Site icon IAS

ראשון לציון וחולון נלחמות ברעש המטוסים מנתב"ג

קמפיין בג"צ נגד המטוסים של עיריות עוטף נתב"ג. שלט באיילון. צילום יח"צ

ביום שני הקרוב (1.7) יתקיים דיון בבג"ץ בנושא העתירה שהגישו עיריות חולון, ראשון לציון  ויהוד-מונוסון וכן מושב משמר השבעה ומועצה אזורית עמק לוד, נגד שר התחבורה, השר להגנת הסביבה ורשות התעופה האזרחית, בדרישה להוריד את מפלס רעש המטוסים ממנו סובלים התושבים, במיוחד בשעות הלילה.

במקביל יוצאות העיריות בקמפיין נגד רעש המטוסים, מלווה בשילוט ענק בנתיבי איילון תחת הסלוגן "צאו לנו מהאוזניים".

על פי העתירה, כל המראה מנתב"ג חושפת לרעש כ- 800,000 תושבים.

בעתירה דורשות הרשויות להפחית את הרעש בצורה דרמטית, שכן הוא גבוה מהתקן בארץ ובעולם. כמו כן, נכתב בה, כי "סיפי הרעש המרביים למטוסים הממריאים מנתב"ג לא עודכנו מזה שנים וזאת למרות הגידול הדרמטי הן בהיקפי ההמראות והן בצפיפות האוכלוסין סביב נתב"ג". לטענת העותרות, לפני למעלה משנתיים וחצי נערכה בדיקה מקיפה של המשרד להגנת הסביבה, רשות התעופה האזרחית (רת"א) ורשות שדות התעופה (רש"ת) אשר בסופה הומלץ לבצע הורדה של סיפי הרעש. אך מאז, טוענים העותרים, לא רק שההמלצות לא יושמו, אלא שבשנים האחרונות, בהם עברו מעל לחצי מיליון מטוסים בשמי האזור, לא בוצעה ולו אכיפה אחת בגין הפרה של סיפי הרעש הקיימים.

תור לבידוק הבטחוני בנתב"ג. גידול דרמטי בהיקפי ההמראות. צילום עירית רוזנבלום

צפיפות הטיסות בלילה עולה על זו של הטיסות ביום

סוגיית הרעש הנגרם ע"י מטוסים סביב נתב"ג הולכת ומתגברת עם חלוף הזמן בשל שלוש סיבות עיקריות: הגידול חסר התקדים בהיקף התנועה האווירית בנתב"ג (מדיניות "השמיים הפתוחים"); הצפיפות ההולכת וגוברת של יישובי מרכז הארץ והיעדר "עוצר לילה" בנתב"ג שמביא לכך שצפיפות הטיסות של נתב"ג בלילה עולה על זו שבטיסות בשעות היום. "בעיית הרעש בשדות תעופה שבלב אוכלוסייה אזרחית מוכרת בעולם ומטופלת ע"י רשויות התעופה במגוון שיטות שמקטינות את מטרד הרעש בלילה", נכתב בעתירה. "נמל התעופה הית'רו בלונדון מעדכן מדי חמש שנים את מדיניות הרעש והפחית לאחרונה את כמות הרעש המותר בלילה בשנים 2022-2017  בלמעלה מ-40% לעומת הרעש שהיה מותר בחמש השנים הקודמות".

במכתב שנשלח ע"י השר להגנת הסביבה לשר התחבורה ואשר צורף לעתירה נכתב, כי "בית המשפט האירופי לזכויות אדם קבע עוד ב-2001 שמעבר כלי טיס בלילה בסמיכות לאזורים מאוכלסים, מהווה פגיעה בזכויות בסיסיות של אדם לשינה".

ראש עיריית ראשון לציון רז קינסטליך. צילום גיא קרן

רז קינסטליך, ראש עיריית ראשון לציון, טוען כי "לא ייתכן שהמשרד להגנת הסביבה, יחד עם הגורמים המקצועיים, ממליצים על הורדת סיפי הרעש ומשרד התחבורה מתעלם מן ההמלצות. הפגיעה בבריאותם ובאיכות חייהם של תושבי האזור היא בלתי נסבלת ונעשית תוך התעלמות מוחלטת מהתקנות ותוך פגיעה בזכות הבסיסית של אדם לשינה. אני מקווה שבג"ץ יתערב לטובתם של מאות אלפי תושבי האזור שסובלים מרעש המטוסים בלילה."

מוטי ששון, ראש עיריית חולון, הוסיף: "כיו"ר פורום ישובי עוטף נתב"ג שפועל כבר מעל לעשור, אני חוזר ומזכיר,  שבריאות תושבי האזור אינה הפקר. הקפיצה המשמעותית בפעילות נתב"ג בשנים האחרונות מדירה שינה מעיני התושבים במשמעותו הפשוטה ביותר של הביטוי וזהו זלזול בוטה ועוולה מתמשכת, שהאחראים לה מסרבים להכיר בה ולקחת עליה אחריות. כראש העיר וכמי שסובל מהבעיה בצורה ממשית, אני קורא לבית המשפט להתערב ולהגן על בריאותם ועל איכות חייהם של תושבי האזור".

את העתירה הגישו עו"ד נרי ירקוני וחן עמידור ואליה צורפה חוות דעת מומחית של ד"ר אסנת ארנון, עורכת הפרק הסביבתי בנוהל לבחינת פרויקטים תחבורתיים, שבדקה את הנושא לעומקו. ארנון קובעת, כי "סף הרעש המירבי החל כרגע הינו בלתי סביר בעליל, ובלילה בפרט, ויש לשנותו בדחיפות ולהתאימו למצב כיום". מתוך חוות הדעת: "רעש המטוסים הינו מקור הרעש המטריד ביותר מבין מקורות הרעש התחבורתיים והסדרתו חיונית על מנת להגן על בריאות הציבור המתגורר סביב נתב"ג ועל איכות חייו. בשעות היום קבועים כרגע מפלסי רעש, אשר יש להגבילם במעט. הבעיה חריפה במיוחד בשעות הלילה, כיוון שרעש המטוסים מפריע מאוד למנוחה ולשינה תקינה, ולכך השפעה שלילית חריפה על תפקודו של האדם בעבודה ובלימודים ועל ניהול חייו". עוד מוסיפה ארנון בחוות הדעת, כי "לפיכך חובה על הגורמים המוסמכים לקבוע בדחיפות סיפי רעש סבירים למטוסים בשעות לילה באזורי מגורים".

פורום יישובי עוטף נתב"ג עוסקים מזה תקופה ארוכה בנושא ואף שכרו שירותים של יועצים מומחים בתחום על מנת לבחון את הנושא על כל היבטיו.

Exit mobile version