Site icon IAS

סייפרוס איירווייס חדלה לפעול בעקבות פסיקת נציבות האיחוד האירופי

ממשלת קפריסין הודיעה היום (ו') על הפסקת פעילותה של סייפרוס איירווייס  בעקבות החלטת הנציבות האירופית כי על חברת התעופה להחזיר סכום של למעלה מ-65 מיליון אירו לממשלה. ממשלת קפריסין מציעה לנוסעים שברשותם כרטיסי טיסה, אפשרויות טיסה חלופיות. החברה הפעילה 6 טיסות שבועיות בקו לרנקה- תל אביב – לרנקה. חברות התעופה ריינאייר ואגיאן ניהלו בעבר משא ומתן לרכישת חברת התעופה ללא הצלחה.
 
אתר האינטרנט של נציבות האיחוד האירופי פרסם היום (ו') ידיעה לפיה בעקבות חקירה מעמיקה הגיעה הנציבות למסקנה כי חבילת הסיוע של למעלה מ-100 מיליון אירו, שקיבלה חברת התעופה הקפריסאית, סייפרוס איירווייס ממשלת קפריסין אינה חוקית ובלתי הוגנת כלפי מתחריה. ממשלת קפריסין מחזיקה ב-93.7% ממניות חברת התעופה סייפרוס איירווייס.
 
"חברת התעופה סייפרוס איירווייס קיבלה סכומי כסף ציבוריים גדולים משנת 2007 ולמרות זאת לא הצליחה להתקיים מבלי להמשיך לקבל תמיכה פיננסית ממשלתית. חברות חייבות להתקיים בזכות עצמן ולא יכולות להסתמך על כספי משלם המסים על מנת להישאר בשוק התעופה באופן מלאכותי", אמרה מרגרט וסטאגר, נציבת האיחוד האירופי האחראית על מדיניות התחרות.
 
על פי הנחיות האיחוד האירופי חברה הנקלעת לקשיים פיננסיים יכולה לקבל סיוע כספי עבור ארגון מחדש פעם אחת במהלך עשר שנים (עקרון "פעם אחת ואחרונה") זאת על מנת למנוע מחברות להסתמך על כסף ציבורי במקום לפעול באופן יעיל. ממשלת קפריסין לא סיפקה ראיות לכך שהמקרה של סייפרוס איירווייס יוצא דופן שיצדיקו פטור מעיקרון זה.
 
כמו כן, וועדת הנציבות האירופית מצאה כי תוכנית הראורגניזציה של חברת התעופה תלושה מהמציאות וארוכה יותר ממה שהוועדה אישרה בחברות תעופה אחרות.
 
בסוף, פעולות המימון של ארגון מחדש שנקטה חברת התעופה סייפרוס איירווייס היו נמוכות ב-50% מהרמה הנדרשת על פי ההנחיות ולכן הוועדה הגיעה למסקנה כי חברת התעופה אינה יכולה להמשיך לפעול ללא תמיכת המדינה. צעדי התמיכה הפיננסית הציבורית החוזרות ונשנות העניקו לחברת התעופה יתרון כנגד חברות מתחרות וכדי לתקן עיוות זה חברת התעופה מחויבת להחזיר את הסיוע שקיבלה למשלם המיסים.  
 
בשנים האחרונות וועדת הנציבות האירופית ניהלה מספר חקירות בנושא ארגון מחדש, שהיו ללא סיוע ממשלתי בחברת התעופה SAS או במקרים של סיוע ממשלתי אך על פי ההנחיות בחברות התעופה אדריה איירווייס, אייר בלטיק, לוט איירליינס, אייר מלטה  ונתיבי אוויר צ'כיים.
 

Exit mobile version