Site icon IAS

צמיחת התעופה הבינלאומית שהואטה ב-4.5% ב-2019 – מתאוששת

ביטול עסקה מול חברות התעופה צילום Depositphotos

הנתונים האחרונים של חברת ForwardKeys – המנתחת את קיבולת התעופה העולמית, חיפוש טיסות ומעל 17 מיליון עסקאות של הזמנת טיסה ביום –  מגלים כי בשנת 2019 חל גידול בנסיעות אוויריות בינלאומיות בכ-4.5%. הנתון הזה אמנם גבוה מהצמיחה הכלכלית העולמית, אך נמוך משמעותית לעומת שנת 2018, שבה עמדה הצמיחה על 6.0% וגם איטית יותר מהמגמה בעשור האחרון שעמדה בממוצע על 6.8% לשנה. עם זאת, התחזית לשלושת החודשים הקרובים (ינואר-מרץ 2020) אופטימית יותר באופן משמעותי, כאשר הזמנות הטיסה הבינלאומיות נכון ליום ה-1 בינואר 2020, גבוהות ב-8.3% לעומת צבר ההזמנות באותה תקופה בתחילת 2019.

אוליבייה פונטי (Olivier Ponti), סמנכ"ל תובנות ב-ForwardKeys, אמר: "בדרך כלל התעופה צומחת סביב שלוש נקודות האחוז לפני התוצר העולמי. עם זאת, בשנה האחרונה ראינו מספר אירועים שפגמו בצמיחה. אלה כוללים סכסוכי סחר אמריקאיים עם קנדה, סין, מקסיקו והאיחוד האירופי, מהומות בצ'ילה, צרפת, הונג קונג והודו, קרקועם של מטוסי הבואינג 737 מקס, טרור בסרי לנקה, תופעת ה'פלייט שיימינג' ופשיטת הרגל של ג'ט איירווייס".

בעוד שהתעבורה האווירית גדלה ברוב חלקי העולם בשנת 2019, היה יוצא מן הכלל; היציאות הבינלאומיות מהמזרח התיכון ירדו בשיעור של 2.4%. הגורם העיקרי לכך היה פשיטת הרגל של ג'ט איירווייס, שהשפעתה ניכרה בקיצוץ קיבולת המושבים בין המזרח התיכון להודו. הנסיעות בין מדינות המזרח התיכון צמחו ב-0.7% ואילו הנסיעות לאזורים אחרים בעולם מהמזרח התיכון ירדו ב-3.9%.

האזור הבולט מבחינת צמיחת תעופה בינלאומית בשנת 2019 היה אסיה פסיפיק, שם גדל שוק הטיסות הבינלאומיות היוצאות ב-7.7%, מה שמשקף את הצמיחה הכלכלית החזקה של האזור. אירופה הצליחה במיוחד כיעד, ורשמה צמיחה של 11.7% משוק אסיה פסיפיק, שהוגברה על ידי מסלולים חדשים, לאחר שנת התיירות המצליחה של סין-האיחוד האירופי.

מטוס אתיופיאן בנתב"ג. צמיחת החברה היא אחד הזרזים למיקומה הגבוה של אפריקה על מפת התיירות העולמית. צילום עוזי בכר

האזור הבולט השני היה אפריקה, בו צמחו הנסיעות הבינלאומיות ב-7.5%. הזרזים המשמעותיים ביותר היו הגדלת הקיבולת והנתיבים של חברת Ethiopian Airlines – בין אדיס אבבה לדלהי, גואנגג'ואו, ג'קרטה, מנילה וסיאול, וטיסות חדשות לבנגלור מאדיס ולניו יורק מאבידג'אן. חברות תעופה אחרות הוסיפו גם הן קווים לאפריקה, בהן Air China  בין יוהנסבורג לשנזן, LATAM Airlines בין יוהנסבורג לסאו פאולו ורויאל אייר מרוק בין קזבלנקה לבוסטון ומיאמי.

האזור הממוקם במקום השלישי היה האמריקות, שם צמחה התיירות הבינלאומית היוצאת ב-4.8%. הביצועים הבולטים היו הצמיחה בנסיעות לחלקי העולם השונים שהייתה בעלייה של 6.8%. סייעו לכך המשך חוזקו של הדולר, קשרים חדשים לאזורים רבים בעולם והתאוששות מצרים וטורקיה כיעדים.

הנסיעות היוצאות מאירופה צמחו ב-3.7%. הנסיעות בין מדינות אירופה גדלו ב-3.3% והנסיעות ליבשות אחרות גדלו ב -5.5%.

התמונה העולמית ורודה יותר

במבט לעתיד, התמונה העולמית ורודה בהרבה ואפריקה היא השוק הבולט. נכון ליום ה-1 בינואר 2020, ההזמנות הבינלאומיות היוצאות מהיבשת עומדות על 12.5% יותר מאשר ב-2019, 10.0% למדינות אפריקה אחרות ו-13.5% לשאר העולם. אפריקה עומדת להצליח גם כיעד, מכיוון שצבר ההזמנות העתידיות מיבשות אחרות עומד על  12.9% יותר מאותה תקופה אשתקד.

השוק היוצא השני המבטיח ביותר הוא אירופה, עם צבר הזמנות בינלאומיות עתידיות לרבעון הראשון הגדול ב-10.5% מזה שבשנה שעברה. ההזמנות בין מדינות אירופה עומדות על 9.6% וההזמנות ליבשות אחרות עומדות על 11.8% יותר מאשר ברבעון הראשון של 2019.

תרשים של הזמנות עתידיות לשנת 2020. מקור ForwardKeys

במקום השלישי אסיה פסיפיק שם עוקפות ההזמנות את הרבעון הראשון של 2019 ב-8.3% בין מדינות האזור, 7.7% להזמנות בכלל ועליה של 9.7% בהזמנות לטיסות ארוכות-טווח יותר מאשר ב-2019.

נראה כי המשך כוחו של הדולר הוא המניע את המתרחש ביבשת אמריקה, שם נרשם גידול בהזמנות עתידיות של 8.8% ליבשות אחרות.

תחזית הנסיעה למזרח התיכון מתחילה להתאושש. לרבעון הראשון נרשמת עליה של 2.2% בהזמנות לרמה שבה היו בינואר 2019. לטיסות בין מדינות באזור נרשם גידול של 6.8%, אך הזמנות מטיסות ארוכות-טווח נרשם גידול של 0.4% בלבד. עם זאת, הנתונים של ForwardKeys נמסרו לפני ההתנקשות האמריקנית בקאסם סולימאני, אירוע העלול לשנות את תחזית הנסיעה, במיוחד אם המצב הפוליטי ידרדר עוד יותר.

אוליבייה פונטי סיכם באומרו ש"הנסיעות ברבעון הראשון של 2020 נראות יציבות, כאשר נסיעות לטווח הארוך מראות צמיחה חזקה יותר מאשר נסיעות פנים-אזוריות. אלה חדשות מעודדות לענף: ככל שאנשים נוסעים יותר, כך הם נוטים לבזבז יותר".

ואילו האיגוד הבינלאומי לתובלה אווירית (IATA) צופה כי ענף התעופה העולמי יניב בשנת 2020 רווח נקי של 29.3 מיליארד דולר – שיפור לעומת רווח נקי של 25.9 מיליארד דולר שמוערך בשנת 2019 (מתוקן כלפי מטה מתחזית של 28 מיליארד דולר ביוני). אם יושג, 2020 תציין את השנה ה-11 ברציפות של הענף בשורת הרווח.

Exit mobile version