Site icon IAS

צוות דיילים של בריטיש איירווייס פונה לבית חולים בעקבות מערבולות

מטוס בריטיש איירווייס . צילום יח"צ

מטוס בואינג 777-300 של חברת בריטיש איירווייס בטיסה שיצאה אתמול (שבת) מסינגפור ללונדון נקלע למערבולות אוויר חמורות שגרמו לצלילת המטוס בפתאומיות ופציעת חלק מצוות המטוס. שלושה דיילים פונו לקבלת טיפול רפואי בבית החולים לאחר שהמטוס שב על עקבותיו. לנוסעים שהיו חגורים, שלום. המטוס מקורקע כעת בנמל התעופה צ'אנגי בסינגפור, הנוסעים הועברו לבתי מלון וכעת הם ממתינים לטיסות חלופיות כדי לחזור לבתיהם והפעם בתקווה בטיסות רגועות יותר.

מחקר חדש: התחממות כדור הארץ גורמת לעלייה בכיסי אוויר ומערבולות 

מדענים מאוניברסיטת רידינג בבריטניה חשפו קשר ישיר בין התחממות כדור הארץ למספר ההולך וגדל של כיסי אוויר ומערבולות אוויר בטיסות. מספר כיסי האוויר גדל בכ-55% משנת 1979 לשנת 2020 בנתיב מעל צפון האוקיינוס האטלנטי – אחד מהעמוסים ביותר בעולם. משך הזמן השנתי הכולל של מערבולות חמורות גדל ב-55% מ-17.7 שעות ב-1979 ל-27.4 שעות ב-2020, כך מצא המחקר. המערבולת המתונה עלתה ב-37% מ-70.0 ל-96.1 שעות, ומערבולת קלה עלתה ב-17% מ-466.5 ל-546.8 שעות.

מהמחקר עולה כי אוויר חם יותר מפליטת CO2 מגביר את תנועת הרוחות בזרמי הסילון, ומחזקת את מערבולות האוויר הצלול בצפון האוקיינוס האטלנטי ובעולם כולו.

החוקר מארק פרוסר (Mark Prosser) אמר: "המערבולת הופכת את הטיסות למעורפלות ולעתים עלולות להיות מסוכנות. חברות התעופה יצטרכו להתחיל לחשוב איך לנהל  ולהימנע עקב העלייה הזו, מכיוון שהיא עולה לענף 150–500 מיליון דולר בשנה בארה"ב בלבד. כל דקה נוספת במערבולת מגבירה את בלאי המטוס, כמו גם את הסיכון לפציעות של נוסעים וצוות אוויר".

בעוד שבארה"ב וצפון האוקיינוס האטלנטי חוו את העליות הגדולות ביותר, המחקר החדש מצא שגם נתיבי טיסה עמוסים אחרים מעל אירופה, המזרח התיכון ודרום האוקיינוס האטלנטי רשמו עלייה משמעותית במערבולת.

פרופסור פול וויליאמס (Paul Williams), מדען אטמוספירה מאוניברסיטת רידינג שהיה שותף למחקר, אמר: "לאחר עשור של מחקר המראה ששינויי האקלים יגבירו את מערבולות האוויר בעתיד, יש לנו כעת ראיות המצביעות על כך שהעלייה כבר התחילה. אנחנו צריכים להשקיע במערכות חיזוי וזיהוי מערבולות משופרות, כדי למנוע שהטיסות תהפוכנה גרועות יותר בעשורים הקרובים".

לכתבה באתר אוניברסיטת רידינג: לחצו כאן .

Exit mobile version