Site icon IAS

ריאיון עם מאמן דלק בחברת אייר ברלין

ריאיון עם קלאוס ורמןן, קפטן בצי בואינג 737 באייר ברלין ומאמן דלק.
 
מר וֶרמַן, אתה אחד ממאמני הדלק הראשונים ב-airberlin. מדוע החלטת לקחת חלק בתוכנית ההשתלמות המקצועית?
"ההפחתה של צריכת הדלק, וכתוצאה ממנה צמצום פליטות ה-CO2, הן רווח נקי לכולנו: היא מקטינה את הפגיעה בסביבה, חוסכת את השימוש בדלק מאובנים וכמובן גם מניבה לחברת התעופה חיסכון כספי. אנחנו, הטייסים, יכולים לחסוך דלק בדרכים רבות ומגוונות, ואני מעוניין לתרום את חלקי לכך. מכיוון שמדובר בתוכנית התנדבות, כל המשתתפים חדורי-מוטיבציה, וכמו כן גיליתי שגם טייסים שטרם השתתפו בתוכנית כבר מגלים עניין רב בה".
 
איך אתה חוסך דלק בזמן הטיסה?
"ישנן דרכים רבות ומגוונות שבהן טייסים יכולים לחסוך דלק לפני הטיסה ובמהלכה, ואף לאחר הנחיתה. למשל, לפני ההמראה אנחנו יכולים להתחבר למערכת החשמל הקרקעית של נמל התעופה, במקום להשתמש בטורבינת-העזר (שנמצאת בזנב המטוס) שמספקת חשמל למטוס כאשר המנועים כבויים. כמו כן, לקראת סוף הטיסה, השיטה הטובה ביותר להקטין את צריכת הדלק היא לנחות בהנמכה רציפה, כאשר ניתן לעשות זאת. פוטנציאל נוסף לחיסכון מוצע למשל ב"הסעה בכוח מנוע בודד (Single Engine Taxi), שבה המטוס נוסע ממסלול הנחיתה אל השער כאשר רק מנוע אחד פועל. גם אם צעדים אלו מסתכמים לפעמים, בטיסה בודדת, בחיסכון קטן בלבד, בחישוב כולל על פני מספר רב של טיסות הם מובילים לחיסכון מצטבר גדול".
 
בתור טייס אתה נדרש לפקח על גורמים רבים בעת ובעונה אחת. האם הטיסה החסכונית אינה מהווה נטל נוסף?
"לא, בשום פנים ואופן. זה יותר עניין של התאמת התהליכים היומיומיים שהטייס מבצע בתא הטייס. עקב ההתפתחויות הטכנולוגיות, למשל, הטייסים משתתפים כבר עכשיו באופן קבוע בהדרכות, ולכן הם רגילים להתאים את עצמם לתהליכים חדשים. באופן דומה, גם מרכיבי הטיסה החסכונית ייהפכו במהירות לשגרה".
 
רקע:
בשנת 2012‏ הועברה השתלמות מאמני דלק ל-60 מטייסי airberlin, שהנחילו את ידיעותיהם בתחום הטיסות החסכוניות (Fuel Efficiency Flights) לכ-280 טייסים נוספים. בימים אלו פותחת airberlin שוב בפני כל טייסיה את האפשרות להשתתף בהשתלמות חיסכון בדלק (Fuel Efficiency Training). בסופה של הדרכה מקוונת לגבי העקרונות התאורטיים יוכלו הטייסים להתנסות באופן מעשי בטיסה חסכונית יחד עם מאמן דלק. לא מדובר בהקטנה של הכמות המתודלקת, אלא אך ורק בהקטנה של כמות הדלק הנצרכת מתוך הכמות שתודלקה. מאמני הדלק מהווים גורם חשוב בתוכנית "לטוס באקו-יעילות" של airberlin. באמצעות צריכה ממוצעת של 3.4 ליטר ל-100 קילומטר-נוסע, חברת התעופה השנייה בגודלה בגרמניה קבעה כבר בשנת 2012 שיא חדש.

Exit mobile version