Site icon IAS

רווחי חברות התעופה ירדו ברבעון השלישי

אמריקן איירליינס תחזור לתל אביב במאי 2021 צילום יח"צ

סקר של מנכ"לי חברות התעופה ומנהלי מטענים של יאט"א שבוצע החודש, מאשש את הצפי כי ברבעון השלישי השנה ירדו הרווחים של חברות התעופה, בעיקר בשל העלייה המתמשכת במחירי הנפט בעולם. 50% מהנשאלים הצביעו על ירידה ברווחיות השנתית ברבעון השלישי, לעומת 36% שטענו כך בסקר ברבעון הקודם. יתרה מכך, הייתה לצד זאת ירידה באופטימיות לגבי המבט לעתיד, כאשר רק 40% מהנשאלים ציפו לשיפור ברווחיות ב -12 החודשים הקרובים, בהשוואה ל-58% מהנשאלים שהיו אופטימיים בסקר הקודם.

כמה תוצאות ברבעון השלישי השנה

לא מפליא שמנהלי חברות התעופה שנשאלו בסקר הגיבו כך. הינה כמה דוגמאות: ביום חמישי שעבר כשחברת סאות'ווסט איירליינס העריכה, כי העלויות עלולות לעלות "לפחות" ב-3% בשנה הבאה, גם בלי לקחת בחשבון את הוצאות הדלק ושיתוף הרווחים – ירדו מניותיה ביותר מ-7%. אך כשהחברה דיווחה על גידול של של 16.5% ברווח הנקי של הרבעון השלישי, קפצו מניותיה ב-9%.

באותו היום התברר, הרווח של אמריקן איירליינס ירד ביותר  מ-48% בהשוואה לשנה שעברה, כאשר עלויות הדלק הגבוהות "אכלו" את שורת הרווח האחרונה של חברת התעופה הגדולה, למרות הביקושים הגבוהים שהיו לה.

קבוצה אלסקה אייר, הבעלים של אלסקה איירליינס והורייזן אייר, חוותה ירידה של 19% ברווח הנקי ברבעון השלישי ברציפות, למרות שהקבוצה נאבקה כדי לייצר הכנסות מספיקות על מנת לקזז את עלויות דלק הגבוהות .

קבוצת International Airlines Group) IAG), הבעלים של בריטיש איירליינס ואיבריה, נאבקה הרבה על מנת להתגבר על השפעת עליית הדלק והתנודתיות השלילית של המטבעות והצליחה לשפר במעט את תוצאות הרבעון השלישי ברווח נקי של 1.1 מיליארד יורו, בהשוואה ל-990 מיליון יורו בשנה שעברה.

פינאייר חוותה ברבעון השלישי ירידה של 13.9% ברווח הנקי, בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, בעקבות תנאי מזג אוויר יוצאי דופן, מחסור במנועים, התחרותיות הפנים-אירופית הנוקשה ועלויות מחירי הדלק.

חברת הלואו-קוסט האמריקנית הגדולה ג'טבלו, מסרה בשבוע שעבר כי הוצאות הדלק שלה גדלו ב-37% בהשוואה לאשתקד, ומסרה כי החליטה לשפר את רווחיה, במיוחד בתחומים שבשליטתה.

הרווח הנקי של נורוויג'ן, חברת הלואו-קוסט לטווחים ארוכים, עלה אמנם ברבעון השלישי ב-18%, אבל החברה החליטה לעצור את צמיחתה והזהירה כי מחירי הנפט הגבוהים והדולר החזק ישפיעו  על תעשיית התעופה.

מטוס של נורוויג'ן. החברה החליטה לעצור את צמיחתה. Depositphotos

ירידה בשולי הרווח

ממצאי הסקר של מנהלי הכספים וראשי המטענים מצביעים על כך שירידת שולי הרווח של חברות התעופה, בגלל עלויות התשומות הגבוהות, נמשכה גם ברבעון השלישי של השנה. 50% מהנשאלים דיווחו על ירידה ברווחיות במונחים שנתיים ברבעון השלישי, בהשוואה ל-36% ברבעון הראשון. מספרם של המשיבים שטענו כי הרווחים ישארו יציבים או יעלו – ירד ל-60%, שזה 8 נקודות האחוז נמוך יותר מאשר סקר יולי. הפסימיות הגוברת נגרמת בעיקר בגין הסיכון לעליות מתמשכות במחירי הדלקים, שיגרמו לעלויות תפעול גבוהות בחברות התעופה.

