Site icon IAS

השווי הבורסאי של פתאל החזקות – קרוב ל-5 מיליארד שקלים

מלון NYX תל אביב (צילום: יח"צ)

ביום חמישי שחלף היה שווי השוק של פתאל החזקות בבורסה 4.9 מיליארד שקלים. ב-1 באפריל  הגיבה מניית פתאל אחזקות בתגובה לדוח הכספי בעלייה של 3.41% ל-35,170 אגורות למניה, משלימה בכך טיפוס של כ-7% מאז הנפקתה וסיכוי טוב ששווי השוק הבורסאי של פתאל החזקות יחצה את הסכום של 5 מיליארד שקלים.

לפי הדוח התקופתי והשנתי, צמחו הכנסות החברה בשנת 2017 בכ-40% לכ-2.6 מיליארד שקלים, לעומת כ-1.85 מיליארד שקלים בשנת 2016. הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות של הקבוצה, טיפס באותה השנה בכ-44% לכ-194 מיליון שקל, לעומת כ-134.3 מיליון שקל בשנת 2016. אלה תוצאות חזקות לקבוצה, שהנפיקה בפברואר 10% ממניותיה וגייסה 427 מיליון שקל לפי שווי חברה של 3.75 מיליארד שקל "לפני הכסף".

גידול בהכנסות

בפתאל החזקות מייחסים את הצמיחה של כ-40% בהכנסות החברה לכ-2.6 מיליארד שקלים בעיקר  למלונות שנוספו לרשת, וגם בגלל איחוד הפעילות עם מלונות פרותאל תיירות, המחזיקה בכ-10 בתי מלון בישראל. כתוצאה מכך, הרשת מונה כיום כ-32,923 חדרים ב-171 בתי מלון ב-17 מדינות. הרשת שהינה הגדולה בישראל ומנוהלת על ידי אביה מזרחי מגן, מונה 39 בתי מלון, מתוכם 21 בבעלות מלאה או חלקית, 12 בשכירות ו-7 בניהול. מותגי הרשת הינם לאונרדו LEONARDO,  יו U, הרודס HERODS , NYX ורוטשילד 22. באירופה מנוהלת הרשת, למעט קפריסין, על ידי דני רוג'ר והיא כוללת 131 בתי מלון, מתוכם 48 בבעלות מלאה או חלקית, 79 בשכירות ו-4 בניהול.

דוד פתאל (צילום: יח\"צ)

רשתות חברתיות

מעיון בדוח הכספי של פתאל החזקות מתברר, כי ישנם תחומים נוספים שדחפו את ההכנסות כלפי מעלה. כמו, למשל, הצטרפות  למגמה של שימוש נרחב ברשתות חברתיות ומנועי חיפוש מבוססי חוכמת המונים, דוגמת booking.com,TripAdvisor  ו-Expedia , הפועלות בתחום התיירות ומספקות מידע מיידי ועדכני על בתי מלון ומדרגות אותם בהסתמך על חוכמת ההמונים. מרבית מהכנסות מלונות הקבוצה בישראל הינם משירותי אירוח שהזמנתם נעשית באמצעים מקוונים. אלה כוללים גם את סוכנויות נסיעות מקוונות, או באמצעות הזמנה דרך ערוצי השיווק הישיר של הקבוצה. יתרת ההכנסות (בהיקפים הולכים ופוחתים) הינם באמצעות הזמנות שנעשות על ידי סוכני נסיעות וסיטונאי תיירות שמתקשרים עם אורחי מלונות הקבוצה, במתכונת שבה סוכני הנסיעות וסיטונאי התיירות מבצעים את ההזמנות למלון עבור האורחים ומשלמים עבור שירותי האירוח.

גופים ממשלתיים

במסגרת פעילותה פועלת הקבוצה בישראל גם אל מול גופי ממשלה מגוונים ורבים על בסיס מכרזים המתפרסמים על ידי הגוף הממשלתי הרלוונטי. במסגרת אותם מכרזים, מגישה הקבוצה הצעות מחיר הנקבעות, בין היתר, לפי חתך גיאוגרפי של המלונות, חבילת האירוח (פנסיון מלא, חצי פנסיון וכיו"ב), מאפייני החדר והעונה הרלוונטית. הצעות המחיר, לרוב, מחייבות את הקבוצה לזמינות חדרים בהיקפים מינימליים במועדים הקבועים במכרזים, המשתנים בין גוף ממשלתי אחד לאחר. בדרך כלל, כל אחד מהגופים הממשלתיים מיוצג על ידי סוכנים אשר ממלאים תפקיד תפעולי בעיקרו ועימו הקבוצה פועלת בקשר עם הגשת הצעותיה, קבלת ההזמנות וביצוע התשלומים בין הגוף הממשלתי לבין הקבוצה.

תחרות

ענף המלונאות בישראל הוא ענף תחרותי, במסגרתו מתמודדים מלונות הרשת עם תחרות עזה מצד מספר רב של מתחרים, בפריסה ארצית ובאזור אגן הים התיכון. התחרות בתחום הינה למול מספר גורמים, לרבות מלונות אחרים המצויים בסמיכות למלונות הרשת (רשתות בתי מלון וכן מלונות בודדים), נופש מוזל באגן הים התיכון (קפריסין, יוון ובהיקפים נמוכים יחסית בשנים האחרונות – גם טורקיה) ואירוח במתכונת "הכל כלול" ובשנים האחרונות גם אירוח אלטרנטיבי על ידי בודדים המשכירים נכסים שבבעלותם לטווח קצר (Airbnb).

