Site icon IAS

דוד פתאל זכה בכתבת פרופיל בעיתון כלכלי מוביל בגרמניה

הבר במלון לאונרדו במינכן שבגרמניה. צילום יח"צ

"את הג'וב הראשון שלו סידר לדוד פתאל חבר. כיום שייכת למייסד לאונרדו רשת מלונות שלמה. ערך? כמעט מיליארד יורו". כך מציג ה- Handelsblatt את איל המלונאות הישראלי דוד פתאל, מייסד רשת המלונות לאונרדו בישראל ובאירופה בכתבת פרופיל על האיש והחברה.

הכתב כריסטוף שלאוטמן (Christoph Schlautmann) מספר שדוד פתאל יכול היה להסתדר בקלות עם תגמול מועצת המנהלים שלו בערך של 2.14 מיליון יורו, אולם מאז אמצע פברואר, ערכה של חבילת המניות שלו גדל ב-159 מיליון יורו. "הישג אדיר עבור הישראלי בן ה61, שהתחיל פעם כפקיד קבלה – עבודה שנתן לו חבר במלון דודו", הוא כותב, "במבט לאחור, נראה כאילו המיליונים זרמו לכיסו ככסף קל. זמן קצר לאחר תום שנת 2017, החליט היזם השזוף תמיד, שנראה דומה לשחקן 'קוג'אק', טלי סוואלס, להטיל חלק מחברת המלונות בתל אביב אל שוק המניות. בסופו של דבר, היו אלה 11.5%, אשר הביאו לחברת פתאל אחזקות, אשר הוקמה ב-1998, הון טרי שווה ערך ב-119 מיליון יורו – ואת הקבוצה לשווי של 1.04 מיליארד יורו".

שלאומן מדווח כי בתוך ארבעה חודשים בלבד עלו המניות בשיעור מדהים של 24%, זאת לאחר שבשנת 2017 נרשמו מכירות בהיקף של 622 מיליון יורו, שהותירו בכיסי החברה 46 מיליון יורו נטו. לשם השוואה: מפעילת המלונות הגדולה באירופה, Accor (עם המותגים "איביס", "מרקיור", "פולמן") מציעה מספר חדרים הגדול פי 19 מזה של רשת פתאל, אך השיגה ב-2017 רווח הגדול פי תשעה בלבד.

לפי הכתבה, המרוויח העיקרי בעיסקה הזו הוא המייסד בעצמו שמחזיק גם אחרי ההנפקה ב-63.5% מהחברה, לצד 16.4% של חברת מגדל ובעל מניות גדול נוסף בדמות גרושתו הדסה פתאל, שנותרה עם 8.5% אחרי ההנפקה.

העיתון, שיוצא לאור בדיסלדורף ומופץ בקרב 127,5 אלף קוראים, מספר שדוד פתאל מעדיף להרוויח את כספו בגרמניה: 49 מתוך 170 מלונותיו (69 בבעלות) נמצאים ברפובליקה הפדרלית הגרמנית, ובה גרף ב-2017 274 מיליון יורו מתוך הסכום הכולל של 622 מיליון.

דוד פתאל, מחיפה לצמרת המלונאות באירופה. צילום יח"צ

החליט לוותר על השימוש במותגים אחרים

שלאוטמן מנתח את המהלך שהביא את פתאל להפוך למיליארדר ומספר שאת הרעיון שאב מהרשתות הגרמניות הזולות Aldi (הזכורה מפרשיית המילקי הזול לעומת זה הישראלי) ו-DM, רשת הפארמים הזולה. עד לאותו רעיון, שילם פתאל כ-7% מהמכירות תמורת שימוש במותגים מלונאיים כמו לה מרידיאן, הולידיי אין ובסט ווסטרן. ב-2006 החליט לוותר על המותגים ולייסד מותג משלו, הלוא הוא לאונרדו בעיר נירנברג והשאר הוא היסטוריה.

