Site icon IAS

ניל סלאוון:"עושים מאמצים שפעילותנו לא תיפגע בעקבות הברקזיט"

"איזי ג'ט עושה מאמצים להמשיך ולשרת את לקוחותיה הישראלים. כבר עתה אנחנו במגעים באירופה, כדי שהפעילות האירופית שלנו לא תפגע בעקבות הברקזיט, כשהמטרה שלנו שהשמיים הפתוחים ישארו בהסכם בין בריטניה והאיחוד האירופי, ובמקביל אנחנו מתכננים להקים חברת תעופה אירופית, באותה המתכונת כפי שפועלת היום חברת התעופה השוויצרית שלנו", הסביר היום ניל סלאוון, המנהל המסחרי של איזי ג'ט, במפגש עם עיתונאים בתל אביב.

איזי ג'ט פועלת ב-27 יעדים באירופה ויתכן שהיא בוחנת יעד נוסף מישראל והפעם ברצלונה, יעד מאוד פופולארי בקרב הנוסע הישראלי. היום טסה איזי ג'ט מישראל ל-6 מדינות ו-10 נמלי תעופה באירופה. טיסות לברצלונה יגדילו מאוד את כוחה ונכחותה בישראל.

סלאוון ציין, כי נמל התעופה רמון בתמנע, מעניין אותו יותר מנמל עובדה, בגלל שהוא קרוב יותר לאילת, ובמסגרת תכנון יעדי החורף של החברה הוא נפגש עם בכירים במשרד התיירות באשר לעתיד הבונוס הניתן היום לחברות תעופה הטסות לנמל עובדה.

בנוסף,היום נפגש סלאוון גם עם מנהל נתב"ג, שמואל זכאי, כדי לפתור בעיות שונות שהחברה נתקלת בהן. ביניהם האפשרות לפעול ישירות מטרמינל 3 ולא מטרמינל 1.

גלי השפעת הברקזיט

ככל שחולף הזמן מהחלטת בריטניה לפרוש מהאיחוד האירופי, ממשיכים השפעות גלי החלטת הברקזיט להשפיע. מלבד ההדף הכלכלי שיצרה ההחלטה, הדאגה העיקרית הנוספת בבריטניה היא – כיצד יוכלו אזרחים בריטיים לעבור ממקום למקום (ולהפך אזרחי האיחוד הגרים בבריטניה), והאם פרישת בריטניה מהאיחוד האירופי תפגע בתעשיית התעופה שלה בכלל, והאם טיסות איזיג'ט חברת התעופה לטיסות לואו קוסט, המאוד פופולרית בישראל, תפגע בגלל ניתוק הסכמי השמים הפתוחים בפרט.

הסכמים בילטראליים מסובכים

בעקרון השמים הריבוניים של כל מדינה אינם חופשיים לטיסה עבור מטוסים של מדינה אחרת. כדי לאפשר להפעיל רשתות טיסה בין מדינות, החליטה ועידת שיקאגו, שהתכנסה ב- 1944, לגבי החופשים בתחום התעופה. ויצרה 5 חופשים, שעליהם, על חלקם או על כולם, נאלצו המדינות לחתום על הסכמי תעופה דו צדדיים (בילטראליים) ולפעול בהתאם לחופשים שסוכמו.

9 החופשים בתעופה (כאמור, ועידת שיקאגו החליטה רק על 5 חופשים)

חופש 1 – החופש לטוס ממדינת האם מעל למדינה אחרת בדרך למדינת היעד, מבלי לנחות בה. יתרון עצום בחיסכון בעלויות.

חופש 2 – החופש לטוס ממדינת האם למדינת היעד, תוך עצירה במדינה אחרת בדרך, כאשר העצירה היא אינה למטרת העלאת/הורדת נוסעים אלא לצורכי תדלוק והצטיידות. הסיבה לכך היא, כי המדינה בה עוצרים היא בעלת אינטרס שחברת התעופה שלה תהיה זו שתבצע את הטיסות עבור תושביה ולא חברת תעופה זרה.

חופש  3 – טיסה ממדינה אחת ולאחרת לצורך מתן שירותים מסחריים. האישור להוריד נוסעים במדינה זרה.

חופש   4- אישור לקחת נוסעים למדינה שלי.

חופש 5 – הזכות היקרה ביותר, שזה החופש להעלות נוסעים במדינת האם, לטוס למדינה אחרת ובה להעלות גם נוסעים ומשם להמשיך לטוס למדינת היעד.

חופש 6 – האפשרות לטוס ממדינה א' למדינה ב' תוך עצירה במדינת האם המשמשת כנמל מאסף (Hub).

חופש 7 – חופש המאפשר לחברת תעופה להוציא טיסות ממדינה א' ולמדינה ב' כאשר אף אחת מהמדינות האלו אינה מדינת האם. למשל: חברה ישראלית תפעיל טיסות בין צ'כיה לפולין.

חופש 8 – חופש לטוס ממדינת האם למדינת היעד בה עושים יותר מעצירה אחת לצורך עלית והורדת נוסעים. למשל: טיסת של חברה ישראלית מת"א – ניו יורק – לוס אנג'לס. או חברה ישראלית,  שממריאה מת"א, נוחתת בעיר מסוימת באירופה לצורך קליטת נוסעים בקישור (קונקשיין) ומשם ממשיכה לטוס לעיר אחרת באותה המדינה.

חופש 9 – חברת תעופה ממדינה א' מבצעת טיסות פנים ארציות במדינה ב'.

