Site icon IAS

"מלוא ההערכה לחברות התעופה על ההירתמות והמסירות בשעת חירום"

מטוסי אל על בנתב"ג. צילום עוזי בכר

מתוך דף הפייסבוק של מירי רגב, שרת התחבורה והבטיחות בדרכים:

"מרגע פרוץ המלחמה נרתמו חברות התעופה לעבודה סביב השעון על מנת להבטיח רציפות תפקודית. הדבר תרם באופן קריטי לתפקוד תקין של המשק בשעת חירום ועל כך מלוא ההערכה לחברות התעופה על ההירתמות והמסירות בשעת חירום בהטסת משפחות החללים והחטופים, בהטסה ארצה של מאות אלפי ישראלים שטיסתם בוטלה על ידי חברות התעופה הזרות, ובהפעלת ״רכבת אווירית״ לאנשי המילואים החיוניים ביחידותיהם, ולהבאת מאות טונות של ציוד חיוני למלחמה בניהם : אפודים, נשקים, כוונות וציוד רפואי קריטי.

התעופה האזרחית היא נכס אסטרטגי של מדינת ישראל ובכוונתי לקדם חקיקה שתביא לתעדוף החברות הישראליות ולשימור הרציפות התפקודית האווירית בשעת חירום.

בהערכת מצב שקיימתי היום בנושא רציפות תפקודית של התעופה הישראלית בשעת חירום, חברות התעופה הציגו לי את האתגרים הכלכליים והתפעוליים עימן הן מתמודדות כתוצאה ממצב החירום ובדגש על הסמיכות לתקופת הקורונה ממנה טרם התאוששו. החברות עדכנו על ירידה בביקושים וקשיים תפעוליים.

בסיכום הערכת המצב הצבעתי על שורה של צעדים נחוצים אותם בכוונתי להביא באופן מידי לביצוע בתיאום עם מנכ"ל רוה״מ ומשרד האוצר, ביניהם שימור צי מטוסים פעיל – היקף מטוסים פעיל על מנת להבטיח את המשך הגעת מטענים חיוניים וקשר אווירי רצוף מישראל ואליה, לשם כך נדרש לשמר את הצי בהפעלה רציפה על מנת לענות על צרכי המשק.

יצוין כי חלק מרכזי בשימור צי מטוסים פעיל מחייב שימור העובדים בחברות, זאת לאור הקושי בהכשרה ואיתור עובדים חיוניים ואובדן ידע כפי שאירע במשבר הקורונה. על פי הצעת השרה רגב, מודל ההעסקה שיקודם משלב בין מימון של המדינה והשתתפות מצד המעסיק והעובד.

בנוגע להשבת התמורה הכספית ללקוחות בגין ביטולי טיסות – אחת הסוגיות הבוערות – ציינתי כי בשעת חירום משפחות רבות במשק הישראלי זקוקות לתקציב קיום והחזר כספי בגין טיסה שבוטלה יסייע מאוד למאות אלפי משפחות. הדגשתי כי אני מצדדת בחברות התעופה שנקלעו בעל כורחן למשבר הנוכחי, וכי מדינת ישראל חייבת להירתם לסוגיה מיידית על מנת שחברות התעופה יוכלו להשיב לאזרחים את הכספים לאלתר.

ביקשתי מהחברות להעביר דו״ח כספי מפורט על הנזקים כתוצאה ממצב החירום בכדי לקיים ישיבת עבודה עם החשב הכללי באוצר. המשך הפעילות של חברות התעופה הוא חיוני ואסטרטגי. המדינה מחויבת לשפות אותם על הנזקים – רק כך נוכל לשמור על הרצף התפקודי תעופתי של מדינת ישראל".

Exit mobile version