Site icon IAS

רחפן עיכב טיסות שהיו מיועדות לנחות בנתב"ג

המכ"ם האווירי קלט בסביבות השעה 5 אחר הצהריים רחפן שריחף באזור בצרה, בדיוק באזור הגישה של המטוסים המגיעים מהים והטסים לעבר נחיתה במסלול 21 בנתב"ג (מכיוון צפון לדרום). בגלל הוראות הבטיחות החמורות ובגלל שלא ידעו אם הרחפן ימשיך ויצבור גובה, ניתנה הוראה לעצור את גישת המטוסים לנחיתה. כעבור כמה דקות כשראו שהרחפן הסתלק מהאזור חודשו גישות המטוסים לנחיתות.

יש לציין כי הוראת עצירת הטיסות ניתנה לכל המטוסים שאמורים היו לנחות במסלול 21, שהוא המסלול היחיד הפועל עתה בנתב"ג, מאחר ומפגש שני המסלולים הנותרים עובר עתה שיפוצים. הפסקת הטיסות הייתה קצרה ולא נגרם כל נזק לפעילות התקינה של נתב"ג.

מקרי כמעט ונפגע

בחודש אוגוסט 2015 בעת שמטוס איירבוס A320 היה בטיסה שבו 160 נוסעים וביצע הקפה לקראת נחיתה במסלול 30 (מכיוון מזרח למערב), והנמיך מגובה של כ-4,000 רגל לגובה של כ-2,500 רגל הבחין צוות המטוס ברחפן מרובע עם 4 רוטורים, בצבע כחול/שחור, חולף מולו באותו הגובה, בטווח קרוב, בגובה של כ-100 מטר. הרחפן לא אותר.

במרץ 2015 ארעה תקרית חמורה, דומה, שבמהלכה חלף מטוס איירבוס A320 סמוך לרחפן בלתי מזוהה, תוך כדי גישה למסלול 12 (מכיוון מערב למזרח), בגובה נמוך ובמרחק של 100 מטר

בחודש ינואר השנה ריחף רחפן סמוך לגדרות נמל התעופה ומעל לשדות הנמצאים צפונית לנתב"ג. הוא לא ריחף בנתיבי הטיסה וההמראה של המטוסים. הרחפן לא אותר.

רחפנים שכיחים

רחפנים הופכים שכיחים יותר ויותר, ואנליסטים מעריכים, כי בשנת 2015 שווקו בעולם יותר ממיליון רחפנים. רחפנים משווקים גם בישראל והופכים מסתם צעצועים לכלי עבודה חיוניים לחברות, ארגונים ממשלתיים ומחקרים אקדמיים.

כללי הביטחות בהטסת רחפנים

מן הראוי לציין, כי רשות התעופה האזרחית (רת"א) מחייבת לקבל רישוי הטסת רחפנים. השנה לקראת יום העצמאות פרסמה רת"א, באתר האינטרנט שלה, כללי בטיחות המחייבים את בעלי הרחפנים לשמור על קשר עין עם הרחפן במהלך כל ההטסה, לשמור על שגובה המירבי להטסה יהיה 50 מטרים מעל פני השטח.  הודגש גם, כי על בעל הרחפן להתרחק שני קילומטרים לפחות ממסלולי שדות תעופה וממטוסים הנמצאים באוויר.

כמו כן, חל איסור להטיס רחפנים בקרבת אנשים, או מעליהם, וכן בתוך שכונות מגורים, ליד מבני ציבור או התקהלויות של בני אדם. הנהלים מחייבים להתרחק לפחות 250 מטרים מאזורים מאוכלסים.

מפעילי רחפנים הם טייסים הזקוקים לרשיון הפעלה

השאלה האם רחפן הוא צעצוע או מזל"ט (כתב"ם בלשון חיל האוויר) מרחפת באוויר העולם הרבה זמן. אבל בחודש דצמבר 2015  הודיע שר התחבורה האמריקני אנתוני פוקס, כי מפעילי מטוסים ללא טייס הם טייסים בעלי אחריות, וכלל בהגדרה הזאת את מפעילי הרחפנים. בהתאם לכך כל מפעילי רחפנים, השוקלים בין 0.55 פאונד לבין 55 פאונד, חוייבו על פי הוראת סוכנות התעופה הפדרלית ((FAA, שמספרה: NOTC6328 להיכנס לאתר ה-FAA  ולרשום את שמותיהם וכתובותיהם. לאחר הרישום ינפיק עבורם הממשל מספר רישוי, שאותו הם יצטרכו לצבוע על הרחפנים ולקיים את הוראות ההפעלה וההטסה של ה-FAA.

