Site icon IAS

תוקם ועדת יישום להקמת נמל התעופה "גליל " ברמת דוד

ראש הממשלה בנימין נתניהו, ושרי האוצר והפנים משה כחלון ואריה דרעי, השיקו אתמול, במעלות תרשיחא, את התוכנית לפיתוח הצפון, הכוללת השקעה של קרוב ל-15 מיליארד שקל של משרדי הממשלה השונים וקק"ל. התוכנית, שתובא לאישור הממשלה ביום ראשון, אמורה לקדם פעילות בתחומי הפיתוח הכלכלי, השקעה בתחבורה ובתשתיות ושדרוג השירותים הציבוריים.

התחום העיקרי בפיתוח הצפון היא ההשקעה בתחבורה כגון רכבת קלה בין חיפה לנצרת, הארכת קווי המטרונית מחיפה לערים הסמוכות, הקמה, שדרוג והרחבה של כבישים חלפים באזור הצפון ובפיתוח תשתיות נוספות. היקף ההשקעה בתשתיות עומד על כ-12 מיליארד שקל.

מהלכים אלה, נתמכים על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו, שרובם מתרכזים בתחומו של שר התחבורה ישראל כץ, שלא השתתף בטקס ההשקה, אך הדוחף נמרצות ליישומן. מהלכים שאמורים להשפיע מאוד על תחום התיירות והתעופה. כמו למשל, דרכי גישה משופרות לאתרי הנופש, הטיול ולמלונות וגם את קידום בנייתו של נמל התעופה גליל ברמת דוד, שהצעת המחליטים להקמתה והפעלתה של ועדת יישום לבנייתו כבר הוכנה והממשלה אמורה לדון בה בשבוע הבא, או בעוד שבועיים.

נמל התעופה גליל

הממשלה החליטה באוקטובר 2014 על הקמת נמל תעופה בינלאומי משלים לנתב"ג ברמת דוד שיקרא גליל, בשילוב צבאי ואזרחי ושיפעל על ידי הסקטור הפרטי. מאז נמסר לתאגיד MITRA למצות את בדיקת ההכנות התעופתית להפעלת נמל התעופה הבינלאומי המשני גליל. במקביל עסקה בכך גם ועדת המכרזים באגף החשב הכללי (חשכ"ל), כמו כן הושגו כבר תובנות ראשוניות בתיאום מלא עם חיל האוויר, כשאחד המאפיינים היא פעילות של טיסות לואו קוסט מאירופה. כמו כן פועלת המדינה לקידום סטטוטורי של הפרויקט.

רשות התעופה האזרחית תמכה בהקמת הנמל המשלים ברמת דוד, בעיקר מההיבט שמיקומו מקל על התכנון הבטיחותי של נתיבי הטיסה האזרחיים הדרושים להפעלתו, הפותחים מרחב אפשרויות לנחיתת מטוסי נוסעים אזרחיים בצפון. ההחלטה שהועדפה על פני אלטרנטיבות אחרות – נבטים, עין שמר ואי מלאכותי, יוצרת גם פריסה טובה וחיונית של נמלי תעופה אזרחיים בינלאומיים לאורך המדינה, עם נמל תעופה רמון בדרום, נתב"ג במרכז וגליל בצפון. נמל התעופה גליל אמור גם להקל  על התושבים בצפון לטוס לחו"ל, בטווחים קצרים מיישובם.

ההתנגדות

לעומת זאת, ראש מועצת עמק יזרעאל אייל בצר טוען, כי הקמת נמל גליל הינה "התעלמות מוחלטת מסירוב תושבי העמק לתוכנית שתביא לזיהום האוויר והרעש הצפוי, תוכנית הזוכה להתנגדות מקיר לקיר מרוב הרשויות, העיריות ותושבי העמק".

