Site icon IAS

עוברים מעידן השמיים הפתוחים לעידן השמיים המהירים

ישראל והבקרה האווירית של האיחוד האירופי (יורוקונטרול) חתמו אתמול אחר הצהרים על הסכם אסטרטגי, שיצמצם באופן משמעותי את העיכובים הרבים, החלים כיום בטיסות נוסעים רבות לישראל וממנה. מדובר בהסכם החשוב ביותר שנחתם עד כה בין ישראל לאיחוד האירופי, שישפיע על כ-90% מהנוסעים הטסים לישראל וממנה.  ההסכם נחתם על ידי השר כץ ומנהל היורוקונטרול, פרנק ברנר.

יורוקונטרול

ארגון היורוקונטרול מנהל את המרחב האווירי האירופי בתחום שירותי ניווט ובקרה. מדובר במרחב בו מתקיימות מדי יום כ-30 אלף טיסות, במינימום איחורים ובטיחות מרבית. כ-90% מהתנועה האווירית הבינלאומית לישראל וממנה משתמשת במרחב האווירי האירופי בטיסות ליעדים באירופה וצפון אמריקה, זאת דרך המרחב האווירי הצפוף מאוד של קפריסין.

מועדון יוקרתי

עם חתימת ההסכם מצטרפת ישראל למועדון היוקרתי של 41 מדינות אירופיות החברות בארגון היורוקונטרול ונהנות ממגוון של שירותי תעופה חדשים שמציע הארגון, בהם תכנון המרחב האווירי ונתיבי טיסה, ניהול תכניות טיסה ושימוש במערכות ותוכנות עזר, שנועדו להפחית למינימום את העיכובים בזמני הטיסות.

שר התחבורה והמודיעין, ישראל כץ, ציין, כי ההסכם יאפשר לישראל קשר ישיר למרכז בקרה המנהל את השמים של אירופה. בעקבות זאת, יצומצמו משמעותית ההמתנות והעיכובים הרבים בטיסות מישראל לאירופה ואליה. צימצום העיכובים בטיסות יחל באופן הדרגתי, במהלך החודשים הקרובים. לדברי השר כץ, לעיכובים בטיסות השלכות כלכליות ובטיחותיות, הן על ציבור הנוסעים והן על חברות התעופה הפועלות בישראל.

נזק מצטבר

על פי ניתוחים כלכליים, הנזק הכלכלי של כל דקת עיכוב לשדה התעופה ולחברות התעופה שווה לכ-100 דולר. כך לדוגמא על פי דוח היורוקונטרול,  בספטמבר 2015, הגיע היקף העיכובים בנתבג בממוצע יומי ל-482 דקות. המשמעות החודשית של עיכובים אלה הינה נזק מצטבר של כ-1.5 מיליון דולר לחודש.

השר כץ ציין, כי הסכם השמים הפתוחים שנחתם לפני כשלוש שנים עם האיחוד האירופי, הביא לגידול משמעותי במספר הטיסות לישראל וממנה ופתח יעדי טיסה חדשים רבים בכל רחבי אירופה. לדבריו, ההסכם שנחתם עם יורוקונטרול מספק לישראל כלים איכותיים בהתמודדות עם הגידול הרב במספר הטיסות לישראל, בהווה ובעתיד.

לאור הגידול בהיקף התעופה לישראל וממנה, הוחלט במשרד התחבורה וברשות התעופה האזרחית לפעול לצירוף ישראל לארגון היורוקונטרול. לפני כשנתיים החליט הארגון לשנות את הגישה ולפתוח בהדרגתיות את שעריו למדינות שאינן אירופיות. ישראל ומרוקו הן המדינות היחידות שהארגון הסכים לצרף לשורותיו, מאחר ולהן הסכמי שמים פתוחים עם האיחוד האירופי.

במשך שנים, ניסתה ישראל להתקבל כחברה ביורוקונטרול. ברשות התעופה האזרחית מציינים כי צירופה של ישראל לארגון דרש הסכמה של כל 41 המדינות החברות. מדובר בתהליך מורכב, קשה וארוך, שנמשך שנים והסתיים בימים אלה.

לאחר טקס החתימה כתב השר כץ בדף הפייסבוק שלו: חתמתי כעת עם האיחוד האירופי על הסכם אסטרטגי לצירוף ישראל לארגון התעופה האירופי יורוקונטרול. ההסכם, שאושר פה אחד על ידי 41 המדינות החברות בארגון, יחבר את ישראל למערכת ניהול התעופה האירופית, ייעל ויצמצם את לוחות הזמנים ויגביר את בטיחות הטיסות. ישראל נחשבת בעולם כשותפה מבוקשת בגלל יכולותינו הגבוהות בתחום ניהול ואבטחת התעופה ולא בכדי נבחר נתב״ג לאחרונה, ע״י רשת CNN כשדה התעופה הבטוח ביותר בעולם. עברנו היום מעידן השמיים הפתוחים לעידן השמיים המהירים והבטוחים. טיסה נעימה.

 

 

 

 

 

 

 

Exit mobile version