Site icon IAS

עשויה להיחשף זהות בעלי הקרקעות בגוש הגדול

רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב-יפו ומאיר יצחק הלוי, ראש עיריית אילת, במאבק נגד סגירת שדה דב. צילום באדיבות דוברות עיריית תל אביב

בתום דיון שהתקיים היום (א') בבית משפט המחוזי בתל אביב, המליץ הרכב השופטים (שנלר, ורדי ורביד), למנהלי הגוש הגדול לחזור בהם מהערעור על החלטת בית המשפט השלום, שחייבה אותם לחשוף לכלל הציבור את זהות בעלי הקרקעות בגוש הגדול. המנהלים קיבלו את המלצת בית המשפט ובכך נסללה הדרך לחשיפת זהות בעלי הקרקעות שהוסתרה מהציבור משך למעלה מ-40 שנה. המבקשים ביקשו מבית המשפט תקופת היערכות שבין 90-120 ימים.

בדיון טענו ארבעה מתוך חמשת מנהלי הגוש הגדול, כי חשיפת השמות תוביל לפגיעה בזכות לפרטיות של בעלי המקרקעין, שמספרם עומד כדבריהם על כ-3,000. עו"ד אליהו מינקוביץ', טען כי ייתכן וחלק מבעלי הזכויות בגוש הגדול אינם מעוניינים שמידע אודות בעלותם בקרקע יהיה חשוף לציבור, ואילו אם הפרטים יתגלו – הם יעדיפו למכור את הקרקע. ביהמ"ש דחה את הטענות וקבע שמנהלי הגוש הגדול מנהלים את פנקס הזכויות כתחליף לטאבו, ועל כן עליו להיות פתוח לציבור ולכלול גם את שמות בעלי הזכויות, כפי שקיים בטאבו.

תכנית חלופית לרובע שדה דב. הדמיה משרד אדריכלים בר לוי דיין אדריכלים ומתכנני ערים

לאורך הדיון שאל בית המשפט מספר פעמים את המנהלים, מהי הסיבה המהותית שבגללה הם מבקשים שלא לגלות מידע ציבורי, למעט הטיעון הטכני של הפגיעה בפרטיות הבעלים, אך לא קיבל תשובה מספקת. בתום הדיון הבהיר בית המשפט,  כי הוא מתכוון לדחות את טענת המנהלים בעניין פגיעה לכאורה בזכות לפרטיות והציע למנהלים לחזור בהם מהערעור, והם אכן עשו כן וחזרו בהם מהערעור.

למותר לציין, כי בעניינו של שדה התעופה דב הוז היושב על קרקעות הגוש הגדול, התקבלו בשנים האחרונות החלטות רבות מבלי שזהות בעלי הקרקעות ידועה, ומבלי שנבדקו ניגודי עניינים פוטנציאליים בין מקבלי ההחלטות לאלפי בעלי הזכויות.

פסק הדין שיינתן בהקדם, יסיר לראשונה את המסך מעל זהות בעלי הקרקעות מהציבור כאחד הסודות השמורים במדינה. אין לשלול את האפשרות שבקשת מנהלי הגוש הגדול לקבל תקופת היערכות לפני חשיפת השמות, קשורה ללוחות הזמנים הקיימים בעניינו של שדה דב ובפרט לכך שהמועד שנקבע לעת עתה להפסקת הפעילות של שדה דב הוא 1 ביולי 2019.

Exit mobile version