Site icon IAS

קרולין מקול עוזבת את איזי ג'ט

איזי ג'ט מאשרת שמנכ"לית החברה קרולין מקול הודיעה להנהלה על כוונתה לסיים את תפקידה ולקבל את ההצעה שהוצעה לה לשמש מנכ"לית חברת המדיה ITV. היא אמורה לסיים את תפקידה בסביבות סוף השנה הנוכחית. עד אז, תמשיך מקול בתפקידה הנוכחי. החיפוש אחר מחליף/מחליפה כבר החל והחברה מצפה להחליט מתוך מגוון מרשים של מועמדים.

פרסום תוצאות המסחר של איזי ג'ט לרבעון השלישי יתקיים ביום חמישי השבוע. איזי ג'ט מצפה לדווח על שיפור בהכנסות למושב, כפי שצוין בדיווח החצי שנתי במאי, ואשר מסתמך על תפוסה חזקה במטוסים ברבעון השלישי ויתרון משמעותי ממעבר הפסחא לאפריל.

עלות שנתית צפויה למושב היא בהתאם לתחזית ומשקפת בקרת עלויות חזקה עם תכנון השקעות, גמישות תפעולית ושיפור ביצועים בתקופת חודשי הקיץ. הביצועיים התפעוליים השתפרו ביחס ישיר לגמישות התפעולית שהביאה לדיוק רב יותר בניהול הזמנים לאורך כל הרשת.

ב- 27 ביוני, סטנדרט ופור (Standard & Poor) אישרו שוב את דירוג האשראי של החברה ל BBB+. 

הסוד המסחרי של איזי ג'ט

באפריל 2014 ביקרתי עם קבוצת עיתונאים מישראל במשרדים הראשיים של איזי ג'ט בנמל לוטון שבבריטניה. מנכלי"ת החברה קרולין מקול אירחה אותנו אישית. מקול מנהלת את החברה מאחת הפינות במרחב החלל הפתוח (Open Space) של העובדים, כי אין לה לשכה אישית. הביקור היווה עבורי בית ספר להתנהלות חברת תעופה לואו קוסט. פעילות תעופתית שהיום כל כך מקובלת גם בישראל.

"ישראל היא יעד מאוד חשוב לאיזי ג'ט ונמנית בין היעדים הטובים ביותר ברשת היעדים שלנו", אמרה בביקור קרולין מקול בעת שנפגשה עם העיתונאים הישראלים, בהנגר 89 בלוטון. היום מפעילה איזי ג'ט מישראל טיסות ל-11 יעדים ועל פי המגמה נראה שזה לא סופי. כבר ב-2014 ציינה מקול, "שאם התברר לנו שתהיה כדאיות כלכלית להפעיל קו בין ישראל לאדינבורו נפעיל אותו. אנחנו לא יוצרים ביקושים, אלא טסים למקומות שבהם ישנם ביקושים למוצר שלנו. לא טסים לשם הטיסות בלבד, אלא כדי להרוויח כסף. לכן, אנחנו לא מפסיקים לפתח את הקווים שבהם אנחנו פועלים ומתכננים בהם, ללא הרף, את הגדלת הביקושים."

מרחב עבודה פתוח

כל משרדי החברה הראשיים, הממוקמים בהנגר 89 בלוטון, פועלים בשיטת המרחב הפתוח (Open Space). לבכירים, כולל המנכ"לית מקול, אין לשכות עם מזכירות, אלא פינה במרחב הפתוח כמו לשאר העובדים. מתברר שזה לא רק חיסכון עצום בהוצאות המשתנות, אלא גם גורם יעילות ממדרגה ראשונה, בגלל חיסול תופעת הבירוקרטיה המסורבלת, שיחות טלפון מועטות, וקבלת החלטות מהירה.

פגישות פתוחות

הפגישות עם בכירי החברה בראשותה של המנכ"לית מקול היו פתוחות, למעט נתונים, הנחשבים סוד כלכלי, כמו ההוצאות המשתנות לשעת טיסה במטוס איירבוס A319 עם 156 מושבים ובמטוס איירבוס A320  עם 180 מושבים, שנרמז, כי באיזי ג'ט הן צומצמו.

חישובי מחירי הטיסות

בחישובים לצבירת רווחים של חברות התעופה בתחום הטסת נוסעים, מתייחסים לשלושה גורמים בולטים: מושב-ק"מ זמין (ASK – Available Seat Kilometer), שזה מספר המושבים שהוצאו למכירה, כפול המרחק המוטס; הכנסה-מנוסעים לק"מ (RPK- Revenue Passenger Kilometer), שזה מספר הנוסעים בתשלום כפול המרחק המוטס ושיעור התפוסה,  (Load Factor)שזה שיעור תפוסת הנוסעים בטיסות ולמעשה, אחוז המושבים המנוצלים.