בצר מסביר, כי בחודשים שחלפו "בחנו את תכנית הקמת שדה תעופה לעומק, באמצעות ועדת היגוי שהוקמה במיוחד לשם כך. הועדה הסתייעה בשירותיה המקצועיים של חברה חיצונית המתמחה בבחינת ההשפעות הסביבתיות של שדות התעופה. הממצאים העלו, כי אם יוקם שדה תעופה הוא יהווה מפגע רעש, הצפוי לפגוע קשות בשגרת חיי התושבים".

15 "מגה פרויקטים"

ההשקעה בתשתיות תחבורתיות בצפון, נעשית במסגרת מפנה תחבורתי עם לא פחות מ-15 "מגה פרויקטים" של משרד התחבורה, בהשקעה כוללת של יותר מ-40 מיליארד שקלים, הצפויים להיחנך במשך השנתיים הקרובות ולשנות לחלוטין את מפת התחבורה בישראל. שינוי שיש בו, מעבר למתן פתרונות תחבורתיים בחיי היום יום, גם פיתוח תשתיתי חשוב מאוד בתחום התיירותי.

שר התחבורה ישראל כץ, ציין, כי המיזמים החדשים המבוצעים כיום על ידי משרד התחבורה, באמצעות חברת נתיבי ישראל, רכבת ישראל, חברת חוצה ישראל ונתיבי איילון, ייצרו רשת תחבורה מתקדמת, יעילה ובטוחה, שתחבר את כל חלקי המדינה ותציע מגוון חלופות לנסיעה נוחה ומהירה, הן מהפריפריה למרכז והן בתוך המטרופולינים.

לדברי כץ, הרשת החדשה כוללת מאות קילומטרים של כבישים חדשים ומסילות ברזל, עשרות קילומטרים של גשרים, מנהרות ומחלפים, המוקמים בימים אלה בכל רחבי הארץ. "תושבי ישראל לאחר שנים רבות, ייהנו מאפשרויות מגוונות יותר לתעסוקה, מגורים, לימודים, בילוי ופנאי ולראשונה תיווצר תרומה משמעותית לצמצום פערים חברתיים וכלכליים בין תושבי המדינה", הוסיף כץ.

כביש 6

אחד המיזמים המרכזיים בתוכנית הוא הארכת כביש 6, צפונה ודרומה. כביש חוצה ישראל שכבר היום נחשב לאחד הפרויקטים התחבורתיים המוצלחים ביותר במדינה, מאפשר נסיעה זורמת ואיכותית ללא רמזורים לאורך 170 קילומטרים, ממחלף עין תות (בפאתי יוקנעם) בצפון ועד צומת שוקת בדרום (מספטמבר). הכביש משרת  מידי יום כ-200 אלף כלי רכב, ומספר מנוייו מצוי בצמיחה מתמדת ועומד כיום על 1.4 מיליון מנויים.

בימים אלה מתבצעות עבודות להארכת כביש 6 צפונה, בקטע שבין  יוקנעם ועד מחלף סומך, שליד קרית אתא, (עלות הפרויקט: 1.2 מיליארד שקלים). הקטע החדש כולל שלוש מנהרות כפולות, בנות  שלושה נתיבים כל אחת, באורך כולל של כחמישה קילומטרים. במסגרת העבודות משודרגים קטעים מרכזיים מכביש 70, שישתלבו מכביש 6.

כביש 6 שיגיע אל מחלף תל קשיש, יתפצל לשתי זרועות; האחת לכיוון הגליל המערבי והשנייה לכיוון מחלף המוביל ואצבע הגליל. הזרוע המזרחית של כביש 6 תגיע עד עמיעד ובהמשך עד קרית שמונה  ותאפשר נסיעה ללא רמזורים מאצבע הגליל ועד הנגב. בקצהו הדרומי מוארך כביש 6 ממחלף מאחז ועד צומת שוקת, ובהמשך עד צומת הנגב ועיר הבה"דים.

