Site icon IAS

נמשכת הפעילות המואצת בפיתוח התשתיות בנתב"ג

רשות שדות התעופה (רש"ת) נכנסת כבר בתחילת 2017 להמשך פיתוח מואץ של תשתיות נתב"ג, נמל התעופה רמון בתמנע ונמל התעופה המשלים גליל ברמת דוד, כדי לתמוך בגידול הבקשות של חברות תעופה נוספות המבקשות לפעול בישראל ולאפשר מתן שירותים נאותים לתנועה התעופתית הבינלאומית המתגברת. בסיכום שנת 2016 בנתב"ג, עברו 17,387,971 מיליון נוסעים בטיסות בינלאומיות ויותר מ-1.6 מיליון נוסעים התווספו לתנועת הנוסעים הבינלאומית, גידול של 11% לעומת שנת 2015.

בימים אלה מתכננים ברש"ת את לוח טיסות הקיץ לאור הביקושים הגדלים, כאשר כבר עתה מתחילים להיערך לקראת 2018 שבו הסכם השמים הפתוחים יפעל באופן מלא וחברות תעופה נוספות ירצו להגיע לארץ.

"חברות התעופה הישראליות מרוויחות"

שר התחבורה ישראל כ"×¥: "אני גאה על תרומתי לאחת המהפכות הצרכניות – חברתיות הגדולות של השנים האחרונות. פתיחה השמיים בישראל עליו חתמתי היה במטרה להתאים את ישראל למגמה העולמית. זו הייתה משימה  על גבול הבלתי אפשרי, חברות התעופה הישראליות איימו בקריסה, אבל אנחנו רואים היום שלא רק שהן לא קרסו – הן מרוויחות ובעיקר הציבור הרוויח. הצרכן הישראלי נוסע יותר ומשלם פחות".

פיתוח תשתיות מואץ

הכניסה המואצת להמשך פיתוח תשתיות נתב"ג נעשית לאחר שרש"ת התמקדה בשנים שחלפו, בשדרוג התשתיות הקיימות ובבטיחות בנתב"ג. בעיקר בפרויקט  שדרוג  מערך המסלולים, והרחבת חניות למטוסים. "פיתוח  תשתיות נתב"ג  הינו קריטי למדינה וכרשות ממלכתית אנו רואים חובה  ליישם את מדיניות  השר ישראל כ"ץ וליישם את  פתיחת שוק התעופה לתחרות והוזלת המחירים  לצרכן תוך מתן  מענה לגידול המאסיבי בתעופה האזרחית בישראל. נמל התעופה בן גוריון מפעיל  כבר היום מעל 100 חברות תעופה  ל-135 יעדים בינלאומיים וזו תמונת מצב ייחודית בעולם לשדה בסדר גודל שכזה, אך הגידול הפנומנאלי בתנועת הנוסעים בנתב"ג  מחייב שינויים תשתיתיים  והשקעות נוספות", נמסר מהרש"ת.

טרמינל 1

הקיץ יפתח טרמינל 1 לפעילות מלאה ובנתב"ג יפעלו 2 טרמינלים. פתיחת טרמינל 1 מחויבת המציאות לנוכח העלייה בתנועת הנוסעים. כבר היום עוברות בו 160 טיסות בינלאומיות שהן 13% מסך התנועה בנתב"ג. נתון שיגדל עם כניסתו  של טרמינל 1 לפעילות  מלאה בקיץ 2017. חברות תעופה הפועלות היום בטרמינל 1 הן:  EASYJET   WIZZAIR ARKIA, ISRAIR ו-UP. כל מה שקשור לטיסות הלואו קוסט יפעל מהקיץ בטרמינל 1.

מייד עם כניסתו של טרמינל 1 לפעילות מלאה הוא יהיה עצמאי בבידוק כבודת הנוסע במערכת HBS היוצרת בידוק שוויוני, משפרת את השירות ומעלה את רמת הביטחון. יורחב מתחם הבידוק הגופני, יתווספו עמדות לדרכונים ביומטריים, יפתחו תשעה שערי יציאה למטוסים (ג'ייטים) נוספים ותורחב הפעילות המסחרית.