אחריות לבטיחות תעופתית

מייקל ויטאקר, סגן מנהלFAA  אמר אז, כי מוקד הפעילות הגדול ביותר עתה של הסוכנות הוא להגיע למטיסי הרחפנים שהגאדג'ט המגניב שלהם מופעל על אותו המגרש שבו פועלים מטוסים ומסוקים רגילים. "במשך עשרות שנים, האנשים היחידים שהיה להם גישה למרחב האווירי היו טייסים מיומנים, שבאו מתרבות שבה טבועה עמוק הבטיחות. עתה עפים באוויר אלפי משתמשים חדשים. אנחנו בטוחים, כי  לרוב המכריע של האנשים האלה איכפת מהבטיחות ושהם מעוניינים לפעול בביטחה, אבל המציאות היא שלרובם יש מעט מאוד ניסיון תעופתי. אז האתגר שלנו הוא לחנך את הטייסים החדשים אלה, שברגע שהם מתחילים לטוס, הם טייסים, שיש להם אחריות לטוס בביטחה ושישנם חוקים ותקנות החלים עליהם".

התקנות החדשות של ה- FAAהמחייבות רישום הרחפנים הותקנו הודות להמלצות שהמליץ בנובמבר כוח משימה מיוחד שהורכב מטייסים, אנשי אכיפת החוק ועשרות בעלי עניין נוספים.

הרחפנים יהיו אחד הנושאים בכנס התעופה

ביום רביעי השבוע יקיימו מכון פישר למחקר אסטרטגי אוויר וחלל, רת"א ורשות שדות התעופה את הכנס הבינלאומי השנתי לתעופה האזרחית, בהשתתפות בכירים מתחום התעופה בארץ ובעולם.

סקירות אודות תחום הרחפנים במדינת ישראל, ינתנו על ידי בני דוידור, ראש מחלקת כטמ"מ ברת"א וכן אודות תחום התשתיות האוויריות והקרקעיות, שיינתנו על ידי מוטי שמואלי, ראש אגף תשתיות תעופתיות ברת"א ואודי ברעוז, סמנכ"ל מבצעים ברש"ת ויינעל בדבר יו"ר איגוד הפקחים, רונן גולד.

אלביט מערכות חושפת מערכת להגנה מפני רחפנים

אלביט מערכות ל"א וסיגינט- אלישרא תשיק לראשונה  את מערכת ReDrone, המספקת הגנה נגד חדירה של רחפנים עוינים למרחב האווירי באזורים האסורים לטיסה, אזורים קריטיים, ותשתיות לאומיות. המערכת מבצעת גילוי, זיהוי, עקיבה ונטרול של רחפנים מסוגים שונים המופעלים בתחום תדרים רחב ושלל פרוטוקולי תקשורת. המערכת תוצג בתערוכה לצד מערכתSupervisIR , מערכת מודיעינית מהפכנית מבוססת אינפרה אדום לאחיזת שטח רחבה. מערכת SupervisIR, פרי פיתוחה של החברה, מתממשקת עם מערכת ReDrone ומאפשרת זיהוי סיגינטי ותרמי מלא של הרחפנים העוינים.  

מערכת ReDrone הינה מערכת פתוחה המשלבת סנסורים שונים לגילוי, זיהוי ועקיבה וכן מערכת נטרול. כמו כן, המערכת מסוגלת להפריד בין אותות הרחפנים  לבין אותות המגיעים מהמפעיל, ולהצביע על כיוונם במרחב. המערכת מאפשרת הגנה היקפית של 360 מעלות ומתאפיינת ביכולת טיפול במספר רב של רחפנים מסוגים שונים בו זמנית, מניעת הפרעות סביבתיות ומבטיחה את בטיחות התושבים וכלי טיס הטסים באזור הפעולה.

בעת זיהוי רחפן,  מערכת ReDrone משבשת את התקשורת לרחפן וחוסמת את אותות הרדיו, נתוני הווידאו ונתוני המיקום ובכך מונעת מהרחפן לבצע את משימתו. המערכת ניתנת לפריסה מהירה בתנאי שטח שונים, פועלת ברציפות בכל תנאי מזג-אוויר ובעלת תפעול פשוט מבוסס ממשק אנדרואיד

מערכת ReDrone מצטרפת למשפחת יכולות הלוחמה האלקטרונית אשר מציעה אלביט מערכות ל"א וסיגינט- אלישרא, בהתבסס על ניסיון רב שנים בעבודה עם הכוחות המובילים בעולם.

 

 

 

 

 

 

Exit mobile version