ברמה האזורית (קרי ביעדים בתוך ישראל ובסמיכות לה) מתמודדת החברה בעיקר מול מלונות ויעדי נופש בסגנון הכל כלול במזרח אגן הים התיכון, המציעים חבילות נופש במחירים נמוכים יחסית ומתחרים בחבילות האירוח של רשת פתאל באתרי הנופש בישראל, ומהווים חלופה ממשית לנופש בישראל עבור התייר הישראלי. בנוסף, מתמודדת החברה מול אלטרנטיבות אירוח בעקבה ובסיני. המתחרים המרכזיים של רשת פתאל הינן הרשתות הגדולות בישראל – רשת מלונות "דן", רשת "ישרוטל", רשת מלונות אפריקה ("הולידיי-אין") ורשת מלונות "רימונים". פרט לכך מתחרים מלונות הקבוצה למול מלונות בודדים המצויים ככלל בפריסה ארצית והממוקמים בסמיכות למלונות הקבוצה.

על מנת להתמודד עם התחרות בתחום המלונאות בישראל, פועלת החברה בעיקר בדרך של שמירה שוטפת על תחזוקתם וחידושם של המלונות, בדרך של השקעת משאבים בשיפור מערך השירות, הבידור והניהול של בתי המלון ובדרך של השקעת מאמצי שיווק ופרסום (בעיקר בדרך של קידום פעילות באינטרנט). להערכת החברה, יתרונותיה היחסיים של רשת פתאל מול מתחרותיה הינם בפריסה ארצית רחבה ובעיקר ביכולות ניהוליות ותפעוליות מוכחות וכן ביצירת יתרון משמעותי לגודל למול לקוחות מזה ולמול ספקים ונותני שירותים מזה. לצורך התמודדות עם התחרות בתחום, פועלת החברה באופן מתמיד באמצעות ריכוז מאמצי שיווק ופרסום באפיקים מגוונים כגון אינטרנט, דיוור ישיר, חברי מועדון ושידרוג המוצר ושימוש בשמות המסחריים "פתאל", "לאונרדו", "הרודס"   "NYX " וכיו"ב.

הרודס הרצליה (צילום: איה בן עזרי)

אירופה – לקוחות

מרבית לקוחות החברה הינם לקוחות עסקיים אשר שוהים במלונות הרשת באירופה במהלך שבוע עבודה למטרות פגישות עסקיות, כנסים מקצועיים או תערוכות. את יתרת לקוחות מלונות הרשת באירופה ניתן לאפיין כלקוחות תיירות פנאי הבאים להתארח במלונות החברה בערים תיירותיות כגון ברלין, ברצלונה, פראג וורשה.

בשנת 2017, כ-68.5% מהכנסות החברה משירותי האירוח באירופה נבעו מלקוחות עסקיים, כאשר 52.2% מהן נבעו מלקוחות עסקיים בודדים ו-16.3% מקבוצות עסקיות ויתרת ההכנסות, כ-31.5% נבעו מלקוחות תיירות הפנאי. יצוין כי כ-56.5% מהזמנות החדרים של החברה מתבצעות דרך רשתות האינטרנט, באמצעות אתר החברה וסוכנויות הנסיעות המקוונות ויתרת ההזמנות מתבצעות באמצעות מרכז ההזמנות הטלפוני של הרשת באירופה, סוכני נסיעות ומארגני כנסים ותערוכות.

מימון

החברה מממנת את פעילותה מהתזרים השוטף שמייצרת פעילותה בתחום המלונאות, מההון העצמי של החברה ובאמצעות אשראי מתאגידים בנקאיים ומוסדות פיננסיים הניתנים לחברות הקבוצה וגם  מגיוס חוב פרטי שבוצע למשקיעים מוסדיים, גיוס הון מהציבור במסגרת ההנפקה שבוצעה לציבור וכן באמצעות גיוס חוב ציבורי באמצעות פתאל נכסים אירופה, אשר שימש ומשמש למימון פעילותה של החברה באירופה.

ההלוואות מובטחות, בין השאר, בשעבוד ראשון על זכויות הבעלות של הלווים בנכסי המקרקעין, בשעבוד על מלוא מניות הלווים, המחאת דמי השכירות, שעבוד זכויות וכספים מכוח הסכמי ניהול או מכוח זכויות ביטוח, שעבוד חשבונות בנק אשר בהם מופקדים דמי השכירות המתקבלים בגין המלונות, וכן שעבוד מלאי המלונות ובחלק מהסכמי המימון גם שעבוד חשבונות הבנק המשמשים את שותפות הניהול בתפעול המלון והכל לפי העניין. בחלק מן הלוואות שנטלה קבוצת פתאל אירופה, ניתנו ערבויות פיננסיות אישיות מוגבלות בסכום על ידי דוד פתאל ו/או מלונות פתאל ו/או פתאל החזקות ו/או תאגידים בשליטת מלונות פתאל, ללא תמורה, להבטחת פירעון התחייבויות הלווים במסגרת הסכמי הלוואה.

כך, למשל, יתרת ההתחייבויות המובטחות בשעבודים נכון ל-31 בדצמבר 2017 מסתכמת לסך של כ-2.424 מיליארד שקלים, כאשר השווי של נכסים שאינם משועבדים, נכון ל-31 בדצמבר 2017, מסתכם לסך של כ-628 מיליון שקלים.

פתאל החזקות העריכה, נכון למועד חתימת הדוח, כי לא יידרשו מקורות חדשים לכיסוי תפעול עסקיה השוטפים בשנה הקרובה. יחד עם זאת, החברה תבחן מעת לעת, את הצורך בגיוס מקורות מימון נוספים לצורך פיתוח עסקיה בכלל ולצורך רכישת מלונות נוספים בפרט.

Exit mobile version