Site icon IAS

נמל התעופה גטוויק נפתח הבוקר לאחר שהיה סגור כמעט 36 שעות

גטוויק, מצלמות הוצבו בחלק מהשערים כדי לקבל מידע מדויק. צילום Deposiitphotos

לאחר שהיה סגור כמעט 36 שעות נפתח הבוקר לפעילות נמל התעופה גטוויק, השני בגודלו בבריטניה, כאשר מספר מצומצם של מטוסים נחתו והמריאו. הנמל נסגר מאתמול עד היום לפנות בוקר בגלל רחפן – או רחפנים –  שריחפו מעליו וסיכנו את פעילות המטוסים . מנמל התעופה נמסר כי "צעדי הקלה נוספים" שהוכנו על ידי המשטרה והצבא מאפשרים למטוסים לטוס שוב, אם כי לפחות 100 מתוך 753 טיסות שתוכננו להיום (יום ו') מיועדות להתבטל בגלל מחסור בסלוטים שנוצרו בעקבות סגירת הנמל אתמול. במקביל כבר מדווחים מגטוויק על איחורים הצפויים היום בטיסות.

יותר מ-126 אלף נוסעים היו אמורים היום לטוס מנמל התעופה, שהוא השני בגודלו בבריטניה, לאחר ש-110 אלף נוסעים נרשמו לטיסות היום בגלל שטיסותיהם אתמול בוטלו. הטיסה הראשונה שנחתה בסביבות השעה 6 בבוקר הייתה מסין וההמראה הראשונה הבוקר הייתה של נורוויג'ן איירליינס בטיסה ללאפלנד.

סגירת נמל גטוויק

המסלולים בנמל גטוויק נסגרו אתמול בסביבות השעה 9 בבוקר. שר התחבורה הבריטי כריס גריילינג (Chris Grayling) אמר אתמול כי מדובר ברחפן משמעותי  והודה הבוקר, כי אין ספק שמדובר בכמה רחפנים. הוא הכחיש כי התעלם מהאזהרות ואמר כי הוא מתכוון לקיים בקרוב שיחות עם ראשי נמלי התעופה כדי לדון בלקחי האירוע בגטוויק, על מנת לנסות למנוע הפרעה דומה בעתיד.

אתמול ביקשה המשטרה את עזרת הצבא  במציאת פתרונות נגד הרחפנים שסיכנו את פעילות הנמל. שר ההגנה הבריטי גאווין וויליאמסון, דן עם גורמים במשרד הביטחון הבריטי והחליט לפרוס כוחות צבא בנמל התעופה גטוויק. לשאלה כיצד מתכוון הצבא להגיב, הוא ענה בעמימות, כי "אני לא יכול לחשוף את המידע הזה, אבל לצבא יש מגוון יכולות ייחודיות כדי לבצע כל שביכולתנו על מנת לפתוח את הנמל בהקדם האפשרי".

יש לציין, כי נמל גטוויק נפתח מחדש רק לאחר שהתברר כי רחפנים לא טסים מעליו ובסביבתו.

תמונת ראדר הבוקר של מטוסים שטסו מעל לונדון

המפעילים של הרחפנים לא התגלו

המפעילים  של הרחפן עדיין לא התגלו, אבל תצפיות נוספות הבוקר לא גילו עקבות של רחפן מעופף מעל הנמל. כך נמסר מנמל התעופה.

משטרת סאסקס מסרה, כי מתנהלים עתה כמה נתיבי חקירה כדי לאתר את מפעילי הרחפן, כשבין האפשרויות נשקלת גם האפשרות כי מדובר בצעדי מחאה סביבתית. יחד עם זאת נשללה האפשרות כי מדובר בצעדי טרור.

איגודי טייסים וגורמי תעופה אחרים, וכן פוליטיקאים מהאופוזיציה, קראו אתמול לנקוט מיידית צעדים נוקשים, כולל הפעלת אזורי הרחקה רחבים יותר לטיסות רחפנים סביב נמלי התעופה.

"סוג חדש של התקפה"

בראיון ל-BBC אמר הבוקר השר גריילינג, כי זה היה "סוג חדש של התקפה" וכי העבריין יעמוד בפני מאסר בפועל. הוא ציין, כי לא סביר שזו הייתה פעולה של מדינה זרה, אבל לא היה לו ספק כי נמלי התעופה פועלים מול "סוג חדש של איום". הוא הוסיף כי לא היה שולל את כל האפשרויות במונחים של מי אחראי על הכאוס.

"זה יכולה להיות מחאה סביבתית, אבל אנחנו באמת לא יודעים", ציין. באשר למפעילי הרחפן הדגיש השר, כי נגד האחראי להפעלתו צריכים להפעיל את מלוא סעיפי החוק. "הם צריכים ללכת לכלא להרבה זמן", הדגיש.

המראיינים לחצו על גרילינג ושאלו מדוע לקח כל כך הרבה זמן לנקיטת צעדים על מנת לאפשר לנמל התעופה להיפתח לפעילות מחודשת. הוא השיב כי הוא ואחרים עובדים על פתרון מאז שהתעוררה הבעיה.

בעיית הרחפנים בישראל

בעיית הרחפנים המסכנים את הפעילות התעופתית קיימת גם בישראל. בדצמבר 2017 נסגר לזמן קצר נמל התעופה בן גוריון (נתב"ג), בגלל רחפן שחדר בלילה לתחומו. שני מקרים דומים ארעו בחורף שהיה מתחילת השנה. ברשות שדות התעופה (רש"ת) מפתחים מערכת לאיתור רחפנים וחברות רפאל והתעשייה האווירית מייצרות ומוכרות מערכות כאלה. גם הצבא בוחן אפשרויות לאיתור רחפנים ולהשמדתם.

אבל, גם כאשר מאתרים רחפן, קשה מאוד ליירטו או לאתר את מפעיליו. בעיקר כשמדובר בטיסות מעל נמלי תעופה ויישובים אזרחיים. רשות התעופה האזרחית (רת"א) מתייחסת להטסת רחפנים ככלי טייס מעופף ולכן היא הוציאה תקנות מיוחדות להטסתם, אבל אמצעי האכיפה קשים ליישום והכל תלוי ברצונם של המטיסים לשמור על התקנות ולא להפר אותם.

תקנות הטסת רחפנים של רת"א
Exit mobile version