ב-2013 רכשה פתאל אחזקות את חברת האחזקות שהפעילה את המותגים הולידיי אין, בסט ווסטרן וקווינס תמורת 300 מיליון יורו והסב את המלונות ללאונרדו.

במקביל פיתח פתאל חוש ל"דילים" כדאיים. כזכור, באחרונה מכר פתאל במינכן את מלון לאונרדו רויאל בן 424 החדרים תמורת המחיר החלומי של 157 מיליון יורו ושכר אותו לשלושים שנה. בספרים נרשם הסכום כנמוך יותר ב-25 מיליון יורו ולדברי מנהל פתאל אחזקות (אירופה), דניאל רוג'ר, הכסף מושקע רובו ככולו בחזרה בחברה ומשמש להתרחבותה. זאת מכיון שהרשת מתכוונת להגיע ל-220 מלונות בשנים הבאות. הרשת משקיעה במותג שלה וגם חוסכת על דמי שימוש במותגים אחרים.

לא נעדרת מהכתבה גם רכישת החברה האירית-בריטית Jury's Inn (ביחד עם רשת המלונות השוודית Pandox) שמפעילה 36 מלונות ברחבי אירופה כש"היזם מחיפה" מערב בעיסקה של 900 מיליון יורו 120 מיליון יורו.

הכתבה מזכירה גם את המהלך האחרון של פתאל ברכישת חברה המחזיקה בזכויות בעלות, ניהול והשכרה של 13 מלונות אפולו בהולנד בהשקעה של 160 מיליון יורו.

התחרות לא תהיה קלה

עם זאת, הכתב משוכנע שפתאל לא מתכוון להסתמך על המותג לאונרדו לבדו באירופה. לכן, בחודשים הקרובים, ייפתח המלון הראשון בגרמניה תחת המותג NYX – שפועל כבר בישראל, במילנו, במדריד ובפראג ומטרתו למשוך לקוחות צעירים. המלון בן 220 החדרים ייחנך במינכן ולפי הכתבה, פתאל מצא שותף אטרקטיבי בתחום המסעדנות: במלון ניקס במינכן תפעל מסעדת ההמבורגרים האופנתית  "Hans in luck" והשילוב מתוכנן גם לדיסלדורף.

רוג'ר מקווה שב-2019 תחל גם בנייתו של מלון ניקס בדיסלדורף ואחריו מתוכננים בשנים הבאות מלונות במותג הצעיר בהמבורג ובקלן.

מלון NYX תל אביב מואר בצבעי הגאווה. המותג יתרחב באירופה. .צילום יח"צ

החברה של פתאל מוצאת את עצמה בתחום זה בתחרות עם המותג "25hours" של רשת אקור, המכוונת גם היא לאותו קהל יעד ופרוסה במדינות דוברות גרמנית באירופה, עם פתיחה צפויה בקרוב בפריז. חברה גרמנית בשם Novum Hotel Group פתחה בפברואר מלון במותג "Niu" וכבר שריינה לעצמה 27 לוקיישנים למלונות ברחבי גרמניה.

הקונספט של NYX, שהמלון הראשון שלו פועל מאז שלוש שנים בדרום תל אביב, מקודם על ידי אסף פתאל, אחד משלושת בניו של פתאל, שכולם עובדים בקבוצה. "כמובן שעל השלישיה יהיה לחכות להזדמנות להחליף את אביהם בצמרת. דוד פתאל עדיין נהנה מעסקי המלונאות כל כך שכלל לא עומדת על הפרק האפשרות שיפרוש", מספר דניאל רוג'ר להאנדלסבלט, שמצדו מוסיף כי רוג'ר, ישראלי יליד צ'ילה, יכול להבין זאת. הוא בעצמו בן 72.

אכן כתבה מפרגנת למלונאי ישראלי שעשה את זה בגדול.

Exit mobile version