הכביש הדרומי יתחבר לכביש 31 המוביל לערד (שחלקו האחרון משודרג בימים אלה), שייצור רצף תחבורתי ובטוח למרכז הארץ (עלות הפרויקט: כמיליארד שקלים). עבודות השדרוג כללו את הרחבת הכביש מדרך חד-מסלולית לדרך דו-מסלולית, בת שני נתיבים, לכל כיוון. לאורך הכביש מוקמים מספר מחלפים, מפרידנים ומעברים תת קרקעיים שיאפשרו נסיעה רצופה בכביש. הכביש, הנבנה בסטנדרטיים גבוהים ומודרניים, יכלול גם מעקות בטיחות ותאורה לכל אורכו והוא ייתן מענה לנפחי התנועה הגדולים הצפויים, בעקבות תוכניות הפיתוח המתוכננות באזור. הכביש ישפר באופן משמעותי את רמת הבטיחות של הדרך ויקצר את משך הנסיעה מערד לבאר שבע ולים המלח. במסגרת שדרוג הכביש תוסדר גם הנגישות לפזורה הבדואית המתגוררת באזור.

כבישי רוחב במרכז

גם במרכז הארץ ובמיוחד בגוש דן תורגש בשנת 2017 הקלה משמעותית, עם השלמת שלושה כבישי רוחב שיחברו בין צירי האורך העיקריים: כביש החוף, נתיבי איילון, כביש גהה וכביש 6.

כביש הרוחב החדש שיחצה את השרון, הוא כביש 531, שיתחיל בקצה הצפוני החדש של נתיבי איילון, יוארך בכ- 8 קילומטרים אחרי כפר שמריהו לאזור רישפון ויחבר את הרצליה, רעננה וכפר סבא. הכביש יכלול בין ארבעה לשישה נתיבים לכל כיוון, 36 גשרים ומנהרות ו-11 מחלפים, ביניהם מחלף מורכב במיוחד שיורכב משלושה מפלסים ויכלול מעברים תחתיים של מסילות וכבישים (עלות הפרויקט כ-4 מיליארד שקלים).

מצפון  לכביש 531 נחנך כביש רוחב מהיר נוסף, כביש 9, שיחבר את כביש 4 לכביש 6 באזור שבין חדרה לעמק חפר. הכביש הכולל חמישה גשרים חדשים. תורם לוויסות התנועה הבינעירונית באזור השרון ומספק תמיכה חיונית למערכת כבישי האורך, בראשם כביש חוצה ישראל. הכביש שיפר את הנגישות לכל חלקי הארץ והקל על עומסי התנועה במרכז הצפוף.

עוד ציר רוחב חשוב הוא כביש 7, בין העיר אשדוד והנמל לכביש 6 וירושלים שנפתח לאחרונה. מדובר בכביש מהיר, הכולל ארבעה מחלפים ושני נתיבים לכל כיוון, עם אופציה להוספת נתיב שלישי בעתיד.

כבישי חיבור לירושלים

ירושלים עתידה להיות מחוברת מתמיד, באמצעות "מגה פרויקט" לאומי. עומס תנועה קבוע בין ירושלים לשער הגיא עתיד להיעלם בקרוב, הודות לשדרוג והרחבת כביש מספר 1 לירושלים.

שדרוג הכביש יפתור את בעיית הפקקים הכרונית בין שער הגיא למבואות ירושלים וישפר את זרימת כלי הרכב באחד מעורקי התנועה המשמעותיים ביותר בישראל. הכביש מורחב בימים אלה לשלושה נתיבים, בכל כיוון, תוך שיפור הבטיחות  על ידי ביטול סיבובים חדים ושיפועים מסוכנים והוספת שוליים רחבים.