חברות התעופה מפעילות מערכת מחשוב משוכללת היודעת לשקלל את הנתונים האלה, יחד עם נתונים הגורמים להשתנות – ההוצאות המשתנות (גורמי הדלתא). המחשב מתוכנת לקבוע מחירי טיסה שיהיו רווחיים לחברה וכדאיים ללקוחות. הוא קולט את תחזית הביקושים ליעדים השונים, את נתוני ASK, RPK, Load Factor ואת גורמי הדלתא, כמו רמת התחרות על היעד, עלות הטיסה, מחיר הדלק, שערי המטבעות, משקל המטוס, מטענים מוטסים, עונות השנה, אירועי ספורט, המצב הכלכלי וגורמים נוספים, והתוצאה המשוקללת של נתונים אלה יוצרת את מחירי הטיסות. מחירים שיהיו אטרקטיביים לנוסעים, אבל גם מספיק רווחיים לחברת התעופה.

בביקור התברר, כי הטיפול המרוכז באיזי ג'ט בנתוני הדלתא, מהווה את הבסיס לסוד המסחרי שלה, שמאפשר לה לפעול בהצלחה בתחום הלאו קוסט.

מכירות מוקדמות

אבל זה לא מספיק. המושב במטוס הוא מוצר מתכלה לאחר ההמראה, אם לא יושב עליו נוסע. לכן חברות לואו קוסט המפעילות טיסות סדירות, כמו איזי ג'ט, אך גם חברות תעופה מסורתיות, פיתחו מערכת של מכירת כרטיסים מוקדמת במחירים נמוכים. זאת כדי להבטיח שנוסעים משלמים יישבו במושבים בזמן רחוק ממועד ההמראה, ובהמשך, ככל שמתקרבים לקראת ההמראה המחירים עולים. כל זאת בתנאי, שהחברה ביצעה בדיקה קפדנית על הביקושים העתידיים, לפני שהחלה במכירות המוקדמות. באיזי ג'ט הבדיקות האלה מבוצעות על בסיס יומי, עם הערכה של שנתיים קדימה. זה מה שמאפשר לה למכור כרטיסים זולים מאוד תשעה חודשים מראש ולהעלות את המחירים לקראת ההמראה.

הטיפול בגורמי הדלתא

עלות ההוצאות המשתנות הבסיסיות של מטוסי איירבוס A319 ו- A320,  שאיזי ג'ט מפעילה, לפי נתוני היצרן נעים בין כ-3,250 דולר לשעת טיסה לבין 4,100 לשעת טיסה. הרצון להציע מחירי לאו קוסט חייב את איזי ג'ט לצמצם את ההוצאות המשתנות ולהתייעל. כך למשל, אין במטוסי החברה מערכות בידור, ריפוד מושבי הטיסה האורטופדיים דקים ואין במושבים מערכות הנעת גב המושב לזוויות שונות. אין גם ארוחות מלאות, אלא כריכים וחטיפים, שיחד עם שיטות נוספות, גרמו להורדת משקל המטוס, וכפועל יוצא מכך להורדת צריכת הדלק ולקיטון בהוצאות המשתנות לשעת טיסה, שהוא, כאמור, אחד הסודות השמורים ביותר בחברה.

פעילות בתחום הטיסות הקצרות

כל טיסות החברה פועלות בתחום הטיסות הקצרות  ובינוניות, של פחות משש שעות טיסה. הפעילות בתחום הטיסות הקצרות מאפשר להפעיל את צוותי המטוס בטיסות חוזרות, כאשר בחניית הביניים הם גם מנקים את תא הנוסעים. שיטה הגורמת לחיסכון נוסף בהוצאות המשתנות. בהקשר לכך הסבירה אז מקול, כי "לעולם לא נעבור לתחום הטיסות רחוקות הטווח ( Long Haul), יש לנו מספיק פוטנציאל להתפתחות בתחום הטיסות הקצרות להרבה שנים קדימה. מעבר לתחום טיסות רחוקות הטווח ישנה את מהות פעולת החברה, נצטרך לרכוש מטוסים גדולים יותר, ובעקבות כך להנהיג הסדרי פעילות נוספים, שיפגעו ביתרון התחרותי שלנו".

מרכז פיקוח מבצעים

מרכז פיקוח המבצעים (OCC- Operations Control Center) הרשתי של החברה, הפועל 24 שעות ביממה, 7 ימים בשבוע, מוודא בזמן אמת שטיסות החברה ומבצעיה יפעלו ללא שיבושים. עובדי המרכז יושבים במרחב פתוח ומפקחים על הטיסות, תחזוקת המטוסים, אספקת המזון והמשקאות, מספרי הנוסעים ובקרה אווירית. הכל בהתאם לתנאים המשתנים, כמו מזג האוויר, תקלות במטוסים ושביתות.

