Site icon IAS

רכישת מטוסים משומשים, מגמה חדשה בשוק התעופה העולמית

יונייטד קונטיננטל הולדינגס מעוניינת לרכוש 30 עד 40 מטוסי איירבוס צרי גוף משומשים. לדעתה זו דרך חסכונית לחזק את שירותי הטיסות לטווחים קצרים ולשפר את יכולתה בזמני שיא, כאשר היא נאבקת לחסוך בהוצאות ולהשיג שליטה בעלויות. החברה אמרה, כי תחקור את שוק המטוסים המשומשים כדי לרכוש מטוסים נוספים במסגרת אסטרטגיית הצי הכוללת שלה.

מגמה בשוק

צעד זה מבליט את המגמה הקיימת עתה בקרב חברות תעופה, להרחיב את צי המטוסים שלהן באמצעות רכישה של מטוסים משומשים, או באמצעות חכירת מטוסים. בדיוק כפי שביצעו לאחרונה קבוצת לופטהנזה ואיזי ג'ט עם מטוסי אייר ברלין שקרסה. כך יהיה גם, כנראה, גם עם מטוסי אליטליה.

יונייטד מעוניינת במטוסים צרי גוף מדגם איירבוס A319 ו- A320. כך ציין סניף שיקגו של איגוד הטייסים המאוחד של ארה"ב בתזכיר ששלח לחבריו ב-10 באוקטובר השנה. על פי התזכיר, העסקה של 30 עד 40 מטוסי הסילון המשומשים "קרובה". התזכיר לא ציין אם המטוסים ירכשו, או יושכרו, כשמסירת המטוסים ליונייטד תמשך כמה שנים.

להחזיר אליה את אמון המשקיעים

אף על פי שהתוכניות הספציפיות לרכישת המטוסים עדיין לא נחשפו, המעבר למטוסים משומשים מדגיש את מאמציה של יונייטד להפחית את ההוצאות משום שהיא מבקשת להחזיר אליה את אמון המשקיעים. בעלי המניות התרעמו בתחילת אוקטובר, כאשר הנהלת יונייטד לא הצליחה, לדעתם, לקבוע כיצד היא תתמודד עם העלויות העולות ותשפר את שולי הרווח וכפי שהם כינו זאת, לרמה, של דלתא איירליינס.

מטוסים זהים

כמה אנליסטים מעריכים, כי המנהלים של יונייטד מחפשים מטוסים הפועלים כבר בצי יונייטד, היות וניתן להוסיף אותם לצי בזול ללא עלויות נוספות עבור חלקי חילוף, או לאימוני טייסים ומכונאים. החברה מפעילה כיום איירבוס A319 שיכול להטיס 128 נוסעים ואיירבוס A320, שיכול להטיס 150 נוסעים. מטוסים אלה מופעלים בעיקר בנתיבים הפנים ארציים בארה"ב. יחד עם זאת עדיין לא ברור כיצד תגדיר יונייטד את רכישת המטוסים המשומשים, או לאן הם יטוסו.

הערכת העסקה

על פי חברת הייעוץ Avitas – שווי השוק הנוכחי של 30 מטוסי איירבוס A319, בני 10 שנים הוא כ-480 מיליון דולר, ואילו 30 מטוסי איירבוס A320, בני 10 שנים הוא 690 מיליון דולר. ההערכה היא, כי גם אם תהיה הנחה משמעותית לכלל רכישת המטוסים המשומשים, מדובר בעסקה של 2.7  עד 3 מיליארד דולר, גם לאחר מתן ההנחות המקובלות.

אנליסטים טוענים עוד, כי המטוסים יאפשרו ליונייטד לקבל יחסית בזול מושבים נוספים ולהגדיל את השירות שלה במשך עונות שיא, תוך שמירה ושליטה על הוצאות ההון. במשך רוב השנה יועסקו המטוסים בפעילות של כמה שעות ביום וישמשו גם כרזרבה לפעילות השוטפת. לעומת זאת בתקופות השיא יופעלו מטוסים אלה במשך יותר מ-12 שעות ביום.

חסכונות שיונייטד כבר ביצעה

בכמה דרכים יונייטד כבר חסכה כסף בצי המטוסים שלה. בחודש ספטמבר היא עיכבה את קבלת המטוסים החדשים שלה, מדגם איירבוס A350  החדישים, עד לשנת 2022, במקום ב-2018. בחודש נובמבר האחרון, היא דחתה את המסירה של 61 מטוסי בואינג 737, בדרישה  לשדרג את ההזמנה לגרסה יעילה יותר בתצרוכת הדלק של מטוסים צרי גוף. החברה מסרה, כי בעקבות כך היא צפויה לחסוך 1.6 מיליארד דולר בהוצאות ההון שלה.

יונייטד היא חברה רווחית

ב-9 החודשים שחלפו השנה הרווח הנקי שלה היה כ-1.5 מיליארד, אומנם ירידה בהשוואה לרווח הנקי בתקופה המקבילה אשתקד שהיה כ-1.8 מיליארד דולר, אבל עדיין היא חברה מרווחיה והשנה  בזכות גידול בפדיון ב-9 החודשים שחלפו, הגיע לכ-24.3 מיליארד דולר, בהשוואה לכ-23.3 מיליארד דולר בתקופה המקבילה ב-2016.

החברה טענה בדוח המאזני שלה, כי היא צופה שמתום השנה היא תגדיל את הקיבולת המאוחדת שלה בכ-3.5% משנה לשנה. כושר הייצור המקומי שלה צפוי לגדול בכ-4.5% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, ויכולתה הבינלאומית אמורה לגדול בכ-2.0% בהשוואה לרבעון השלישי המקביל ב-2016.

עוד מסרה יונייטד, כי כפי שצוין בתצוגת "יום המשקיעים" בחודש נובמבר 2016, החברה צופה, שהיא תמשיך להציג ערך מצטבר משמעותי עד שנת 2020 ביחס לשנת 2015. יונייטד צופה, כי תיעשה זאת באמצעות מגוון יוזמות – ניתוח מחדש ושדרוג תוכניותיה, בחירת לקוחות נוספת ובאמצעות פילוח השוק מחדש, שיפורים במערכות ניהול הכנסות, ניהול עלויות שוטף מתמשך, מימוש הפוטנציאל של החברה ברשת כולה, באמצעות שיפור איכות לוח הזמנים ושיפורים בתוכנית MileagePlus.

לטענת החברה, מחיר הדלק הסילוני נותר תנודתי. בהתבסס על צריכת הדלק הצפויה בשנת 2017, שינוי דולר אחד במחיר חבית נפט גולמי ישנה את הוצאות הדלק השנתיות של יונייטד בכ 95 – מיליון דולר.

Exit mobile version