Site icon IAS

סכנת סגירת שדות התעופה בהרצליה ושדה דב

ועדת הכלכלה של הכנסת מתוכננת להתכנס ביום שלישי הקרוב (29.7.2014) ולדון בעתידה של התעופה הפנים-ארצית בישראל. לדיון הוזמנו נציגים מכלל הגופים הרלוונטיים לנושא, בהם משרד התחבורה, רשות התעופה האזרחית, נציגי חברות התעופה הישראליות, אגודת התעופה הכללית, עמותת משתמשי שדה התעופה הרצליה, נציגי גופי התכנון ועוד. דיון זה הינו בעל חשיבות מכרעת לתעופה הכללית שכן עד כה, למרות שניתנו תאריכי סגירה לשדות התעופה בהרצליה ושדה דב, לא הוכנה תשתית תעופתית מתאימה וקיימת, על פי המלצות ועדת בודינגר והחלטות הממשלה בנושא, לקליטת המטוסים הקלים במדינת ישראל, שמתוכננים להתפנות מהרצליה ושדה דב.

 

שדה התעופה בהרצליה הינו מרכז הכשרת הטייסים האזרחיים של ישראל, בו רוכשים את ניסיונם התעופתי כ-80% מכלל הטייסים האזרחיים בישראל, החל מהרישיון הפרטי ועד הרישיונות המתקדמים ביותר לקראת עבודה כטייס במוביל אווירי. השדה משמש כבסיס האם של פעילות התעופה הכללית, ומהווה מקום למתקנים הראשיים והחיוניים בתחום, כמו גם לעסקים ולמועסקים רבים בענף.

 

חשוב לציין כי הנפח הגדול בישראל של טיסות התעופה הכללית, ובכלל זה טיסות חקלאיות, טיסות רפואיות ("אמבולנס מוטס"), טיסות צילום, טיסות מסוקים, טיסות מנהלים, טיסות בשמי הארץ, זאת בנוסף להכשרת טייסים, מתנהל בשדה התעופה הרצליה. שדה זה הינו תשתית אסטרטגית למדינת ישראל: למעלה מ-90% מהמטוסים הקלים בישראל מתוחזקים בשדה התעופה הרצליה, בהם מצויים, בין השאר, גם מטוסי טייסת הכיבוי האווירי המעניקים מענה מבצעי לכיבוי שריפות ולהצלת חיים. בהמלצות ועדת בודינגר, הוועדה הציבורית שמונתה על ידי שר התחבורה דאז, שאול מופז, שערכה את העבודה המקיפה ביותר ביחס לתשתיות התעופה בישראל נקבע כי: "יש להשאיר על כנם שדות תעופה ולשפרם במידת האפשר, תוך שימוש במיטב הציוד הטכנולוגי".

 

בנוסף נאמר כי "כל שדה תעופה קיים, שיש כוונה להעתיק ממנו פעילות אווירית לאתר אחר, לא ייסגר אלא לאחר גמר ההקמה של השדה החלופי והעברתה המסודרת של הפעילות התעופתית מן השדה הישן אל החדש".

שי פופר, יו"ר אגודת התעופה הכללית: "חשיבותו של ענף התעופה הישראלי והמשך פעילותם של שדה התעופה בהרצליה ושדה דב כמרכזי הכשרת טייסים אזרחיים ישראלים ברורים מאין כמוהם לאור התנהלות חברות התעופה הזרות במבצע 'צוק איתן'. חשוב שלמדינת ישראל תהיה עתודת טייסים ישראלים ומרכזי הכשרה ואימון פעילים במרכז הארץ, כך שחברות התעופה הישראליות יוכלו להמשיך להתקיים על בסיס הטייסים הישראלים. לתעופה הכללית ולשדות התעופה במרכזים העירוניים חשיבות גדולה בכל מדינה מתקדמת. עם התארכות שירות החובה של טייסי חיל האוויר והקטנה ניכרת של מספר הטייסים עקב מגמת המעבר לכלי טיס בלתי מאוישים, התעופה הכללית היא "יצרן" חשוב של טייסים לחברות התעופה הישראליות. התוכניות על סגירת שדות התעופה הרצליה ושדה דב בשנים הקרובות מהוות סכנה קיומית המרחפת מעל לראשה של התעופה הכללית בישראל ונעשה כל שביכולתנו לשנותן.

 

סגירת שני השדות ללא חלופה קיימת, מתאימה, פעילה, רלוונטית ובאזור המרכז, כפי שהומלץ בדו"ח ועדת בודינגר, תהיה בכייה לדורות ותמיט אסון על התעופה הישראלית בעתיד הקרוב והרחוק: חוסר האפשרות להכשיר טייסים חדשים יגרום למצוקה קשה ולפגיעה בחברות התעופה הישראליות. אני קורא כבר עכשיו לחברי הכנסת ולכלל הגופים האמונים על העניין שלא לסגור את שדה התעופה בהרצליה ואת שדה דב ולוותר על תשתית אסטרטגית למדינת ישראל תמורת אינטרסים נדל"ניים. סגירת שני השדות הינה מכה קטלנית לתעופה הפנים ארצית והבינלאומית שתביא לבכייה לדורות".

 

אודות אגודת התעופה הכללית

אגודת התעופה הכללית (הוקמה בשנת 1974) היא עמותה ללא מטרות רווח המשרתת את הצרכים של מאות חבריה:  טייסים, מדריכי טיסה, בעלי מטוסים וכלל העוסקים בתחום התעופה בישראל. בשיתוף עם חבריה, אגודת התעופה מגדירה, מתקשרת ומובילה יוזמות למען תעופה כללית ברת קיימא, בטוחה ופופולרית בישראל.

 

במסגרת פעילות האגודה פועלת טייסת 10 – ארגון של טייסים חברי האגודה הפועלים במסגרתו בהתנדבות למען הקהילה: פעילות חינוכית בקרב בני נוער בסיכון – חוגי תעופה הכוללים סיורים במתקני שדות התעופה והטסת החניכים בסוף החוג, טיסות "כיף" לילדים ונוער בעלי צרכים מיוחדים, סיוע לקק"ל באמצעות דיווח על שריפות ביערות ישראל והטסת צוותים וציוד במסגרת סיוע הומניטרי.

 

Exit mobile version