איזי ג'ט פועלת בארבעה גלי תנועה עיקריים ביום אחד, שיבוש בגל תנועה אחד, בעיקר בראשון, משפיע מייד על שאר הגלים. הגישה הישירה והמיידית לכל הנעשה מבצעית ברשת, מאפשרת למרכז הפיקוח למזער את השפעת השיבוש על שאר הגלים. כך למשל, כאשר טיסה שלנו למרוקו עוכבה באוויר, בגלל טיסה של המשפחה המלכותית, או שביתה של דיילים באיטליה, פעלנו מייד למזער את העיכובים ומיתנו את השפעתם בגלי התנועה האחרים".

פיתוח נתיבים

החברה מפעילה את כ-200 מטוסיה בטווחים הקצרים, שהם פחות משש שעות טיסה, כאשר השאיפה התמידית היא שהוצאות הפעלתם, צריכות להיות נמוכות בכל הקשור לאגרות נמל, ודברים נוספים. החברה לא נכנסת לפעילות בקו מסוים בלי לחשב את הרווחים הצפויים וכאשר טסים בקו עושים הכל כדי להמשיך להרוויח.

באשר לנוסעים העסקיים הסבירה אז מקול, – ניתנים להם כמה יתרונות, כגון אפשרות לשנות זמן טיסה, וישיבה ב-18 המושבים במטוס, שבהם מרווח הרגליים גדול יותר.

הקמת חברה תעופה אירופית

כמו שאר החברות הבריטיות גם איזי ג'ט, תהפך, כשהליך הברקזיט יכנס לתוקפו, מחברה אירופית לחברה בריטית, שתדרוש ממנה לחתום על הסכמים תעופה חדשים עם מדינות האיחוד האירופי (אם לא יהיה הסכם שמים פתוחים בין בריטניה לבין האיחוד האירופי) הליך מתמשך שעלול לפגוע בכל פעילותה באירופה. פעילות שהיא הליבה של עסקיה. מקול לא המתינה והראיה – איזי ג'ט נמצא כעת בשלבים מתקדמים לקבל תעודת מפעיל אווירי (AOC) ורישיון הפעלה אירופיים. אישורים אלה, יאפשרו לאיזי ג'ט להקים חברת תעופה חדשה – איזי ג'ט אירופה (easyJet Europe) – שמרכזה בווינה, ושתאפשר לאיזי ג'ט להמשיך להפעיל טיסות בין מדינות באירופה וכן טיסות מקומיות בתוך מדינות אירופה, גם לאחר שבריטניה תעזוב את האיחוד האירופי.

הנוסעים במרכז העסק

אין ספק שמקול, אחראית לרוח היחידה שיצרה את הסוד המסחרי המוצלח של איזי ג'ט. מגיב על כך יו"ר איזי ג'ט, ג'ון ברטון: "קרולין בנתה והנהיגה את צוות ההנהלה ששינה את פעילות החברה בכל מובן אפשרי עוד מ- 2010. היא שמה את הנוסעים ואת האנשים במרכז העסק. היא התמקדה קודם בבניית מערך תפעולי יציב וחזק והגדירה מחדש את חוויית הלקוח, לא רק באיזי ג'ט אלא באירופה כולה. כתוצאה מכך גדל מספר הנוסעים בחברה וגדלה נאמנותם אליה.

"פעילותה של קרולין הובילה להצלחה פיננסית מתמשכת, אשר בין היתר, באה לידי ביטוי בחלוקת דיווידנים לבעלי המניות בסך של 1.2 מיליארד ליש"ט. קרולין תעזוב את איזי ג'ט כשהיא משאירה אחריה חברה מבוססת וחזקה המוכנה להצליח גם בעתיד. מי שיירש את תפקידה יקבל צוות ניהולי חזק ומיומן, צוות עובדים מסור ולקוחות נאמנים לרשת התעופה הטובה ביותר באירופה.

"אני מרשה לעצמי לדבר בשם כולם באיזי ג'ט, ולהגיד שאנו נצטער לראות את קרולין עוזבת ואנו מאחלים לה הצלחה בתפקידה החדש ".

החלטה מאוד קשה

קרולין מקול אמרה על פרשיתה, כי : "זו הייתה החלטה מאוד קשה בשבילי. היו לי שנים נהדרות באיזי ג'ט. אני כל כך גאה במה שהחברה ועובדיה השיגו בזמן הזה. לאחר שבע שנים, ההצעה מ-ITV הרגישה לי כדבר הנכון לעשותו. ITV היא חברה נהדרת הפועלת בסקטור דינאמי מאוד. איזי ג'ט נמצאת בעמדה מצוינת, המבנה שלה מנצח ואני אהיה לקוחה נאמנה שלה בשנים הבאות. איזי ג'ט תמיד תחסר לי ויותר מכל יחסרו לי האנשים שהרוח הכתומה עוזרת להם לעשות את המיטב ולהפוך את הטיסות לקלות ושוות לכל כיס לטובת הלקוחות בכל יום". 

Exit mobile version