Site icon IAS

תיקון המנועים במטוסי הדרימליינר 787 של ANA ימשך כ- 3 שנים

מה שנראה היה לפני שבוע, כי תיקון הבעיה במנועי רולס רויס, המפעילים את 50 מטוסי בואינג 787 של חברת אול ניפון איירליינס (ANA), יכול להיפתר יחסית בקרוב, עלול למעשה להימשך עד שלוש שנים כדי להחליף את כל הלהבים הסדוקים המתגלים באזור הלחץ הבינוני במנועים. כך נמסר מהחברה ביום שלישי השבוע.

תקלות במנועים

עד כה ביטלה ANA 18 טיסות של מטוסי 787 ועתה טוענת החברה, כי היא תאלץ כנראה לבטל בעתיד טיסות נוספות. על פי הדיווח, רעידות שנגרמו על ידי להבי טורבינה סדוקות, בחלקים האחוריים של מנועי טרנט 1000 של רולס רויס, אילצו שלוש טיסות מקומיות לחזור לנמל התעופה.

בחודש יולי 2012, חמש מתוך 11 דרימליינר של ANA קורקעו עקב בעיה עם מנועי רולס רויס, ובתחילת 2013, בעיות גנרטור הובילו קרקוע הצי 787 העולמי. בחודש פברואר השנה טיסת ANA מקואלה לומפור לטוקיו נאלצה לחזור לנמל התעופה כ-40 דקות לאחר ההמראה בשל נורת אזהרה שהתריעה על טמפרטורה גבוהה מאחד משני מנועי המטוס.

השיא היה ביום ראשון לפני כשבועיים וחצי, בשעות אחר הצהריים, כאשר בעת ריצת ההמראה של טיסת  NH959 מטוקיו לשנגחאי של ANA, התפוצץ המנוע השמאלי של מטוס 787. הטייסים הצליחו לעצור את המטוס. באירוע לא היו נפגעים, והמטוס קורקע. המסלול נסגר לאחר מכן למשך כשעה, כדי לאפשר את פינוי חלקי המתכת שעפו בעת פיצוץ המנוע.

בחירה בין שני מנועים

לקוחות מטוסי 787 של בואינג יכולים לבחור מנועי טרנט 1000 של רולס רויס, או מנועי GEnx ג'נרל אלקטריק. כ-40% מהלקוחות בחרו( 445 מטוסי 787 הנמצאים היום בשירות) בחרו את מנועי טרנט 1000 של רולס רויס. גם אל על בחרה את המנוע הזה עבור 19 מטוסי 787 שהיא הזמינה, או החכירה.

צרות גם במנועי ג'נרל אלקטריק מדגם GEnx. בחודש אפריל השנה הורה ארגון התעופה הפדרלי (FAA) לתקן בדחיפות את במנועי GEnx, לאחר כשל מנוע, בגובה של 20 אלף רגל, בגלל בעיות הקרחה. מפעילי המנוע נדרשו לתקן את התקלה, או להחליף את המנועים בדגם ישן יותר. מה גם שבשנת 2013 הורה ה-FAA לחברות התעופה להימנע מטיסת מטוסי 787 ו-747-8 מצוידים במנועי ג'נרל אלקטריק ליד סופות רעמים בטיסת שיוט בגובה רב, בגלל שהטמפרטורות הקרות והלחות באזורים כאלה עלולות ליצור קרח במנועים.

קורוזיה סודקת את להבי הטורבינה

ביום חמישי לפני שבוע מסר בטוקיו טקאו קיקוצ'י, סגן נשיא בכיר להנדסה ולתחזוקה בחברת ANA, כי החברה מבטלת תשע טיסות פנים ארציות בגלל בעיית קורוזיה במנועי המטוסים ויתכן שהיא תאלץ לבטל יותר מ-300 טיסות של מטוסי בואינג 787 כדי להחליף חלקים בתוך המנועים. "בטיחות היא בראש סדר העדיפויות שלנו. אנחנו בקשר הדוק עם רולס רויס ??ובואינג לביצוע בדיקות ותחזוקה במטוס המעורב", הוא ציין.

בינתיים מסר ה-FAA, כי התקלות במנועי רולס רויס נובעות מקרוזיה פנימית הסודקת את להבי הטורבינה באזור הלחץ הבינוני של המנועים. לאור זאת ציין קיקוצ'י, כי "ANA תחליף את להבי הטורבינה באזור הלחץ הבינוני במנועים שבהם זוהו הסדקים".

תגובת רולס רויס

מרולס רויס ??נמסר, כי היא פועלת למזעור השפעת התקלות על טיסות ANA. "בעיה זו מוגבלת לחלק קטן של צי מטוס ANA", אמר דובר רולס רויס ??אמר בתגובת לשאלות עיתונאים האם עלולים להיפגע הציים של מטוסי 787 בחברות תעופה נוספות המשתמשות במנועי רולס רויס והוסיף, כי חברת המנועים הבריטית "תעדכן את השוק בכל פעולה נוספת נדרשת".

הסיבה: טיסות קצרות טווח

יועצי תעופה אירופים טוענים, כי בניגוד לרוב מטוסי 787 המופעלים בעולם, מפעילה ANA את המטוס בטיסות קצרות בקווי טיסה מקומיים יפניים. לדבריהם, טיסות קצרות טווח גורמות ליותר בלאי במנוע המתוכנן לפעול 10 שעות או יותר, בטיסת שיוט בין יבשות. קורוזיה נגרמת על ידי סולפידים הנוצרים בשילוב של לחצי טמפרטורה גבוהים יותר בחלק משלבי הטיפוס של טיסה, המתרחשים בפרקי זמן דחופים בטיסות הקצרות, יותר מאשר הטיסות האופייניות בשיוט בגובה רב. דבר דומה מתרחש במכונית הנוסעת מרחקים קצרים בלבד. המנוע לא מתחמם לגמרי ואז הוא מדומם ועיבוי הלחות המצטברת במערכת הפליטה גורמת להתאספות חלודה בה.

הרבה תיקונים

למרות כל ההסברים ומה שנראה לפני שבוע בלבד, כי תיקון הבעיה במנועי רולס רויס, המפעילים את 50 מטוסי בואינג 787 של ANA, יכול להיפתר יחסית בקרוב, עלול למעשה להימשך עד שלוש שנים כדי להחליף את כל הלהבים הסדוקים במנועי רולס רויס של החברה היפנית. כך נמסר מהחברה ביום שלישי השבוע.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Exit mobile version