ארגון חברות התעופה הבינלאומי יאט"א, (IATA) מאשר כי ההתאוששות בתנועה האווירית נמשכה בדצמבר 2023 והתנועה הכוללת אפילו התקרבה לרמות טרום קורונה. התנועה הכוללת בשנת 2023, הנמדדת בהכנסה מנוסעים לק"מ (RPKs) , עלתה ב-36.9% בהשוואה לשנת 2022. בעולם, התעבורה לשנת 2023 כולה הייתה ב-94.1% מהרמות שלפני מגפת הקורונה (2019). התנועה הכוללת בחודש דצמבר 2023 עלתה ב-25.3% בהשוואה לדצמבר 2022 והגיעה ל-97.5% מרמות דצמבר 2019. תעבורת הרבעון הרביעי עמדה על 98.2% משנת 2019, המשקפת את ההתאוששות החזקה לקראת סוף השנה.
התנועה הבינלאומית בשנת 2023 טיפסה ב-41.6% לעומת 2022 והגיעה ל-88.6% מרמות 2019. התעבורה הבינלאומית בדצמבר 2023 טיפסה ב-24.2% לעומת דצמבר 2022, והגיעה ל-94.7% מרמות 2019. התעבורה ברבעון הרביעי עמד על 94.5% מרמות 2019.
התנועה המקומית לשנת 2023 עלתה ב-30.4% בהשוואה לשנה הקודמת. התנועה המקומית ב-2023 הייתה ב-3.9% מעל רמות שנת 2019 כולה. התנועה המקומית בדצמבר 2023 עלתה ב-27.0% לעומת התקופה הקודמת והייתה ב-2.3% מעל התנועה בדצמבר 2019. התנועה ברבעון הרביעי הייתה גבוהה ב-4.4% בהשוואה לרבעון המקביל ב-2019.
"ההתאוששות החזקה שלאחר מגפת הקורונה נמשכה ב-2023. התעבורה בדצמבר עמדה רק ב-2.5% מתחת לרמות של 2019, עם ביצועים חזקים ברבעון הרביעי. חברות תעופה בדרך לחזרה לדפוסי צמיחה נורמליים ב-2024. ההתאוששות בנסיעות היא חדשות טובות ומניע את הכלכלה העולמית כאשר אנשים נוסעים לעשות עסקים, לקדם את ההשכלה שלהם, לקחת חופשות ועוד. כדי למקסם את היתרונות של נסיעות אוויריות בעולם שלאחר המגפה, ממשלות צריכות לנקוט בגישה אסטרטגית. זה אומר לספק תשתית חסכונית כדי לענות על הביקוש, תמריץ ייצור דלק תעופה בר קיימא (SAF) כדי לעמוד ביעד אפס פליטת פחמן נטו שלנו עד 2050, ואימוץ תקנות שמספקות עלות-תועלת ברורה. אסור שהשלמת ההתאוששות תהיה תירוץ לממשלות לשכוח את תפקידה הקריטי של התעופה להגברת השגשוג והרווחה של אנשים ועסקים ברחבי העולם", אמר וילי וולש (Willie Walsh), מנכ"ל IATA.
שווקים בינלאומיים
חברות התעופה של אסיה-פסיפיק רשמו עלייה של 126.1% בתעבורה הבינלאומית לשנת 2023 בהשוואה לשנת 2022. הקיבולת עלתה ב-101.8% ומקדם העומס טיפס ב-9.0 נקודות אחוז ל-83.1%. התעבורה בדצמבר 2023 עלתה ב-56.9% בהשוואה לדצמבר 2022.
תעבורת החברות האירופיות בשנה כולה טיפסה ב-22.0% לעומת 2022. הקיבולת גדלה ב-17.5%, ומקדם העומס עלה ב-3.1 נקודות אחוז ל-83.8%. עבור דצמבר, הביקוש טיפס ב-13.6% בהשוואה לחודש המקביל ב-2022. התנועה בדצמבר הייתה גבוהה מהחודש המקביל ב-2019 לראשונה מאז תחילת המגיפה.
חברות התעופה במזרח התיכון ראו עלייה של 33.3% בתנועה ב-2023 בהשוואה ל-2022. הקיבולת גדלה ב-26.0% ומקדם העומס טיפס ב-4.4 נקודות אחוז ל-80.1%. הביקוש בדצמבר טיפס ב-16.6% בהשוואה לחודש המקביל ב-2022.
חברות התעופה בצפון אמריקה דיווחו על עלייה שנתית של 28.3% בתנועה ב-2023 בהשוואה לשנת 2022. הקיבולת גדלה ב-22.4%, ומקדם העומס טיפס ב-3.9 נקודות אחוז ל-84.6%. התנועה בדצמבר 2023 עלתה ב-13.5% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.
חברות התעופה באמריקה הלטינית רשמו עלייה של 28.6% בתנועה בשנת 2023 לעומת שנת 2022. הקיבולת השנתית טיפסה ב-25.4% ומקדם העומס עלה ב-2.1 נקודות אחוז ל-84.7%, הגבוה ביותר מבין האזורים. הביקוש בדצמבר טיפס ב-26.5% בהשוואה לדצמבר 2022.
התעבורה השנתית של חברות התעופה האפריקאיות עלתה ב-38.7% בשנת 2023 לעומת השנה הקודמת. הקיבולת של שנת 2023 עלתה ב-38.3% ומקדם העומס טיפס ב-0.2 נקודות אחוז ל-71.9%, הנמוך ביותר מבין האזורים. תעבורת דצמבר 2023 עבור חברות התעופה האפריקאיות עלתה ב-9.5% לעומת דצמבר 2022.
שווקים מקומיים
התעבורה הפנימית של סין לשנה כולה עלתה ב-138.8% לעומת 2022, והיא כעת 7.1% מעל לרמה של 2019. אוסטרליה (-4.2% בהשוואה ל-2019) ויפן (-3.2% בהשוואה ל-2019) – הן המדינות בהם השווקים המקומיים היחידים שעדיין לא התאוששו בביקוש לתעבורה לפני המגפה.
לסיכום, אמר וילי וולש: " הדחיפה שלנו לחבר את העולם בצורה חזקה עוד יותר מאשר לפני המגיפה אסורה לבוא על חשבון הסביבה שלנו. היעד של התעשייה להגיע לאפס פליטת CO2 נטו עד שנת 2050 נשאר איתן. כדי להאיץ את המעבר, אנחנו צריכים שממשלות וספקי דלק יתגברו ויעשו יותר. ראינו עלייה חזקה בשימוש ב-SAF ב-2023, אבל SAF הוא עדיין רק 3% מכלל ייצור הדלקים המתחדשים העולמיים. זה לא מקובל, למטוסים אין ברירה אלא להסתמך על דלקים נוזליים, בעוד שלאמצעי תחבורה אחרים יש אלטרנטיבות. דרוש מאמץ קולקטיבי מאסיבי כדי להגדיל את תפוקת SAF כחלק מהייצור הכולל של דלק מתחדש במהירות האפשרית".