Site icon IAS

מסכמים שנה: 2017 אאוט, 2018 אין

את שנת 2017 אפשר לאפיין בהמשכיות לשנה שקדמה לה, בה חגגנו את גידול מספר הנוסעים בנתב"ג, השקת טיסות של חברות תעופה חדשות ליעדים נוספים בעולם, במקביל לקריסת חברות תעופה אחרות (מונרך, אייר ברלין, אליטליה). התיירת ה-3 מיליון והדרימליינר כחול-לבן נגעו באדמת הקודש והמתיקו קמעה את השנה שחלפה.

תעופה

שוק התעופה מספק תמיד את החדשות הכי לוהטות של השנה ושמות כמו "שמים פתוחים", נתב"ג, נמל התעופה רמון ואל על, היו כותרות שכיחות בכל מדיה אפשרית.

חברות התעופה שסיפקו את החדשות החיוביות של השנה היו: (02 בפברואר) רינאייר השיקה את לוח הטיסות לחורף 2017 עם 19 נתיבים לישראל תוספת של 15 קווי טיסה חדשים לתל אביב ולעובדה. (05 בפברואר) טיסת קטאר איירווייס – הנחשבת לארוכה בעולם – המריאה מדוחה לאוקלנד.

(02 במרץ) נחנך קו התעופה של חברת TUS מחיפה לאתונה. (13 במרץ) שר התחבורה ישראל כץ אישר לארקיע להפעיל טיסות לבלגרד. (26 במרץ) הושק קו הטיסות החדש מתל אביב להונג קונג ע"י חברת התעופה קתאי פסיפיק.

(18 ביוני) מטוס איירבוס A330-200 של חברת התעופה הקנדית אייר טראנסט נחת בנתב"ג והתקבל בטקס חגיגי לרגל השקת קו הטיסות למונטריאול. (11 בספטמבר) טיסת היינאן איירליינס משנגחאי נחתה לראשונה בנתב"ג. (17 בספטמבר) חברת WOW החלה את טיסותיה לאיסלנד.

(02 בנובמבר) חברת התעופה אטלס גלובל התחילה להפעיל טיסות לאיסטנבול. (05 בנובמבר) גרמניה איירליינס חגגה את השקת קו הטיסות לנירנברג.

שנת 2017 הסתיימה עם תנועת שיא בנתב"ג, מעל 20 מיליון נוסעים בטיסות בינלאומיות ותוכנית לפיתוח נתב"ג יוצאת לדרך. טרמינל 1 המחודש נחנך לטיסות חסך בחודש יוני, ההוכחה הטובה ביותר להצלחתה של מהפכת השמיים הפתוחים. בחודש נובמבר איוואנה אייזק, התיירת ה-3 מיליון ובן זוגה מתקבלים בטקס חגיגי בנתב"ג.

קשה שלא להתפעל מהצלחת פרויקט טיסות הלואו-קוסט הבינלאומיות לנמל התעופה עובדה שליד אילת . בנובמבר נרשמה עלייה של 86% במספר הנוסעים בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2016 ומתחילת השנה עלייה של 50%.

בחודש ספטמבר במזל טוב נוחת לראשונה מטוס נוסעים של ארקיע בנמל התעופה רמון במסגרת תרגיל חירום תעופתי.

בחברת התעופה אל על חדשות כמטוטלת, בחודש ינואר החלה חברת התעופה הלאומית של ישראל ברגל ימין, אל על חנכה מדמה טיסה מדגם בואינג 737, שישמש לאימונים והדרכת טייסים בישראל שיחסוך משאבים וזמן יקר. חודש לאחר מכן, בתחילת חודש פברואר, מתחיל סכסוך העבודה עם הטייסים, אל על פונה לבית הדין לעבודה בדרישה להורות לטייסים לשוב מיד לעבודה סדירה. הסכסוך מסתיים רק בסוף חודש פברואר בתיווך יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, וגורם להפסדים ולאיבוד האמון בחברה בקרב הנוסעים.

בחודש יוני אל על יורדת מתחת לקו 30% בנפח הפעילות בתנועת הנוסעים בנתב"ג למרות שמספר הנוסעים שהטיסה גדל ב- 6.23% באותו החודש אך קטן בהשוואה לפעילותן של שאר החברות שפעלו בנתב"ג.

בחודשים אוגוסט ונובמבר שוב חוזר החיוך לפניה של משפחת אל על עם נחיתתו של מטוס הדרימליינר, בואינג 787 הראשון בצי החברה והשקת קו הטיסות למיאמי. לא עובר זמן רב ואנחנו מתבשרים שהרווח הנקי ברבעון השלישי באל על נחתך ב-29.6%, כאשר החברה ספגה ירידות במרבית הפרמטרים התפעוליים, חוסר הוודאות מתגבר ומוביל בסופו של דבר להתפטרותו של מנכ"ל אל על, דוד מימון. מניית אל על ממשיכה לצלול, בסוף חודש דצמבר היא מאבדת 42% משוויה ועוברת מ-1.8 מיליארד דולר באוקטובר 2016 לכ-728 מיליון .

בסוף השנה אל על נמצאת בפני שוקת שבורה, ללא סיכוי להגדיל פעילות בנתב"ג ביחס לעליית מספר הנוסעים, בעלי השליטה לא מקבלים דיבידנדים ושווי המנייה צנח, המנכ"ל התפטר ומספר המתנגדים למיזוג עם בין ישראייר לסאן דור גדל ( רש"ת, התאחדות המלונות וארקיע). מה שעומד על הפרק היא האפשרות שבעלי השליטה ינסו להעלותה שוב למדף המכירות, כפי שנעשה ב-2013 עם קרן ההשקעות פימי, שנכשל.