פרויקט כביש 1 שיחנך ביולי 2017 כולל הקמת מערכת מסועפת של גשרים ומנהרות וכן שלושה מחלפים חדשים בנווה אילן, חמד והראל. גשר הראל הישן, שנבנה לפני עשרות שנים, יבוטל, ובמקומו נכרו שתי מנהרות, באורך של כ-800 מטר כל אחת, העוברות מתחת לרכס הראל. במסגרת התוכנית בוטל קטע הכביש המסוכן בסיבוב מוצא, ובמקומו הוקמו שני גשרים מקבילים, בני שלושה נתיבים, באורך של כ-900 מטר, המתנשאים מעל עמק מוצא.

גשר מוצא יתחבר בעתיד לכביש 16, הנמצא בהליך מכרזי ויהווה כניסה נוספת לדרום הבירה, זאת בנוסף לכביש 9 המוביל לצפון לירושלים. הכביש יעבור ברובו במנהרות ויגיע ישירות למתחמי התעסוקה והמסחר בעיר.

במקביל לשדרוג כביש מספר 1, שודרג גם כביש 443 המשמש כעורק תחבורה נוסף לירושלים. העבודות כללו הרחבה של צמתים ונתיבים לאורך הכביש, שנועדה לשפר את זרימת התנועה, וכן הוספת נתיב שלישי לאורך מספר קטעים מרכזיים של הכביש המשמשים כנתיב תחבורה עיקרי לתחבורה ציבורית, בכל הצמתים המרומזרים ממחלף בן שמן ועד למחלף מכבים בשני הכיוונים.

כביש 38 בין ירושלים לבית שמש ויישובי הסביבה, עתיד להפוך לאחד הכבישים הבטוחים בארץ. במסגרת הפרויקט מורחב הכביש לדרך דו-מסלולית, בעלת שני נתיבים. הפרויקט כולל הקמת חמישה מחלפים: בדרך בורמה, בחאן שער הגיא, במסילת ציון, בצומת שמשון ובנחם. שדרוג הכביש יקצר את זמן הנסיעה מירושלים לבית שמש וליישובי הסביבה ויהווה מנוף לפיתוח תכניות מגורים לאלפי יחידות והקמת אלפי יחידות דיור בבית שמש ובסביבתה.

כביש הערבה יהיה דו נתיבי

כביש הערבה (כביש 90) משודרג מאילת צפונה ויהפוך לכביש דו-נתיבי בעל שני מסלולים לכל כיוון, ובכך תתאפשר נסיעה בטוחה ורציפה לאורך כ-200 קילומטרים. עבודות הסלילה כוללות הקמת גשרונים מעל כל נחלי הערבה, יישור עקומות וקטעי מסלול חדים, הצבת מעקות בטיחות בין המסלולים לאורך כל הכביש והקמת תחנות רענון בתחנות שונות בכביש הערבה. הפרויקט יתרום תרומה מכרעת להתפתחות יישובי הערבה. (עלות הפרויקט: 1.8 מיליארד).

נמל התעופה רמון בתמנע

אין ספק כי הנסיעה לאילת בשנת 2017 תהיה נוחה ובטוחה יותר, אך גם מי שיבחר להגיע לאילת בדרך האוויר, יוכל לנחות בעוד במרץ 2017  בנמל התעופה הבינלאומי החדש רמון שברמת תמנע, הממוקם כ-18 קילומטרים צפונית לאילת. שדה התעופה בתמנע כולל מסלול המראות ונחיתות באורך של 3.6 קילומטרים, מגדל פיקוח וטרמינל מרווח שייתן מענה לכשני מיליון נוסעים בשנה, ברמת שירות גבוהה.

במסגרת הפרויקט, יורחב כביש הערבה, בקטע שבין תמנע לאילת לארבעה נתיבים, שניים לכל כיוון. הנסיעה מתמנע לאילת תמשך כ-10 דקות בלבד. בעתיד יחובר שדה התעופה לעיר אילת באמצעות שלוחה של הרכבת המתוכננת לאילת. (עלות הפרויקט: 1.7 מיליארד שקלים).