בתחום המסחרי יפתח חדר אירוח VIP, חנויות פטורות ממכס (דיוטי-פרי) והסעדה. תמהיל חנויות הדיוטי פרי  יהיה דומה לתמהיל של טרמינל החנויות בטרמינל 3 – טבק, אלכוהול, בשמים וקוסמטיקה, אלקטרוניקה, ספורט, אופנה הפטורים ממסים ומכסים ויופעל שרות פטור ושמור.

לקראת הקיץ עובר טרמינל 1 שיפוץ בכ-1,840 מ"ר של שטחי המתנה לשערי היציאה, אזור ייחודי להמתנה לילדים (ג'מבורי), ויתווספו בו בהמשך גם קיוסקים לביצוע צ'ק אין עצמי. כמו כן, מתכננת רש"ת לבנות ולהפעיל מתחם הסעה בחזית טרמינל 1, הן לנוסעים בטיסות פנים ארציות והן לנוסעים בטיסות הבינלאומיות.

טרמינל 3

בסוף השנה תופעל בטרמינל 3 הזרוע הרביעית, הנמצאת עתה בהליכי בנייה מואצים. המשמעות מכך היא שלטרמינל יתווספו 9 שערים המחוברים לשרוולים ו-3 שערים לאוטובוסים, שבאמצעותם העברת תנועת הנוסעים תהיה הרבה יותר מהירה. סביב הזרוע החדשה יתווספו 12 רחבות חניית מטוסים, אזור חניית המטוסים אלפא יורחב לרחבות חנייה נוספות, כאשר מערבית למגדל הפיקוח החדש נוספו כבר בשנה שעברה 12 רחבות חנייה. במקביל יורחב גם השימוש באזור חניית המטוסים ג'וליה, הסמוך לטרמינל 1.

"מחויבים לשינוי שירות תרבותי ברמת השירות"

מנהל נתב"ג שמואל זכאי ציין, כי "למרות שנתב"ג זוכה להכרה רחבה כאחד משדות התעופה בהם חווית הנוסעים מדורגת באופן קבוע כחוויה טובה עד טובה מאוד. בתחום השירות לנוסע, אנו מחויבים  יותר מתמיד בשנה האחרונה לשינויי תרבותי ברמת השירות הנקבעת על ידי כלל העובדים מקרב  חברות התעופה, זכיינים  וכלל נותני השירות, כדי להמשיך ולמצב  חווית  שירות  ברמה גבוהה לתנועת הנוסעים הגדלה  באופן דרמטי.  אנחנו אקטיביים בקרב כלל שותפי הפעילות ומעודדים את רמת השירות מעבר למתחייב  במודל עידוד  ותגמול עד אחרון העובדים הקיים גם  בנמלי תעופה מובילים בעולם".

לדבריו, העולם התעופתי דינמי ומשתנה. הגידול המשמעותי בתעופה בישראל בשנה האחרונה הינו  של הישראלים.  70% מסך כלל  תנועת הנוסעים השנה בנתב"ג הינם נוסעים ישראלים ורק 30% הינם תיירים. זה אחוז הזרים הנמוך ביותר בחמש השנים האחרונות ונתון מדאיג מאוד לגבי המוצר התיירותי בישראל, ושינויי לטובה מבחינת מדיניות השמיים הפתוחים והוזלת מחירי הטיסות לצרכנים  הישראלים".

