Site icon IAS

נוסעים מתפרעים במהלך טיסות

לכבוד:

מנכ"ל אל על דוד מימון

מנכ"ל ארקיע ניר דגן

מנכ"ל ישראיר אורי סירקיס

מכובדי

הנדון: נוסעים מתפרעים במהלך טיסות

 

אלימות נוסעים בקבינה בטיסות מסחריות היא תופעה שהולכת וגדלה בעולם ובשיעור עולה עם עליית מספר הטסים בטיסות מסחריות.

בארץ הנושא זכה לאחרונה לתהודה. הניסיון מלמד שחלק מהנוסעים הישראלים "מרגישים בבית" בעת שטסים בחברות ישראליות אך מתנהגים באופן שונה כאשר הם טסים בחברות זרות.

להתנהגות פרועה של נוסעים בכלי טיס (Unruly passengers) יש פוטנציאל לפגיעה בבטיחות הטיסה ולפיכך קיימת הסדרה בנושא, הן בדיני התעופה הבינלאומיים, והן בדיני הטיס הישראליים.

בידי חברות התעופה גם כלים מהמשפט הפרטי – כגון דיני החוזים, ובכלל זה תנאי התובלה שקובעות חברות התעופה כחלק מעסקת מכר כרטיס טיסה- המאפשרים להן לטפל בנוסע המסכן או עלול לסכן את בטיחות הטיסה. ראו לעניין זה גם חוק שירותי תעופה (פיצוי וסיוע בשל ביטול טיסה או שינוי תנאיה).

מובן הוא כי כחברות תעופה הפועלות בעולם תחרותי ייעודכם הוא להטיס נוסעים בבטיחות מרבית ולספק להם חוויה נעימה. יעוד זה אינו עולה, מן הסתם, בקנה אחד עם אכיפה אדוקה של כללי התנהגות נוסעים בקבינה. האילוצים המבצעיים והצורך לעמוד בלוחות זמנים מדודים גם הם מקטינים את הנטייה להפעיל אמצעי אכיפה שבידכם כדי ליצור הרתעה.

פעילות אכיפה תסייע למיגור התנהגות פרועה של נוסעים ותתרום לשיפור הבטיחות בטיסה.

לאור זאת, ומתוך הבנה לצרכים המבצעיים והשירותיים של חברות התעופה קיימתי היום ישיבה עם משטרת מרחב נתב"ג. המשטרה רואה חשיבות רבה בטיפול במקרי אלימות שכאלו ובהתאם לכך סוכם כי כאשר קברניט נתקל במקרה של אלימות מצד נוסעים במהלך הטיסה חזרה לארץ הוא יכול לפנות אל מגדל הפיקוח ולבקש את עזרת המשטרה אשר תגיע לפתח המטוס לטובת מעצר הנוסע המתפרע וגביית עדות מאנשי הצוות. עוד סוכם כי, המשטרה תחזור עם משוב למתלונן.

אני מצרף לעיונכם מסמך מנחה לחברות תעופה שהכינה ועדה משותפת לרשות התעופה האזרחית הבריטית , חברות תעופה בריטיות, איגוד הטייסים הבריטי, מפעילי שדות תעופה בבריטניה, חברות ביטוח וגורמים נוספים מתעשיית התעופה. יש במסמך זה צדדים מאירים ומחדשים.

בברכה, יואל פלדשו,

מנהל רשות התעופה האזרחית

 

Exit mobile version