Site icon IAS

רולס רויס תחליף את המנועים של שני מטוסי 787 של אל על

יצרנית המנועים רולס רויס תחליף את ארבעת מנועי Pack C Trent 1000, שהותקנו בשני מטוסי 787 הראשונים שאל על קיבלה, בארבעה מנועי Trent 1000 TEN. בשאר מטוסי 787 שאל על קיבלה ותקבל בעתיד, מותקנים מנועי Trent 1000 TEN . החלפה תתבצע למרות שבבדיקות שאל על מבצעת במנועי Pack C Trent 1000 בהתאם להנחיות FAA ו- EASA לא התגלו שום ממצאים. מועד החלפת המנועים עדיין לא נקבע.

במנועי Trent 1000 Pack C התגלו בחברות תעופה אחרות תקלות הנובעות מקורוזיה פנימית הסודקת את להבי הטורבינה באזור הלחץ הבינוני של המנועים. כמו כן התגלו בטורבינות רעשי תהודה המסכנים גם הם את הלהבים.

תחזוקה ותמיכה של רולס רויס

כאמור, אל על מבצעת את הבדיקות הנדרשות, שהוגדרו על ידי ארגון התעופה הפדרלי בארה"ב FAA – Federal Aviation Administration וארגון הבטיחות האירופי -EASA – European Aviation Safety Agency. יתרה מכך, רולס רויס מתחזקת ותומכת במנועי מטוסי 787 של אל על ולכן היא מספקת שירותי החזקה ותמיכה בהתאם לסיכום שנחתם לפני רכישת מטוסי 787 על ידי אל על, במפגש בין מנכ"ל אל על לשעבר, דוד מימון, סגנית היו"ר, תמי מוזס־בורוביץ, ומנכ"ל הזרוע האזרחית של רולס רויס בבריטניה, אריק שולץ ובהשתתפות שגריר בריטניה בישראל, דיוויד קוורי. כך שמבחינת אל על היא מכוסה מכל הכיוונים בשמירה על מנועי רולס רויס המותקנים בכל מטוסי 787 שלה.

תקלות במנועים

הכל החל כאשר בחברת אול ניפון איירליינס (ANA) היפנית, שרכשה 50 מטוסי 787 מבואינג, קורקעו מטוסים בגלל תקלות במנועי רולס רויס Trent 1000-C. התקלות הראשונות היו תקלות בגנרטור המותקן במנועים, או נורת אזהרה שהתריעה על טמפרטורה גבוהה, שגרמה להשבתת צי מטוסי 787 בעולם. אבל בהמשך, כשהתפוצץ מנוע בעת באמצע הליך ההמראה של מטוס  ANA, התברר כי מדובר בתקלות רציניות יותר, שגרמו לכך שה-FAA התערב. לאחר בדיקה קבע ה-FAA, כי התקלות במנועי רולס רויס נובעות מקורוזיה פנימית הסודקת את להבי הטורבינה באזור הלחץ הבינוני של מנועי Trent1000-C. כמו כן נקבע, כי גם רעשי התהודה המתרחשים בטורבינה, מזיקים גם הם ללהבים.

בעקבות כך הורה ה-FAA לכל חברות התעופה המפעילות מטוסי 787, שבהם מותקנים מנועי Trent 1000 Pack C לבצע בדיקות תקופתיות  ובכל בדיקה שיימצאו בה להבים פגומים – להחליפם. כאמור, באל על שמבצעת את הבדיקות, לא התגלו שום ממצאים.

מטוס דרימליינר 787 בנחיתה בנתב"ג. צילום סיון פרג'

בדיקות נוספות

באפריל השנה פורסם כי רולס רויס ​​דורשת יותר בדיקות, שמשמעותן הוצאות נוספות, כדי לתקן את הבעיות במנועי Trent 1000 Pack C, כמו למשל גם בחברות  התעופה וירג'ין ונורוויג'ן. לדברי רולס רויס, "במסגרת הבדיקות המתמידות שלנו במנועים אלה החלטנו לבצע בדיקות מנוע נוספות מעבר לאלה שתוכננו בעבר. הגדלת תדירות הבדיקה מונעת על ידי הבנה נוספת שלנו לגבי עמידות המדחס במנועי Trent 1000 Pack C. בדיקות אלה יקבלו את תמיכת מינהל השירות והנחיות הטיסה של כושר אווירי, של רשויות התעופה.

עוד נמסר מרולס רויס, כי הנחיה חדשה זו תגרום הפרעה נוספת ללקוחותיה. כרגע מופעלים בשירות חברות התעופה 380 מנועי Trent 1000 Pack C. ההנחיות אינן כוללת את מנועי Trent 1000 TEN, שכאמור מותקנים בכל מטוסי 787 שאל על חכרה או רכשה, למעט שני המטוסים הראשונים שהיא קיבלה.

וורן איסט, מנכ"ל רולס-רויס, אמר: "ההתמקדות שלנו היא לתמוך בלקוחות שלנו ולעשות כל שביכולתנו כדי למזער כל השפעה על הפעילות שלהם. אנחנו מאוד מתחרטים על ההפרעה שתיגרם ללקוחותינו ולצוותים שלנו – מומחים טכניים ומהנדסי שירות – לעבוד סביב השעון כדי להבטיח שנחזיר את המנועים לשירות מלא בהקדם האפשרי. אנו נעבוד בשיתוף פעולה הדוק עם חברות התעופה ובואינג, על מנת לצמצם את ההפרעות בכל מקום אפשרי".

ב-17 באפריל השנה פירסמה FAA  הנחיה (Airworthiness) המקטינה את זמן הטיסה למטוסים דו מנועים, כאשר מנוע אחד מושתק (ETOPS-extended twin engine operations) מ-330 דקות ל-140 דקות זמן טיסה לנמל התעופה הקרוב. הנחיה זו תקפה לכל המטוסים המפעילים מטוסי 787-8 ו-787-9 המופעלים על ידי מנועי רולס רויס Trent 1000 Pack C ומנועי רולס רויס נוספים הסובלים מאותן הבעיות. מנועי Trent 1000 Ten אינם כלולים בהנחיה הזאת.

תגובת אל על: "מטוסי אל על נבדקים כל העת על פי נהלי הבטיחות של FAA ו- EASA. אל על מקפידה על בטיחות הטיסה ואיננה מתפשרת בנושא".

Exit mobile version