Site icon IAS

המלונאים מזהירים מפני סגירת שדה דב

שדה דב המאבק נגד סגירתו מסלים צילום עירית רוזנבלום

נשיא התאחדות המלונות, אמיר חייק, וראשי ענף המלונאות פנו בדחיפות לשרי האוצר, התיירות והתחבורה וליו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה בקריאה לשקול מחדש את סגירת שדה דב ב-2019, דבר העלול להסב נזקים כבדים לתיירות הפנים ולתושבי אילת. המלונאים מבקשים להשאיר את שדה דב לפעול במתכונת מצומצמת עד להקמת שדה חלופי

ועדת הפנים והגנת הסביבה עתידה לדון במימוש החלטת הממשלה מחרתיים ביום שני ה-15 בחודש.  ראשי ענף המלונאות מתייחסים במכתבם לכוונה לסגור את שדה התעופה דב, המשמש כעורק התחבורה הראשי והמהיר ממרכז הארץ לעיר אילת ולדרום הערבה, ומתריעים כי יחד עם סגירת שדה התעופה באילת והחלפתו בשדה המרוחק מהעיר, על שם אילן רמון ז"ל, תהפוך ההגעה לעיר אילת ארוכה ומסורבלת ולא כלכלית הן בהיבט הכספי והן בהיבט של משאב הזמן ותביא לפגיעה אנושה במספר הישראלים המגיעים לאילת וממנה.

"הלחץ של רשות מקרקעי ישראל ושל פקידי האוצר לממש את הנדל"ן בצפון תל-אביב, תוך פגיעה קשה וחמורה בתשתית האווירית בקו תל אביב –אילת, מתעלם מהצרכים הלאומיים ומהמחויבות של מדינת ישראל לעיר אילת, לתושביה ולפרנסתם וכן לעתיד ענף המלונאות בעיר המפרנס אלפי משפחות", טוענים המלונאים.

המלונאים מצטרפים למאבק ראשי הערים נגד סגירת שדה דב . צילום יח"צ

נציגי המלונות החתומים על המכתב הם רשתות המלונות שעיקר עסקיהם הם באילת כמו קלאב הוטל וישרוטל וכן פתאל ודן. לדברי המלונאים, הדבר גם יפגע קשות גם ב"רכבת האווירית" של, כ-60 אלף הטסות רפואיות למרכז הארץ, המתקיימות בקו זה, הכוללות הטסות חולים כרוניים או הנזקקים לטיפולים רפואיים מקצועיים או למכשור רפואי מיוחד. עוד מציינים המלונאים בפנייתם, כי על פי דו"ח בודינגר משנת 2008 בראשות האלוף (במיל.) הרצל בודינגר, נקבע כי אין לבטל תשתית תעופה קיימת במדינת ישראל בטרם תועמד תוכנית ראויה.

המלונאים מזהירים כי גם ללא סגירת שדה דב, קיים כיום עומס כבד בנמל התעופה בן גוריון הן בטרמינל 3 והן בטרמינל 1 וכי סגירתו תהפוך את האלטרנטיבה לטוס דרך נתב"ג  ללא אטרקטיבית .כתוצאה מכך, יעדיפו רבים ובהם אוכלוסיות כמו ועדי עובדים, עורכי דין, רואי חשבון וקבלנים לקיום כנסים בקפריסין, יוון, טורקיה או רומניה.

המלונאים טוענים במכתבם כי ויתור על התחבורה האווירית, יגביר את העומס בכבישים לאילת וממנה ובמיוחד על כביש הערבה, שהוא ברובו חד-מסלולי ומשרת סמיטריילרים, משאיות כבדות, אוטובוסים וכלים חקלאיים, על מקדם התאונות והנפגעים הטמון בכך.

המלונאים סבורים, כי הדרך הראויה לפתרון העניין, היא באמצעות מתווה שיווק הקרקע ובניית השכונות המתוכננות ממזרח למערב ולא בכיוון ההפוך. מתווה זה אמנם יצמצם את שטחו של שדה דב, אך ישאיר אותו פעיל. לדבריהם,

"ברור לכל, שלאחר יציאת הצבא מהשדה  ופינוי משרדי ארקיע, ישנה אפשרות להותיר מסלול טיסה אחד, מגדל פיקוח וטרמינל קטן על חלק קטן מהשטח לאורך  הים, מבלי לפגוע בטיילת הפרוסה לאורכו וזאת עד למימוש סיכום ראש הממשלה  – להקים שדה תעופה על אי שיוקם מול חופי תל-אביב.

מלון דן אילת, נכס משמעותי לרשת לצד דן פנורמה. צילום סיון פרג'

סיפור הקמת שדה תעופה על אי מלאכותי 

על פי החלטת הממשלה משנת 2015, נקבע כי הפעילות האזרחית בשדה דב תיפסק עד לשנת 2017 ואילו הפעילות הצבאית בו תימשך עד לינואר 2019. לאחר מכן, פינוי השדה האזרחי הוארך מעת לעת, בין היתר לאחר שלא נמצא פתרון לתעופה האזרחית הפועלת בשדה דב ומקשרת את אילת עם ת"א ולאחר שכלל לא הוגשו תוכניות בינוי במקום שדה התעופה שייסגר.

ב-2017, אושר בקריאה שנייה ושלישית חוק התעופה שדה דב (הוראות מיוחדות), של חברי הכנסת איציק שמולי ובצלאל סמוטריץ, לפיו שדה התעופה האזרחי לא ייסגר כל עוד תמשיך בו הפעילות הצבאית.

מלונות אילת חוששים מפני סגירת השדה שיפגע קשות בעסקיהם. צילום depositphotos

ב-6/5/18, הוגשה לוועדה המקומית לתכנון ובניה בת"א, תוכניתו של ראש העיר ת"א רון חולדאי שמציעה השארת פעילות שדה דב לתעופה אזרחית תוך צמצום שטחו והקמת 8,000 יח"ד, 200 אלף מ"ר שטחי תעסוקה, 50 אלף מ"ר שטחי מסחר ו-40 אלף מ"ר למלונאות ("תוכנית חולדאי"). ב-17/6/18 הוגשה לוועדה המחוזית לתכנון ובניה במחוז המרכז, תוכנית לבינוי בשטח שדה דב, של כ-16 אלף יח"ד, 208 אלף מ"ר שטחי תעסוקה, 126 אלף מ"ר שטחי מסחר ו-125 אלף מ"ר שטחים למלונאות ("תוכנית כחלון – נתניהו").

ב-30/7/18 הכריז רה"מ בישיבת וועדת השרים לעניין פינוי שדה דב, כי שדה דב ייסגר לחלוטין, הטיסות ממנו יועברו לנתב"ג ותיבדק האפשרות להקמת שדה תעופה על אי מלאכותי מול חופי גוש דן בעתיד, תוך התעלמות מתוכנית חולדאי ומהעובדה כי ההליכים לאישור תוכנית כחלון-נתניהו בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה מצויים בשלב ראשוני ביותר, שייקח זמן לא מבוטל עד שיבשילו לכדי הוצאת היתרי בנייה ובנייה של ממש. במקביל, הפעילות הצבאית במקום הוארכה עד ליולי 2019.

יצויין כי מבקר המדינה כבר בדו"ח 2015 ציין כי המהלכים לסגירת שדה דב נעשו באופן תמוה, מבלי שנבחנה היתכנות החלופה המציעה את השאר שדה התעופה על כנו במסגרת מצומצמת יותר לפי תוכנית חולדאי.

כתבה קודמת: ראש הממשלה הכריע: שדה דב ייסגר ביולי 2019

Exit mobile version