הסכם הד-ריגולציה

ההסכמים הבילטראליים הכבידו על התפתחות התעופה ולכן ב- 1978 בוצעה בארה"ב דה-רגולציה ושוק התעופה נפתח שם לתחרות. אבל מבחינה בינלאומית זה לא הספיק. כך למשל, בעיצומו של המשבר הפיננסי העולמי ב-2008 קרא ארגון יאט"א לממשלות בעולם להנהיג ליברליזציה של ענף התעופה האזרחית כדי להציל אותו מהתמוטטות.

הסכם השמים הפתוחים

השלב הבא היה יצירת הסכם שמים פתוחים שהוא הסכם בין שתי מדינות, או יותר, בתחום התעופה האזרחית המשחרר את השוק ממכסות וממחסומי סחר, כגון החופשים. באוקטובר 1992 נחתם הסכם השמיים הפתוחים הראשון מסוגו בעולם בין ארה"ב לבין הולנד, ובהמשך עם מדינות השוק האירופי וכשנוצר בהמשך האיחוד האירופי נחתם ההסכם עם כל מדינות האיחוד, ביניהם בריטניה.

יתרה מכך האיחוד האירופי יצר שוק אחד ללא גבולות פנימיים ובו ממומש עיקרון "ארבע החירויות", המעוגן בחוק האירופי, המאפשר תנועה חופשית של אנשים סחורות ושירותים ללא תשלום מכס וללא הגבלת סכומי הכסף המועברים ממדינה למדינה בעסקאות כלכליות.

ב-10 ביוני 2013 חתם שר התחבורה ישראל כץ בלוקסמבורג על ההסכם השמים הפתוחים שבין ישראל ובין האיחוד האירופי. ההסכם בכללותו מאפשר לחברות תעופה ישראליות להפעיל טיסות לכל יעד באירופה, בזמן שחברות אירופיות יוכלו להפעיל טיסות ישירות מכל יעד לישראל. הסכם שאותו ניצלה היטב איזי ג'ט והפכה לחברת התעופה הזרה השנייה בפעילות בנתב"ג.

משמעות הניתוק מהאיחוד

מימוש הברקזיט ינתק את בריטניה מהסכם השמים הפתוחים עם אירופה ומהסכם "ארבע החירויות" ויאלץ אותה לחתום על הסכם בילטראלי מסורבל עם האיחוד בכל התחומים. מה שעלול לפגוע בחברות התעופה שלה, ביניהן איזי ג'ט.

להפעיל חברה במתכונת השוויצרית

"כדי למנוע זאת אנחנו במגעים באירופה, כדי שהפעילות האירופאית שלנו לא תפגע בעקבות הברקזיט, כשהמטרה שלנו שהשמיים הפתוחים יישארו בהסכם בין בריטניה והאיחוד האירופי, ובמקביל אנחנו מתכננים להקים חברת תעופה אירופית, באותה המתכונת כפי שפועלת היום חברת התעופה השוויצרית שלנו", הסביר היום ניל סלאוון, המנהל המסחרי של איזי ג'ט, במפגש עם עיתונאים בתל אביב.

ואכן, ביום שישי לפני כשבועיים הייתה איזי ג'ט חברת התעופה הבריטית הראשונה להגיש בקשה לקבלת האישור של מפעיל אווירי (AOC) באיחוד האירופי, אשר יאפשר לה להמשיך ולפעול בתוך הגוש של מדינות האיחוד האירופי. בהצהרת הבקשה נאמר: "איזיג'ט משדלת את ממשלות בריטניה והאיחוד האירופי להבטיח את המשכו של שוק תעופה ליברלי הדדית פתוח בתוך בריטניה ואירופה".

לדברי ניל סלאוון "משמעות הדבר שחברת איזי ג'ט תוכל להמשיך ולפעול בכל יעדיה באירופה, כפי שהיא פועלת היום, לפני מימוש הברקזיט, ושפעילותה בישראל, שגדלה מאוד, לא תפגע ושהישראלים יוכלו להמשיך ולטוס במטוסי איזי ג'ט לכל היעדים האירופים שלה".

בתשובה לשאלה על ירידת מניות החברה, אמר סלבאן, כי "הסיבה הייתה בגלל אי הבהירות בנושא הברקזיט אך הביזנס לא השתנה. אנשים עדיין ירצו לטוס ואני מאמין שתהיה התאוששות. לכל חיזוק או חולשה של הכלכלה ישנה השפעה על החברה. התחרות גדולה אבל הירידה במחיר הדלק עזרה להוריד את מחיר הטיסות. בזכות הירידה בשער הפאונד בקיץ הזה זול יותר לטוס מאשר בקיץ שעבר, כאשר בבריטניה הטיסות, המלונות והמחייה זולים יותר".

קו נוסף לברצלונה?

בינתיים ממשיכה הפעילות של איזי ג'ט בישראל להיות בסימן גידול מתמיד. לאחרונה נמסר, כי היא  שוקלת הוספת טיסה שבועית שלישית בקו ת"א-מנצ'סטר, הפועל כעת במתכונת של שתי טיסות בשבוע בימים שני וחמישי. קו הזוכה לאהדה רבה על-ידי הלקוחות. יתכן גם, כי חברת הלואו קוסט הזריזה הזאת שוקלת להפעיל גם טיסה ישירה בקו ישראל ברצלונה.

 

 

 

 

Exit mobile version