Site icon IAS

צפוף בנמלי התעופה

מי שיוצא בימים האלה לחו"ל ואמור לעבור בנמלי התעופה בישראל ובערים באירופה שלא ייבהל מהעומס וצפיפות הנוסעים בטרמינלים, בגין צמיחה בביקושים לטיסות בעקבות ירידות במחירים. המשמעות – עמידה מרובה בתורים לבדיקות ביטחוניות ולצ'ק אין. העומס הוא כה רב, שגם התורים לפני הקיוסקים לביצוע צ'ק אין עצמי והתורים למסירת המזוודות לבטן המטוס – ארוכים.

למה זה מתרחש?

בחודש יולי עברו בנמל התעופה בן גוריון 2,180,804 נוסעים בטיסות בינלאומיות, עלייה של 13.23% בתנועת הנוסעים בהשוואה ליולי 2016. מתחילת השנה עלתה תנועת הנוסעים בנתב"ג ב- 17%.

על פי איגוד התחבורה האווירית הבינלאומי – יאט"א (IATA) ביוני השנה תפסה אירופה נתח של  26.5% משוק התעופה הבינלאומי וחברות התעופה האירופיות רשמו עלייה של 8.8% ביוני השנה לעומת יוני 2016 ועלייה של 7.5% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. הקיבולת עלתה ב -6.5% והתפוסה עלתה ב-1.8% ל -85.9%, הגבוה ביותר בין כל אזורי הפעילות בעולם. עוד נמסר, כי מגמת הגידול נמשכת ולכן גם ביולי תהיה צמיחה.

טיסות המשך

המעבר לטיסות ההמשך בנמלי אירופה צפוף ולכן חייבים לפעול בזריזות על מנת להספיק להגיע, במעברים השונים, עד לשער העלייה לטיסת ההמשך. רק במקרה שהזמן בין הטיסות מאפשר זאת אפשר לבקר בחנויות הדיוטי פרי בדרך.

טיסות המשך מאפשרות להגיע ליעדים, בעיקר לאלה שאין אליהם טיסות ישירות, או בגלל מחירים נמוכים יותר מהטיסות הישירות. הן בדרך כלל יעילות ומביאות את הנוסעים ליעדיהם בזמנים שהובטחו מראש. אבל בעיות המתעוררות בדרך עלולות לשבש את כל מהלך הטיסות. צריך להתכונן לכך מראש כדי לא להיכנס לפניקה כשזה מתרחש ומפספסים טיסת המשך, כשלא בטוח מה יהיה גורל המזוודות שנשלחו לבטן המטוס.

זה קרה בסוף השבוע שחלף לחבורת ישראלים שחזרה מקרוז בים הבלטי. הם היו אמורים לטוס בטיסות לופטהנזה מקופנהגן לפרנקפורט ומשם בטיסת המשך לארץ. אבל, לקראת הנחיתה בפרנקפורט, הודיע הקברניט, כי נמל התעופה של פרקפורט נסגר ולכן נוחתים בנמל התעופה של האנובר. לאחר תדלוק המטוס המריא לפרנקפורט. התוצאה – טיסת ההמשך לארץ פוספסה.

מרכז שירותי נוסעים של לופטהנזה, שגם בו היה תור ארוך, הצליח להסדיר אלטרנטיבה, בצורת טיסה מפרנקפורט למינכן ומשם לחבור לטיסת המשך לארץ. הייתה זו ריצה ממושכת בשני הטרמינלים, על מנת להגיע לשערי העלייה הנכונים בפרנקפורט ובמינכן ולנחות לבסוף בנתב"ג. גם המזוודות שהיו בבטני המטוסים הגיעו בשלום לנתב"ג.

הגידול בתנועה התעופתית הבינלאומית

איגוד יאט"א מסר, כי הביקוש במונחי RPK (Revenue Passenger Kilometer), שזה מספר הנוסעים בתשלום כפול המרחק המוטס – עלה ב-7.8% לעומת יוני 2016. דומה לצמיחה של 7.7% שהייתה בחודש מאי וכאשר כל האזורים בגלובוס דיווחו על צמיחה. עוד מתברר, כי במונחי ASK (Available Seat Kilometer), שזה מספר המושבים שהוצעו למכירה כפול המרחק המוטס, חל גידול בקיבולת של  6.5% והתפוסה במונחי PLF (Passenger Load Factor), שזה שיעור התפוסה בטיסות נוסעים (אחוז המושבים המנוצלים) עלה ב-1 נקודת אחוז ל-81.9%.

עוד מתברר על פי נתוני יאט"א כי במחצית הראשונה של השנה חווה ענף התעופה צמיחה של 12 שנים בצמיחת התנועה – גידול של 7.9% שגרם לשיא של החציון במונחי תפוסה (PLF) של 80.7%.

"תמונה כלכלית בהירה ומחירי טיסות נמוכים יותר שומרים על ביקוש חזק לנסיעה. אבל עם עליית העלויות, צריך להתבונן על התמונה בזהירות, כי הגירוי הזה של תעריפים נמוכים יותר עלול להתפוגג וגם ישנן אי ודאויות כמו הברקזיט, היכולות להשפיע. עם זאת, אנחנו עדיין מצפים, כי בשנת 2017 תהיה צמיחה מעל המגמה", אמר אלכסנדר דה ג'וניאק, מנכ"ל IATA.  

 

Exit mobile version