Site icon IAS

ריינאייר אימצה מערכת מעקב אחר מטוסים מבוססת חלל

מטוס ריינאייר. תל אביב היא אחד מהיעדים המובילים למשפחות. צילום Ryanair

חברת התעופה ריינאייר (Ryanair) אימצה מערכת מבוססת חלל המאפשרת לעקוב מקרוב אחר מטוסיה באמצעות לוויינים. ענקית הלואו-קוסט הודיעה על הפריסה של טכנולוגיית GlobalBeacon, המשלבת מעקב ועיבוד נתונים של FlightAware וטכנולוגיית חלל (ADS-B – Space-based Automatic Dependent Surveillance-Broadcast) של Aireon.

חברות התעופה האירופיות נדרשות זה מכבר על ידי סוכנות הבטיחות בתעופה של האיחוד האירופי לעקוב אחר תנועת מטוסיהן ומיקומם לפחות פעם בכל 15 דקות. עד שנת 2021 יהיה על חברות התעופה לעקוב אחר מטוס במצוקה בכל דקה.

מסיבת עיתונאים בעקבות היעלמו של המטוס המלזי ב-2014. צילום Depositphotos

חובת המעקב בכל 15 דקות מקורה בארגון התעופה האזרחית הבינלאומי (the International Civil Aviation Organisation) כתוצאה מאובדן מטוס אייר פראנס טיסה מס. 447 ומטוס מלזיה איירליינס טיסה MH370. נדרשו לפחות שנתיים כדי לאתר את התשדורות של טיסת אייר פראנס ואילו הטרגדיה של אבדן מטוס בואינג 777 של מלזיה איירליינס לא נפתרה עד היום, חמש שנים לאחר שנעלם.

Aireon יסייע למזער את הסכנה שעוד מטוס ייעלם כפי שקרה עם המטוס המלזי, ולספק תובנות נוספות על תאונות מטוסים. היו אלה הנתונים של Aireon שהניעו את ארה"ב וקנדה לקרקע את דגם מטוס הבואינג 737 מקס לאחר התרסקות מטוס אתיופיאן איירליינס ב-10 במרץ באדיס אבבה.

לפי ריינאייר, טכנולוגיית גלובל ביקון מפותחת בהרבה מהדרישה הנוכחית למעקב בכל 15 דקות ומאפשרת כבר כיום לריינאייר לעקוב על תנועת מטוסיה דקה אחר דקה. "בטיחות הלקוחות, הצוות והמטוסים הם בעדיפות ראשונה שלנו והשותפות האחרונה הזו מוסיפה לחברה שכבר מציגה רקורד בטיחות מוביל בתעשיה", אמר מנהל התפעול הראשי של החברה האירית, פיטר בליו, "בלי להתקין כל ציוד חדש, אנחנו יכולים לפקח על המטוסים שלנו באופן רציף ולקבל מיד התראה אם מטוס במצוקה".

תרשים טכנולוגיית המעקב הלוויני אחרי מטוסים. מקור: Aireon

טיסה במהירות אופטימלית ובעלות נמוכה יותר

בליו הוא המנכ"ל לשעבר של מלזיה איירליינס ומודע לערך העליון של הצורך במעקב אחר מטוסים. מערכת המעקב של Aireon עברה לשלב מעשי בחודש באפריל ומשתמשת במערך הלוויין Iridium NEXT  כדי לספק מעקב מלא ומתמשך אחר התעבורה האווירית ברחבי העולם.

לפי Aireon  שיפור הראות והשליטה על המרחב האווירי יאפשר לחברות תעופה לטוס במהירוית אופטימלית ובחיסכון של 300 דולר לכל טיסה טראנס-אטלנטית ולחסוך בכשני טון של פליטת CO2 בכל טיסה. אם הנתונים לא נשמעים מרשימים במיוחד, הרי שמדובר בכ-500,000 טיסות בשנה שחוצות את המרחב האווירי העמוס ביותר מעל לאטלנטיק, כך שההשלכות ברורות. זאת לצד העובדה שהתנועה הטראנס-אטלנטית צפויה לגדול ל-800,000 טיסות בשנה עד 2030.

עוד נמסר כי תוצאות הניסוי מעל לאטלנטיק יאפשרו לבקרי הטיסה להקטין את ההפרדה בין מטוסים מ-40 ל-14 מיילים ימיים. "מערכת התחבורה האווירית שלנו פעלה עם מערכת בטוחה אך פחות יעילה ב -70% בעולם שבו אין מעקב בזמן אמת. עתה, לראשונה בהיסטוריה, אנו יכולים לבחון את כל המטוסים מצוידים ב-ADS-B בכל מקום בעולם", אמר דון תומא, מנכ"ל Aireon.

Exit mobile version