Site icon IAS

האם יתווספו מלונות ידידותיים לחיות מחמד בעקבות המלחמה?

החברים השעירים מתארחים עם משפחותיהם במלונות אטלס. צילום רועי מזרחי

אוהבי חיות מחמד מתייחסים לכלבים ולחתולים שלהם כמו ילדים, אחים או נכדים. אין ספק שרוב בעלי החיות הפרוותיות האלה חושבים על חיות המחמד שלהם כמשפחה. גם לא מפתיע לגלות שבשנת 2024, 2 מתוך 3 משקי בית באמריקה מחזיקים בחיית מחמד, בעוד שבישראל מעריכים שלשליש המשפחות כלב או חתול. אם בעלי החיים האלה הם חלק מאיתנו בוודאי מגיע להם להצטרף עימנו לחופשה בבתי מלון. אולם הרצון המשפחתי הזה לא פשוט ובהחלט מאתגר. בעוד שבמלונות מסוימים מקבלים בחום חיות מחמד, באחרים יש כללים נוקשים נגד כלבים וחתולים.

הסיבות העיקריות שמלונות בעולם מיישמים מדיניות אסורה לחיות מחמד הן שמירה על תקני ניקיון והיגיינה. הן משילות שערות, משאירות ריחות, או אפילו גורמות נזק לרהיטים או לשטיחים. הן עלולות ליצור סביבה לא נעימה לאורחים אחרים. על ידי אכיפת מדיניות לא ידידותית זו, בתי המלון יכולים להבטיח שהחדרים שלהם יישארו נקיים ונטולי ריחות עבור כל הלקוחות. בנוסף, חלק מהאורחים עשויים לסבול מאלרגיות או רגישויות לקשקשים או פרווה של חיות מחמד.

התרת כניסה לחיות מחמד לחדרי מלון עלולה לעורר לעיתים תגובות אלרגיות. הנהלות בתי המלון מבקשות לספק שקט נפשי לאורחים עם אלרגיות על ידי הבטחת שחדרי האירוח נקיים מאלרגנים. צמצום הפרעות הרעש עבור האורחים שלהם היא סיבה נוספת. תמיד קיימת אפשרות של נביחות או רעשים אחרים שעלולים לשבש שלווה בחדרים סמוכים. למלונות יש אחריות לודא את הבטיחות והנוחות של כל האורחים שלהם. זה כולל התחשבות באלה שיש להם פחדים או פוביות הקשורות לבעלי חיים. גם אם חיית המחמד רגועה, סביבה לא מוכרת ונוכחות של אורחים אחרים עלולה לעורר אצלה חרדה או תוקפנות.

אבל לפעמים, בדרך כלל בעיתות משבר, גם כללים נועדו להישבר. כשהמלחמה בעזה החלה ב-7 באוקטובר, עמדו בתי המלון בישראל בפני אתגר בלתי צפוי. יותר מרבע מיליון ישראלים פונו מבתיהם בחזיתות הדרום והצפון. הם מצאו מחסה בבתי מלון באזורים בטוחים בכל רחבי הארץ. רבים השאירו הכל מאחור, אך לא הסכימו להשאיר את חיות המחמד שלהם ללא הגנה. הם רצו לקחת אותם עמם ליעדי הפינוי בזמן המשבר הזה. לא כולם הורשו להביא את הכלבים או החתולים שלהם לבתי מלון שהיוו מקלט בטוח. בתגובה פנה פורום עורכי הדין להגנת בעלי חיים בישראל לשרים רבים. חבריו דרשו לפתור בדחיפות את המצב ולסייע למפונים להשתכן עם חיות המחמד שלהם. "מסתבר שחלק מהמלונות שהממשלה העמידה לרשות המפונים מסרבים לאפשר להם להביא עימם את חיות המחמד שלהם. הן מנותקות מבעליהם. הן זקוקות להם. זה גורם להן נזק אמיתי והסירוב מהווה למעשה עבירה על חוק צער בעלי חיים. יש להכיר בכלבים ובחתולים האלה כבעלי חיים המעניקים תמיכה נפשית למפונים, ולכן חל עליהם החוק שנקבע לכלבי נחייה", נכתב בעתירה.

דני שחר, מנכ"ל משרד התיירות, תמך בבקשה וקרא למלונאים לאפשר לחיות המחמד להתגורר עם המשפחות שפונו. "ניסיון העבר בעולם מלמד כי פינוי עם בעלי החיים הוא הדרך הנכונה ביותר לחוסן לאומי, לבריאות הציבור ובעלי החיים ולרווחתם", הוא ביקש ורוב המלונאים התגמשו ואפשרו לחיות מחמד להשתכן בבתי המלון שלהם. כשנשאל בפודקאסט האחרון מהו הדבר הכי מוזר שהוא נאלץ לטפל בו במלחמת עזה, חשף ליאור רביב, מנכ"ל ישרוטל: "יש אינסוף מקרים, אבל מה שבולט הוא שזו הפעם הראשונה בתולדות החברה אירחנו מאות כלבים. לפתע פתאום גילינו שיש לנו סוג חדש של אורחים. פתחנו עבורם אפילו סוג של מחלקת טיפול בכלבים״.

אורח נכבד בחדר מלון בארה"ב. צילום freepik

האם המלחמה מעוררת השראה ליותר מלונות ידידותיים לחיות מחמד?

