Site icon IAS

רעידות אדמה באיסלנד: האם התפרצות תשבש שוב את התעופה?

איסלנד: התפרצות הר געש. צילום freepik

הרשויות באיסלנד פינו כ-3300 מתושבי העיירה גרינדוויק, ושל תחנת הכוח הגיאותרמית סווארטסנגי, מאחר שהתפרצות געשית נראית קרובה מתמיד. למעלה מ- 1,500 רעידות אדמה דווחו באזור במהלך היומיים האחרונים.

מומחים באיסלנד מזהירים מפני התפרצות וולקנית חדשה, שעלולה להביא לעצירת התעופה האירופית והטרנס-אטלנטית. כזכור, ב-2010 התפרצות הר הגעש האיסלנדי אייפיאטלאיוקול הביא לביטולן של אלפי טיסות וסגירת המרחב האווירי האירופי. לפי רוב ההערכות, ההתפרצות של 2010 גרמה לחברות התעופה האירופיות לספוג הפסדים בסכום כולל של למעלה מ-3 מיליארד דולר. בתנאים הכלכליים של היום, זה יכול להוביל את חלק מחברות התעופה לבעייה פיננסית משמעותית.

במהלך השבועיים האחרונים, רעידות אדמה תכופות פגעו בדרום מערב איסלנד, והצטברות תת קרקעית גדולה של מאגמה (סלע וולקני מותך) החלה להיווצר מתחת לחצי האי רייקאנס, השוכן בערך 35 מייל דרומית לבירת המדינה, רייקיאוויק. נכון לעכשיו, לא התרחשה פעילות געשית, אך הרשויות המטאורולוגיות של המדינה חוששות שהמאגמה עשויה לעשות את דרכה בקרוב לאוקיינוס.

מחשש להתפרצות, במקרה שהמאגמה תיצור מגע עם המים או תתפרץ דרך ערוץ געשי אחר, הרשויות קיבלו את ההחלטה הקשה לפנות את האזור. יתרה מזאת, איסלנד העלתה את רמת הכוננות התעופתית שלה לכתום, וציינה שהתפרצות עלולה להיות קרובה.

Exit mobile version