ישראייר, מתחרתה/ שותפתה לעתיד של אל על, לעומתה, עושה חייל ותופסת בחודשים יולי – אוגוסט את המקום השלישי בפעילות בנתב"ג ובחודש ספטמבר את המקום השני עם 95,490 נוסעים. ישראייר רושמת רווח נקי של 1.1 מיליון דולר ברבעון השני של השנה.

את הכותרות השליליות מספקות חברות התעופה:  מונרך איירליינס שקורסת בחודש אוקטובר, לאחר שהפעילה 6 טיסות שבועיות לבריטניה והותירה כ-110 אלף נוסעים ללא טיסות. מומחי תעופה טוענים ששילוב בין ירידת ערך המטבע הבריטי, אי מציאת פתרונות חלופיים לקווי תעופה שנפגעו בטרור, גידור לא מספיק ברכישת דלק ועוד הם הגורמים להתרסקותה.

אייר ברלין מכריזה על פשיטת רגל באוגוסט ומפסיקה לטוס בחודש אוקטובר. לאחר משא ומתן ואישור הרגולטורים נרכשת בחלקה ע"י לופטהנזה, שמעבירה לבעלותה 81 מטוסים וקולטת כ-3000 עובדים מ-8,500 שעבדו בחברה. איזי ג'ט חוכרת 25 מטוסים, מפעילה סלוטים בנמל התעופה ברלין טגל ומעסיקה טייסים ואנשי צוות.

IAG( בריטיש איירווייס/ איבריה) רכשה את הבעלות על חברת התעופה NIKI תמורת 20 מיליון אירו. לחברה סלוטים בציריך, וינה, מינכן, דיסלדורף ופלמה. בנוסף החברה תזרים 16.5 מיליון אירו ותמזג אותה לחברת הבת החדשה Vueling.

אליטליה הכושלת נכנסת להליך פשיטת רגל בחודש מאי, מועצת השרים של איטליה אישרה לחברת התעופה הלוואת גישור של 600 מיליון אירו, שתאפשר המשך פעילות עד לחודש נובמבר 2017. שבע חברות הגישו הצעות לרכישת חלקים מאליטליה הקורסת, ביניהן לופטהנזה ואיזי ג'ט. על המתמודדים לשפר את הצעותיהם עד ה-30 באפריל 2018. נושא אליטליה נהפך לפוליטי, לקראת הבחירות הכלליות באיטליה.

תיירות

טורקיה חוזרת לתערוכת התיירות IMTM ה-23 בתל אביב עם מספר שיא של משתתפים, משלחות מכ-58 מדינות ושרי תיירות.

בחודש מרץ הושקה סוכת המציל בחוף פרישמן, ששופצה ועוצבה ע"י רשת מלונות בראון.

בחודש נובמבר נרשמה עלייה של 17% בלינות התיירים לעומת נובמבר 2016 ותפוסת החדרים עמדה על 73%. בחודשים ינואר-נובמבר במצטבר נרשמו: 9.86 מיליון לינות תיירים, גידול של 26% בהשוואה לאותה התקופה ב-2016 אשתקד; 12.5 מיליון לינות של ישראלים, ירידה של 1% בהשוואה לתקופה המקבילה ב- 2016. סה"כ נרשמו 22.4 מיליון לינות, שזה גידול של 10% בהשוואה לינואר-נובמבר 2016. תפוסת החדרים הארצית הממוצעת הסתכמה בכ-67% לעומת כ-63% ב-2016 (עליה של 7%).

שר התיירות יריב לוין, קידם חוק חדש לפיו מלונות נחשבים לתשתית לאומית וזוכים להליך אישור קצר דרך ועדה אחת ועדת הות"ל (הוועדה לתשתיות לאומיות), במקום לאשר דרך 3 ועדות שונות.

השנה נפתחו שורה של מלונות, כולל במותגים בינלאומיים, ביניהם רמדה נצרת ואיביס ירושלים של רשת אקור, שחזרה לישראל אחרי שנים, ומלונות שהיו בבנייה שנים ארוכות כמו אוריינט של רשת ישרוטל בירושלים במושבה הגרמנית. 

עם זאת, על רקע גידול ארצי מתמשך בלינות של תיירים וישראלים בנובמבר ובחודשים ינואר-נובמבר במצטבר – מתריעה התאחדות המלונות, כי "נוצר מחסור חמור בכוח אדם בענף המלונאות ומלונות ישראל מצויים במצוקה קשה בתחומי המשק והניקיון. מאחר ומחסור זה רק הולך ומעמיק, אנו צופים כי בחודשים הקרובים, רק 80% מחדרי המלון יפעלו ויוצעו לציבור הרחב".

בשבוע שעבר עבר בקריאה שנייה ושלישית תיקון לחוק התכנון והבניה, המסמיך ועדה מקומית לאשר הסבה של ייעוד מבנים ממשרדים/מסחר/מלאכה – למלונאות. המשמעות היא קיצור דרמטי של הליך הסבת מבנים למלונות.  התיקון לחוק שהוביל שר התיירות לוין, אמור לגרום למהפכה בהסבות מבנים למלונאות ולהוספה של עשרות מלונות בישראל, להגדיל את התחרות בתחום המלונאות ולהוביל להוזלת מחיריםבמקביל, נותן משרד התיירות ליזמים מענק של עד 33% מעלות ההסבה של מבנים למלונות.

שנה אזרחית טובה….

Exit mobile version