Site icon IAS

רכישת ישראייר – הישג כלכלי חשוב לאל על

הירידה של אל על ביוני האחרון אל מתחת ל-30% בנפח פעילותה בנתב"ג, מדגישה עד כמה חשובה אצלה מכירת מוצרים תיירותיים, כמו נופש, העברות, בתי מלון וקרוזים, הכוללים בתוכם טיסות ואפילו טיסות של חברות אחרות. לחדול להיות חברת תעופה ולהיות סיטונאית וקמעונאית של מוצרי תיירות. קבוצת ישראייר היא בדיוק הדבר הנוסף שאל על צריכה, בגלל התמחותה בשיווק מוצרים כאלה.

מסע יחסי הציבור, בארץ ובעולם, לקראת קבלת מטוסי בואינג 787 דרימליינר חשוב, אך צריך לזכור, כי קליטתם, יחד עם קליטתם של 8 מטוסי בואינג 737-900ER, נעשית, בעיקר, בגלל הצורך להוציא מהשירות מטוסים וותיקים ולהפעיל במקומם מטוסים משוכללים וחסכוניים יותר, שלמרות זאת, הפעלתם לא תגרום להורדת מחירים. לרכישתם ולרכישת ישראייר חשיבות עליונה, כי הם מהווים כמעט צורך קיומי, בדרך להגדלת תזרים המזומנים והרווחים של קבוצת אל על.

במצב שבו נתב"ג הפך כבר מזמן ליעד מבוקש על ידי חברות תעופה זרות, בעיקר כדי להוציא את מיליוני הישראלים המתדפקים על דלתות הנמל בדרכם לחו"ל, יקשה מאוד על אל על להרחיב את נפח פעילותה בנתב"ג. צי המטוסים שלה קטן וכאמור הוא לא יגדל, אלא יהיה צעיר יותר בגלל רכישת המטוסים החדשים. צעד שיקל אומנם על הוצאות החברה בגלל יוקר התחזוקה של המטוסים הוותיקים, אבל בגדול לא יגדיל את יצירת המזומנים, הדרושים גם כדי להחזיר את ההלוואות שנלקחו לרכישתם. לכן כה חשובה יצירת המזומנים באמצעות מכירות המוצרים התיירותיים, שבתחומים אלה לישראייר ישנה חשיבות רבה.

הערך המוסף של ישראייר

הערך המוסף של ישראייר, כחברת בת של סאן דור וכחברה נכדה של אל על הוא רב. קפיצתה ביוני למקום השלישי בנפח הפעילות בנתב"ג מגלה שאם רכישתה הייתה כבר בתוקף, החברה המאוחדת הייתה תופסת 33.51% מנפח הפעילות בנתב"ג. נתון חשוב, אך יותר חשובים מכך הם אמצעי מכירת המוצרים התיירותיים של ישראייר באמצעות החברות המשתייכות לקבוצתה: "נתור", "יוניטל", "סקי דיל" "שביל הזהב" ודיזנהויז – יוניטוס תיירות נכנסת, חברה בת בבעלותה המלאה, במכירה ושיווק סיטונאי ברחבי העולם של לינות בבתי מלון בישראל (תיירות נכנסת). חשובה לא פחות היא הפעלתם של 4 מטוסי איירבוס A320  חדשים של ישראייר, כשהיא עתידה לקלוט עוד 2 מטוסי איירבוס נוספים ב-2018 ומטוס נוסף ב-2019

מדד המחירים לצרכן, חוזקו המתמשך של השקל, ירידת מחיר הדלק והסכם השמים הפתוחים, בונוסים של משרד התיירות (על פי נוהל אילת ונוהל נתב"ג) – מאיצים את יציאתם של הישראלים לחו"ל. המשמעות היא יותר חברות זרות ובמקביל הקטנת נפח הפעילות של אל על בנתב"ג. פעם, בעידן שקדם לעידן השמים הפתוחים, הייתה חשיבות לגודל נפח הפעילות בנתב"ג. היום כבר לא. היום חשוב הערך המוסף המתקבל ממכירת מוצרים תיירותיים, כשנושא הטיסות חשוב, אך הוא לא העיקרי.

כאשר אין מספיק מטוסים בצי התפעולי העצמי של אל על, עדיפה הצטרפותם של מטוסי ישראייר ואם זה לא יספיק קיימת האפשרות למכור טיסות של חברות אחרות, כפי שעושה היום ישראייר, במקום החכרת מטוסים עם צוותי אוויר, כפי שעושה לעומתה אל על. 

הנתונים הכלכליים

מדד המחירים לצרכן  – ירד בחודש יוני השנה ב-0.7% בהשוואה לחודש מאי השנה, הירידה הייתה לאחר 4 חודשים ברציפות של עליות במדד המחירים לצרכן. ב-12 החודשים האחרונים  ירד אומנם המדד הכללי ב-0.2%, אבל, מדד המחירים לצרכן בניכוי עונתיות ירד בחודש יוני השנה ב-0.8% ועל פי נתוני המגמה לתקופה שבין מרץ ליוני השנה, קצב הירידה השנתי של מדד המחירים לצרכן הגיע ל-1.5%. זה אומר יותר כסף פנוי לחופשות, שהישראלים כל כך אוהבים.

השקל – ביום  שישי, 14 ביולי, היה שערו היציג של הדולר 3.530 שקלים, שערו של היורו היה 4.0368 שקלים ושערו של הפאונד הבריטי היה 4.5854 שקלים. שערי מט"ח אלה מראים את חוזקו של השקל, המוזיל את החופשה בחו"ל בכל ההיבטים התיירותיים, כולל קניות.

נפט – החוזים על הנפט הגולמי מסוג טקסס מתוק למסירה באוגוסט נסגרו ביום שישי, 14 ביולי, בבורסת הסחורות של ניו יורק במחיר של 45.49 דולר לחבית, עלייה של 1%. המחיר עלה ונסגר ברמתו הגבוהה ביותר זה כמעט שבוע, לאחר שמשרד האנרגיה האמריקני דיווח על ירידה שבועית שנייה ברציפות במלאי הגולמי בארה"ב, אבל שהייתה גם על עלייה בתפוקת הנפט השבועית של ארה"ב, שתשפיעה בהמשך על המחיר. מחיר הדלק הנמוך משפר את התוצאות הכלכליות של חברת התעופה.

סיכום

אנו נמצאים היום בעידן שבו הרגלי הצריכה התיירותית שונים לגמרי מהרגלי הצריכה שהיו לפני הסכם השמים הפתוחים. היום מעוניינים הישראלים ברכישתם של חבילות תיירותיות שעלותם נמוכה ולקצר את זמן השהייה. מעדיפים זאת בגלל האפשרות לצאת לחו"ל יותר מפעם אחת בשנה. בתחום זה בפרט ובתחום המוצרים התיירותיים צברה ישראייר ניסיון ומומחיות. היא יודעת לרכוש בסיטונות לינות בבתי מלון ושירותי קרקע נוספים, המתאימים לישראלים. מוזילה בכך את המוצרים, חוסכת מהלקוחות חיפושים מיותרים אחר ספקים ומציעה גם אחריות כוללת  לגבי המוצרים התיירותיים והטיסות.

אל על כבר פועלת בתחומי מכירת המוצרים התיירותיים, כמו למשל מכירת קרוזים וחבילות תיור. אבל כניסתה של ישראייר לסאן דור, תשפר מאוד את פעילותה של כל קבוצת אל על וזה יחשב להישג כלכלי חשוב ביותר.

Exit mobile version