% מהצרכנים הרוכשים שירותי תיירות באתרי אינטרנט זרים (לרבות אתרים של חברות תעופה זרות), כלל לא מודעים לכך שאותם גופים רואים עצמם פטורים מתחולת הוראות חוק הגנת הצרכן. המשמעות היא שבבואם לבטל עסקה הם נוחלים מפח נפש. "החוק שעבר, המחייב גילוי נאות, יאפשר למשרדי הנסיעות בישראל להציע ללקוחות הישראלים מגוון רחב יותר של מוצרים ומחירים ויקל על אותם לקוחות בכך שתנאי הביטול של כל שירות יהיו ברורים וגלויים מראש", הדגישה סובול.

Exit mobile version