האטה בתנופת הביקושים

מהסקר מתברר, כי הואטה התנופה בביקושים. רק 65% מהנשאלים דיווחו על עלייה ברבעון השלישי של השנה, שזו ירידה של 9 נקודות האחוז בהשוואה לסקר הקודם ומתחת לממוצע בחמש השנים האחרונות, שהיה 67%. הניקוד המשוקלל של הממוצע המשוקלל ירד בצורה חדה כלפי מטה במשך רבעון שני ברציפות.

ביקושים

הציפיות של המשיבים לגבי ביקושי נוסעים עתידי היו פחות אופטימיות מאשר בסקרים הקודמים. 59% מהנשאלים מעריכים, כי נפח הנוסעים יגדל במשך 12 החודשים הקרובים, שזה השיעור הנמוך ביותר מאז ינואר 2016. מבחינת הביקוש למטענים – 58% מהנשאלים דיווחו על עלייה בכמויות הטסת מטענים ברבעון השלישי בהשוואה לאשתקד, שזו ירידה של 7% לעומת הסקר הקודם, אך עדיין גבוהה בהרבה מהממוצע בחמש השנים האחרונות (51%). כמה משיבים ציינו שילוב תפוסה גדלה וביקושים יציבים למטענים אוויריים כסיבה לעלייה. אבל לעומת זאת, תחזית היטס המטענים העתידית התרככה זה הסקר השלישי ברציפות, והדבר משקף התמתנות במגמת העלייה בביקושים להטסת מטענים.

מחירי התשומה – 73% מהמרואיינים דיווחו על עלייה בעלויות התשומות ברבעון השלישי של השנה, בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. שיעור זה היה נמוך בהרבה מאשר 78% בסקר הקודם. באופן בלתי מפתיע, מחירי הדלק הגבוהים זוהו כסיבה העיקרית לעלייה. במבט קדימה, מחירי הדלק הגבוהים ממשיכים להווה גורם מפתח עבור 63% מהנשאלים, אשר דיווחו, כי הם צופים שעלויות התשומות יגדלו במשך 12 החודשים הקרובים. עם זאת, כמעט רבע מהמשיבים (23%) צופים כי עלויות התשומות יקטנו בעתיד, לעומת 14% ברבעון השני.

מצב התשואות – מחצית מהנשאלים דיווחו על תשואות נוסעים גבוהות יותר ברבעון השלישי של השנה, בהשוואה לאשתקד. אומנם זה היתה ירידה קלה מ-53% בסקר האחרון אבל עדיין הרבה מעל הממוצע בחמש השנים האחרונות. במבט קדימה, אחוז המשיבים הצופים עלייה בתשואות הנוסעים מעט גבוה יותר, עלייה ל-57% לעומת 55% ברבעון הקודם. יש לציין, כי תשואות אינן רווח, אלא פרק הזמן הנדרש עבור החברה לייצר הכנסות העולות על סכום ההשקעה. כלומר החזר השקעה, שהיא שיטה למדוד את כדאיות ההשקעה בחברה.

60% מהנשאלים דיווחו על עלייה שנתית בתשואות המטענים ברבעון השני של השנה, שזה הנתון הגבוה ביותר מאז אוקטובר 2010. 56% מהנשאלים צופים, כי התשואות יגדלו במשך 12 החודשים הקרובים, העלייה החמישית ברציפות והרמה הגבוהה ביותר מאז ינואר 2010.

תעסוקה – 50% מהמשיבים בסקר דיווחו על עלייה ברמות התעסוקה ברבעון השלישי השנה, בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2017, שזה 7% יותר מאשר בסקר הקודם. עם זאת, חלקם של של המשיבים על ירידה בתעסוקה עלה מ-14% בסקר הקודם ל-23% בסקר הנוכחי. אבל, התחזית לתעסוקה בתעשייה נותרה חיובית. מחצית מהנשאלים מצפים להוסיף לרמת התעסוקה במשך השנה הקרובה, כאשר שיעור המשיבים שטענו כי מספר העובדים בשנה הקרובה יקטן היה 13%, שזה רק מעט גבוה יותר מאשר בסקר הקודם, שעמד על 11%.

Exit mobile version