"פלח שוק שהתרחב מאוד השנה  הינו של טיסות ההמשך – "קונקשיין" בנתב"ג. זה שינויי עמוק במאפייני הפעילות של נתב"ג שהפך  להיות שדה אטרקטיבי לחברות התעופה המתאימות את רשת הפעילות שלהם ללוח הטיסות מנתב"ג.  חברות כמו טורקיש, פגאסוס ואירופלוט מובילות היום שוק טיסות ההמשך  מנתב"ג לאירופה וברור מכאן, כי המדינות אשר הובילו את הגידול של 1.6 מיליון נוסעים השנה  היו אוקראינה, טורקיה, הולנד, וקפריסין, מרביתן  כאמור בטיסות המשך לאירופה.  בראייה לשנים קדימה ברור, כי פוטנציאל הגידול של נתב"ג הינו ביכולת שלו להיות אטרקטיבי לטיסות מעבר  גם  לחברות תעופה מהמזרח במודל עסקי שיאפשר למדינה צמיחה תעופתית ותעסוקתית.  אנו מחויבים לתמוך בכך שחברות תעופה תוכלנה לטוס מכאן, הביקושים כבר  קיימים ואנו מחויבים  לאפשר אותם כאשר הפיתוח של נתב"ג הינו קריטי למדינה".

המדינות המובילות

חמש המדינות המובילות את  פלח תנועת הנוסעים הגדול בנתב"ג הן: טורקיה עם 1.6 מיליון נוסעים (מרביתם טיסות מעבר), ארה"ב עם 1.45 מיליון נוסעים, גרמניה עם 1.2 מיליון נוסעים, איטליה עם 1.5 מיליון נוסעים, רוסיה וצרפת עם 1 מיליון נוסעים כל אחת.

חברות התעופה המובילות

חמש חברות התעופה המובילות בנתב"ג והמהוות כ-50% מהתנועה בנתב"ג  הן: אל על עם 5.5 מיליון נוסעים, טורקיש עם 932,000 נוסעים בשנה, איזי ג'ט עם  719,000  נוסעים,  איירופלוט עם 704,000, ארקיע עם 650,000 , וישראייר עם 548,000 נוסעים בשנה.

נמל התעופה רמון בתמנע

על פי התכנון, אמור השנה להיפתח לפעילות תעופתית בינלאומית ופנים ארצית נמל התעופה רמון בתמנע. הנמל החדש הממוקם צפונית לאילת ייתן מענה לכ-2 מיליון נוסעים בשנה והוא יחליף את הנמלים באילת ובעובדה. הנמל יכלול טרמינל נוסעים מרווח, מקומות חנייה למטוסים, מסלול המראות, מגדל פיקוח חדיש, אזורי תפעול, חנויות נוחות, מערך של כבישים ומגרשי חנייה.

ב-2016 גדלה תנועת הנוסעים בנמל התעופה בעובדה ב-97.8% והגיעה ל-128,595 נוסעים, בהשוואה ל-65,006 נוסעים בשנת 2015. תנועה זו תעבור לנמל התעופה רמון עם פתיחתו בתוספת תנועה של 1.5 מיליון נוסעים שתעבור אליו מנמל אילת.

נמל התעופה גליל ברמת דוד

הממשלה החליטה באוקטובר 2014 על הקמת נמל תעופה בינלאומי משלים לנתב"ג ברמת דוד שיקרא "גליל", בשילוב צבאי ואזרחי ושיפעל על ידי הסקטור הפרטי. מאז נמסר לתאגיד MITRA למצע את בדיקת התכונות התעופתית להפעלת נמל התעופה הבינלאומי המשני גליל. במקביל עסקה בכך גם ועדת המכרזים באגף החשב הכללי (חשכ"ל), כמו כן הושגו כבר תובנות ראשוניות בתיאום מלא עם חיל האוויר, כשאחד המאפיינים היא פעילות של טיסות לואו קוסט מאירופה. כמו כן פועלת המדינה לקידום סטטוטורי של הפרויקט.

בינתיים הוכנה כבר הצעת מחליטים להקמת ועדת היישום להקמת הנמל והממשלה אמורה לאשרה השבוע, או בעוד שבועיים. תושבי עמק יזרעאל ממשיכים להתנגד להקמת נמל גליל.

 

 

 

Exit mobile version