״ברגע שהמלחמה התחילה ואירחנו מפונים קיבלנו עימם ללא היסוס גם את חיות המחמד שלהם מכיוון שאנו מאמינים שהן חלק מהמשפחה האורגנית", מגלה דיוויד טאקר, מנכ"ל מלון רמדה בירושלים המשמש גם כיו״ר התאחדות המלונות בירושלים. "זה לא היה כלל קל להתמודד עם חיות מחמד במתקני המלון, אבל הבנו שזהו מצב חירום, משבר גדול. הקפדנו שכלבים יהיו קשורים ברצועה כל העת, שכלבים נובחים לעולם אינם נשארים לבד והכניסה עימם למסעדות אסורה. אבל ברגע שהמלחמה תסתיים מלונות ירושלים יחזרו לשגרה, הם גם יחזרו למדיניות הליבה שלהם שמשמעותה אירוח ללא חיות מחמד, למעט כלבי שירות".

איתמר אליצור, ראש התאחדות המלונות באילת, מסביר: "התרת כניסת חיות מחמד לבתי מלון בעיר במהלך המלחמה הייתה מהלך חירום והיא יצרה אתגרים. בחלק מהמקרים הכלבים הושארו במשך שעות לבד בחדרי האירוח ונוצרו הפרעות של רעש. אורחים לא מעטים וגם מפונים ממש פחדו מכלבים. מכיוון שרוב המלונות באילת נמצאים במבנים גדולים וסגורים נוצר קושי. אני לא יכול לראות שינוי ושמלונות יסכימו לארח כלבים וחתולים ברגע שנחזור לשגרה. לא ידוע לי עד כה על מלון אחד ששינה את ההנחיות הרשמיות שלו מלפני המלחמה לחיות מחמד".

רביב מציין כי 23 מלונות רשת ישרוטל יחזרו בודאות לנוהל הקודם – אירוח ללא חיות מחמד, בעיקר משום שאורחי המלונות פחות אוהבים לנופש עם כלבים סביבם ולאו דווקא בשל בעיות תפעול. ״בארה״ב, בשל המרחקים, הפתיחות לבעלי חיים גדולה יותר משום שהאורחים מגיעים לתקופות ארוכות יחסית. המודל העסקי המלונאי בפלורידה לדוגמא מתאים למציאות כזו. בישראל החופשות הן קצרות ובעלי חיות המחמד מוצאים בביתם את הפתרונות קצרי המועד המתאימים״.

אך נשמעות גם דעות אופטימיות. אטלס הוא מותג מלונות ישראלי עם 16 בתי מלון, בעיר בתל אביב. זהו עסק משפחתי של אחד המייסדים דני ליפמן ובניו ירון וליאור, הנושאים בימים אלו את הלפיד. מלונות אטלס ידידותיים במיוחד לחיות מחמד. "הכל התחיל עם המייסד השני שלנו לסלי אדלר שהגיע מדי יום לעבודה עם הלברדור שלו בשם טריקסי", מספר סגן-הנשיא הרשת, ירון ליפמן. "רוב המלונאים מאמצים גישה שמרנית כלפי חיות מחמד, אולם אנחנו לא רואים בהן מכשול. אני יכול לומר בבטחה שברוב המקרים כלבים מתנהגים טוב יותר מבני אדם. אין לנו בעיה לארח אורחים עם חיות מחמד ואנו אפילו מספקים מיטות מתאימות וחטיפים לבעלי החיים. אירחנו אלפי חיות מחמד במהלך השנים והבעיות היו זניחות. אני אופטימי. במהלך המלחמה מלונות אירחו מפונים עם חיות מחמד והם שמו לב שהבעיות שוליות. בלי קשר למסורת להיות נגד, החוויה החיובית במהלך המלחמה תביא לכך שמלונות נוספים ירימו את הכפפה".

כלבים עם אורחים במלון אטלס בקסטייג״ בתל אביב. צילום ערן לוי

בארה"ב, במהלך משבר הקורונה עלה לכותרות גם אירוח ידידותי לחיות מחמד. אתר בוקינג דיווח בזמן המגיפה כי "חיפוש אחר מלונות ידידותיים לכלבים היה המסנן השלישי בשימוש בחיפושים באתר שלהם, אחרי בריכות שחיה וחניה.

"בעוד שבארה"ב מגמת המלונות הידידותיים לחיות מחמד ממשיכה לצמוח, ההיצע של מלונות כאלה בישראל נותר מוגבל", אומר ד״ר ערן כתר, ראש החוג לתיירות וניהול מלונאות במכללת כנרת. "הצגת הצעה ידידותית לחיות מחמד היא דרך יעילה עבור מלונות המבקשים ליצור בידול בשוק, לשפר את נאמנות הלקוחות ולהגדיל את ההכנסות. עם זאת, מה שעובד טוב בארה"ב לא בהכרח עובד טוב בישראל. רוב חדרי המלון אצלנו נמצאים בבניינים גדולים החסרים את המתקנים לארח חיות מחמד, בניגוד לבקתות ובתים להשכרה בארה"ב. קהל הלקוחות הישראלי ידוע ככזה שאינו מקפיד על קיום התקנות ואירוח חיות מחמד בבתי מלון עלולה להגביר את רמת הכאוס, שהיא כבר ככה די גבוהה. ישראלים פתוחים הרבה יותר מהאמריקאים להשאיר את חיות המחמד שלהם אצל בני משפחה/חברים או בפנסיון, מה שמוביל לרמה נמוכה של ביקוש. לבסוף, מלונות רבים בישראל, במיוחד בעיר נופש כמו אילת, כבר נהנים משיעורי תפוסה גבוהים, ואינם צריכים להתאמץ יותר ולהציע אירוח חיות מחמד".

כשאני מפציר בד״ר כתר לצפות את עתיד המלונות מסבירי הפנים לחיות מחמד כאן לאור נסיון המלחמה, הוא אומר: "אולי מדובר בטרנד שממתין להתפתח וכאשר יפעלו מספיק מלונות ידידותיים לחיות מחמד בשוק הישראלי, הביקוש יבוא בעקבותיו".

Exit mobile version