Site icon IAS

דו"ח WTTC: התיירות להונג קונג הכניסה לה 44 מיליארד דולר ב-2018

הונג קונג פותחת את שעריה בפני תיירים צילום Depozitphotos

הונג קונג, מקאו ודובאי היו הערים שנהנו מההוצאה הגבוהה ביותר של תיירים בינלאומים בשנת 2018. כך עולה ממחקר שערכה מועצת הנסיעות והתיירות העולמית – The World Travel & Tourism Council  – WTTC, בו בדקה נתונים כלכליים בתחום התיירות של 73 ערים בעולם. המוצעה מפרסמת מדי שנה יחד עם Oxford Economics דו"ח מפורט על תיירות עירונית והשפעת התיירות בכלל.

מהדו"ח שהתפרסם בימים אלה, עלה שנסיעות ותיירות, כאחד המגזרים הגדולים בעולם, היוו בשנת 2018 10.4% מהתמ"ג העולמי וסיפקו אחת מכל עשר משרות ברחבי העולם, באופן ישיר ועקיף. לפי המועצה, ככל שהעולם הופך לאורבני יותר, חשיבותה של התיירות העירונית עולה: מעל מחצית (55%) מאוכלוסיית העולם מתגוררת כיום באזורים עירוניים ועל פי נתוני האו"ם, נתון זה אמור לגדול ל-68% במהלך 30 השנים הבאות. "הוצאות מבקרים בינלאומיות חשובות בדרך כלל יותר לערים מאשר למדינות בכללותן", נקבע בדו"ח.

לפי הנתונים של  WTTC – המורכב מנשיאים ומנהלים ראשיים של העסקים המובילים בעולם בסקטור הפרטי – 44% מהתיירות הבינלאומית היא לערים, מבקרים בינלאומיים היוו 45% מהוצאות התיירות בכל 73 הערים במחקר שעשה הארגון, לעומת 29% בלבד עבור כלכלות ברחבי העולם. 25% מההכנסות הישירות מהתיירות תרמו לתמ"ג של אותן 73 ערים שנבדקו. הכנסות חשובות אלה עוזרות לשיפור איכות חייהם של התושבים.

בלונדון, למשל, הוציאו מבקרים בינלאומיים 17.5 מיליארד דולר בשנת 2018 שהם כמעט פי שניים מעלויות התפעול של התחבורה בלונדון וגבוהות כמעט פי ארבעה מסך ההוצאות הקשורות לשיטור ופשע בעיר. בעיר ניו יורק, הוצאות של מבקרים בינלאומיים בסך 21.0 מיליארד דולר גבוהות פי 3.8 מעלויות מחלקת המשטרה -ה-NYPD – בעיר וכמעט פי שניים מהתקציב לבתי הספר בה.

באופן גלובאלי, 10 הערים הגדולות והתורמות ביותר לתרומה ישירה לתיירות בשנת 2018 מציעות ייצוג גיאוגרפי מגוון, כאשר ערים כמו שנחאי, פריז ואורלנדו נמנות עם החמישייה הראשונה.

מקאו, במקום השני מבחינת הכנסות מתיירות בינלאומית. צילום Depositphotos

הונג קונג – 44 מיליארד דולר, ישראל – 5.8 מיליארד

העיר שזכתה לכך שהתיירים בה יוציאו את מירב הכסף ב-2018 היא הונג קונג עם 44 מיליארד דולר, אחריה מקאו עם 36 מיליארד דולר ואחריהן דובאי, עם 28 מיליארד דולר הכנסות מהוצאות תיירים.

לשם השוואה: ההכנסות מתיירות נכנסת לישראל כולה בשנת 2018 עמדו, לפי הערכת משרד התיירות אז, על 22 מיליארד שקל, שהיו במונחים של 2018 5.8 מיליארד דולר. השנה, 2019, אמורה ההוצאה של תיירים להגיע ל-23 מיליארד שקל שבמונחים דולריים הם 6.5 מיליארד דולר.

ערים עם ההסתמכות החזקה ביותר מבחינה כלכלית על הוצאות מבקרים בינלאומיות באופן יחסי לתיירות הפנים, כוללות את מקאו, דבלין ודוברובניק, בהן יותר מ-95% מהוצאות התיירות מגיעות ממבקרים בינלאומיים.

הערים הצומחות ביותר: אנטליה ואיסטנבול שבטורקיה

לפי הדו"ח, שתי הערים הצומחות ביותר בשנת 2018 מבחינת תוצר ישיר של נסיעות ותיירות היו אנטליה ואיסטנבול, שגדלו ב-15.7% ו-15.5% בהתאמה. הנתון משקף את המשך ההתאוששות של התיירות לטורקיה, המונעת משיפור בבטיחות ומפיחות המטבע, מה שהופך את המדינה לאטרקטיבית יותר עבור מבקרים זרים.

העיר השלישית בצמיחה המהירה ביותר בשנת 2018 הייתה מוסקבה, שגדלה ב-13.7% גם בזכות המונדיאל. ההוצאות הבינלאומיות היו חזקות במיוחד וגדלו במהלך השנה ב-20.5%.

עוד נתונים: לשנגחאי, פריז ובייג'ינג יש את כלכלות הנסיעות והתיירות הגדולות ביותר של הערים במחקר. אחריהן מקאו, אורלנדו וניו יורק. בודפשט, דבלין ולימה מספקות נתח גבוה יותר מהתמ"ג הכולל של נסיעות ותיירות במדינותיהן, לעומת 70 הערים האחרות שנתוניהן נותחו. התמ"ג לנסיעות ישירות ותיירות בבודפשט מהווה 81.4% מכלל התמ"ג הישיר מהמגזר בהונגריה.