רשת מסילות ברזל

נדבך חשוב בתכנית הפיתוח של משרד התחבורה הוא פיתוח רשת המסילות הארצית והרשתות המטרופוליניות וחיבור הנגב והגליל, באמצעות מסילות ברזל למרכז הארץ. עד שנת 2017 יתווספו לרשת מאות קילומטרים של מסילות ברזל ו-5 תחנות רכבת חדשות.

רכבת העמק – בחודש אוקטובר השנה החלה לפעול רכבת העמק. לאורך מסילת העמק שהוקמה בין חיפה לבית שאן, נבנו ארבע תחנות רכבת חדשות מתוך שש תחנות שתוכננו על תוואי הקו: בית שאן, עפולה, מגדל העמק – כפר ברוך ויוקנעם – כפר יהושע. בשלב מאוחר יותר, מתוכננות שתי תחנות רכבת נוספות, האחת במרכזית המפרץ והשנייה בנשר. (עלות הפרוייקט 2.8 מיליארד שקלים).

רכבת עכו-כרמיאל – במחצית השניה של שנת 2017 תגיע בשורת הרכבת גם לגליל עם חנוכת פרויקט קו הרכבת עכו- כרמיאל, שיחבר את מרכז הגליל למרכז הארץ. רכבת עכו-כרמיאל תהיה הרכבת החשמלית הראשונה שתפעל בארץ ותיצור נגישות מרבית לתושבי מרכז הגליל לגליל המערבי ולמרכז המדינה.

הפרויקט כולל הקמת מסילה כפולה, באורך של 23 קילומטרים, המתפצלת מקו רכבת החוף. תוואי המסילה כולל בין השאר כריית צמד מנהרות, באורך של כ-5 קילומטרים כל אחת, גשרים והטיית נחלים. תוואי המסילה עובר במקביל לתוואי כביש 85 מעכו לכרמיאל.

רכבת מהירה לירושלים

במרץ 2018 מתוכננת נסיעת הבכורה של הפרויקט התחבורתי המורכב ביותר שהוקם עד כה בישראל, קו הרכבת החשמלית המהיר מתל אביב לירושלים, שיחבר את בירת ישראל לתל אביב, בתוך 28 דקות בלבד. פרויקט הרכבת בין תל אביב לירושלים כולל הקמת מסילה כפולה, באורך 56 קילומטרים, העוברת דרך נתב"ג ומודיעין ותגיע עד לכניסה לירושלים, סמוך לבנייני האומה.

הפרויקט כולל חמש מנהרות שאורכן הכולל הוא כ-22 קילומטרים וכן עשרה גשרים, באורך כולל של כ-7 קילומטרים. פרט לקטע הראשון של הפרויקט, כל תוואי המסילה עובר דרך מנהרות וגשרים. בתוואי הסמוך לירושלים תעבור המסילה כ-80 מטר מתחת לאדמה עד לכניסתה לתחנת "האומה".

נוסעי הרכבת ירדו בתחנת "בנייני האומה" במרכז תחבורתי גדול שישלב את כל אמצעי התחבורה הציבורית: אוטובוסים, רכבת קלה, רכבת מהירה ומוניות, שם יוכלו הנוסעים לעלות על קו הרכבת הקלה בירושלים, שכבר הפך להצלחה.

המסלול הרכבת הקלה בירושלים מוארך בימים אלה עד נווה יעקב בצפון ועד המרכז הרפואי הדסה עין כרם בדרום. כמו כן מוקמות שלוחות לקמפוס הר הצופים ולקמפוס גבעת רם, דרך קרית הממשלה. לאחר ההארכות יגיע אורך הקו הקיים לכ- 23 קילומטרים ויסיע כרבע מיליון נוסעים ביום.

גם בדרומה של הארץ נמשכת תנופת הפיתוח התחבורתית. החיבור המסילתי בין באר שבע לאשקלון, המשלים את הרשת הארצית, הגיע כבר לשדרות, נתיבות ואופקים, שיכולים כיום להגיע לתל אביב בתוך פחות משעה.

 

 

Exit mobile version