דיסניוורלד אורלנדו. אורלנדו רשמה הכנסות של 26.3 מיליארד דולר. צילום עוזי בכר

מובילות בהוצאות התיירים בצפון אמריקה: אורלנדו, ניו יורק ומקסיקו סיטי

הדו"ח מגלה כי ערים רבות בצפון אמריקה תורמות תרומה משמעותית לתוצר הכולל של העיר, כאשר מגזר הנסיעות והתיירות של קנקון תורם כמעט מחצית (46.8%), ולאס וגאס תורמת יותר מרבע (27.4%).  עשר הערים הגדולות המובילות לתרומה ישירה של נסיעות ותיירות לתוצר העירוני כוללות את אורלנדו (26.3 מיליארד דולר), ניו יורק (26 מיליארד דולר) ומקסיקו סיטי (24.6 מיליארד דולר).

דו"ח הערים מציג כי 73 הערים שנבדקו תורמות 691 מיליארד דולר בתמ"ג ישיר לתיירות ותיירות, המהווה 25% מהתמ"ג הגלובלי הישיר של המגזר ומהווה מעל 17 מיליון משרות. בנוסף, בשנת 2018 גדל התוצר הישיר של נסיעות ותיירות ברחבי הערים בשיעור של 3.6%.

גם ההוצאה של תיירות הפנים משפיעה

ראוי לציין כי ארבע מתוך עשר הערים המובילות בצפון אמריקה בהוצאות מבקרים מקומיות (תיירות פנים) נמצאות באזור, כאשר אורלנדו תופסת את המקום השלישי עם הכנסות של 40.7 מיליארד דולר ולאס וגאס במקום השישי עם  29.3 מיליארד דולר. במקום השמיני הגיעו ההוצאות המקומיות בניו יורק ל-25.3 מיליארד דולר ארה"ב, בעוד שבמקסיקו סיטי הגיעו ל-16 מיליארד דולר.

עם זאת, כאשר בוחנים את ההוצאה המקומית באחוזים, התיירות המקומית בשיקגו מייצגת את החלק הגדול ביותר של הערים בצפון אמריקה – 88.3%, ואחריה מקסיקו סיטי עם 87.2%.

ההוצאה הבינלאומית למבקר גבוהה מההוצאה המקומית ב-48 ערים במחקר.

ערים עם אמון-יתר בביקוש מקומי או בינלאומי יכולות להיות חשופות יותר למשברים כלכליים וגיאופוליטיים. לדוגמה, ערים גדולות הנשענות מאוד על הביקוש המקומי עלולות להיחשף לשינויים בכלכלה המקומית. מצד שני, ערים הנשענות יותר על הביקוש הבינלאומי ו/או על שוקי מקור מסוימים, עלולות להיות חשופות לשיבושים חיצוניים. הדו"ח מדגיש כמה ערים המדגימות פיצול מאוזן יותר בין הביקוש המקומי והבינלאומי. זה כולל שתי ערים צפון אמריקאיות: סן פרנסיסקו וניו יורק. לעומת זאת, לערים צפון-אמריקאיות כמו אורלנדו ולאס וגאס יש חלוקה מוטה, כאשר למעלה מ-85% מההוצאות מגיעות ממבקרים מקומיים בשתי הערים.

מלון בורג' אל ערב ג'ומיירה על האי בדובאי. מובילה בהוצאות התיירים. צילום Depositphotos

התיירות לדובאי שווה לה כמעט 28 מיליארד דולר

דובאי דורגה כעיר השלישית בגודלה בעולם בהכנסות מתיירות בינלאומיות בזכות סכום כולל של 27.9 מיליארד דולר מהוצאות תיירים. אזור המזרח התיכון וצפון אפריקה (MENA) תרם 92 מיליארד דולר לתמ"ג התיירות העולמית. הדו"ח העלה כי בערים רבות ברחבי MENA תורמת התיירות תרומה משמעותית לתוצר הכולל של העיר. סקטור הנסיעות והתיירות של מרקש תרם 30.6% ובדובאי 11.5%. על פי נתוני ה-WTTC, דובאי וריאד נסמכות במידה הרבה ביותר על הוצאות המבקרים הבינלאומיים באזור, כאשר 89% ו-86% (בהתאמה) מכלל הוצאות הנסיעות והתיירות מגיעות ממבקרים בינלאומיים.

נשיאת ומנכ"לית המועצה, גלוריה גווארה, אמרה: "הערים של MENA המוצגות בדו"ח זה, מייצגות את החשיבות הקריטית שיש למגזר הנסיעות והתיירות לקהילות מבחינת צמיחה ותעסוקה. צמיחת הערים ותרומתן לתוצר, מזכירים לנו את החשיבות של כלכלות מפותחות ומתפתחות במגזר זה. השגת צמיחה בת-קיימא בערים דורשת להגיע הרבה מעבר לסקטור התיירותי עצמו ולתוך סדר היום העירוני הרחב יותר. כדי להניע השפעה כלכלית אמיתית שיכולה להשתלב בצורה חלקה ולהביא תועלת חברתית, על עיר לקיים קשר עם כל בעלי העניין ברחבי המגזר הציבורי והפרטי, בכדי לבסס את ערי העתיד", הדגישה גווארה.

Exit mobile version