Site icon IAS

מכון פישר למחקר אסטרטגי וחברת IATAS משתפות פעולה

מכון פישר למחקר אסטרטגי אויר וחלל חתם על הסכם לשיתוף פעולה עם חברת IATAS (International Air Traffic Automation Systems) הישראלית, המפתחת מערכות אוטומטיות לניהול תעבורה אווירית. ההסכם נחתם בין מנכ"ל מכון פישר, תא"ל (במיל') אברהם עשהאל וראש המרכז למחקר תעופתי במכון פישר, סא"ל (במיל') ערן רמות לבין מנכ"ל IATAS, היזם ואיש ההייטק אורי שלוש.

שיתוף הפעולה המקצועי מתמקד במערכת של IATAS, המשפרת את בטיחות הטיסה בשדות התעופה – בייחוד הגדולים והעמוסים שבהם – ברחבי העולם. המערכת מסוגלת לנהל תעבורה אווירית צפופה, על מספר מסלולים פעילים, בבטיחות וביעילות, תוך חיסכון כלכלי משמעותי לחברות התעופה ולנמלי התעופה. במסגרת שיתוף הפעולה יסייע מכון פישר במתן ייעוץ מקצועי לצוותי הפיתוח ובגישור בין המערכת, על יכולותיה ותכונותיה, לצרכנים הפוטנציאלים ברחבי העולם.

IATAS, הממוקמת באילת, מעסיקה טייסים, פקחי טיסה, מהנדסים ומתכנתים. החברה פיתחה מערכת חכמה ואוטומטית, מבוססת אלגוריתם, המיועדת לנהל את התעבורה האווירית בשדה התעופה, כפי שעושים פקחי הטיסה כיום. המערכת מסוגלת לנהל את ההמראות, הנחיתות, התנועה על מסלולי ההסעה והמעברים בין מסלולי הסעה למסלולי ההמראה והנחיתה. המערכת מסוגלת להתמודד עם ניהול התעבורה האווירית הן בזמני שיגרה, לצמצם את המרווחים בין התנועות ולאפשר בכך הגדלה של כמות המטוסים שפועלים בשדה ספציפי בזמן קצר יותר, ובכך לאפשר הגדלה של מספר הטיסות בכל שדה. הגדלת מספר הטיסות תגדיל את הכנסות חברות התעופה ונמלי התעופה מחד גיסא ומאידך גיסא, תקצר את המרווחים בין המטוסים בזמן נתון ובכך תחסוך לחברות התעופה כסף רב בהוצאות דלק, כח אדם ועוד. בנוסף, המערכת מסוגלת לפעול בזמני חירום, כמו במקרה של נחיתת חירום שמחייבת סגירת מסלול וניתוב התנועה האווירית למסלול אחר וכן לתאם בצורה אוטומטית את הגעתם של כלל צוותי החירום לאירוע. זמני קבלת ההחלטות עבור בן אנוש, במיוחד בזמני לחץ וחירום, ארוכים לאין שיעור מהזמן שהאלגוריתם של המערכת מסוגל לקבל.

עלויות הכשרת פקחי הטיסה בעולם הולכת וגדלה, זמני ההכשרה ארוכים ופקחים רבים עובדים מספר שנים קצר ופורשים עקב הלחץ והקושי הכרוכים בעבודה. האחריות המוטלת על פקחי הטיסה היא עצומה והם אינם מתפשרים על בטיחות, כך שלעיתים, מרווחי זמן גדולים מהדרוש בין תנועה לתנועה כרוכים בעלויות כספיות גבוהות ומיותרות שמצטברות לסכומי כסף גדולים עבור חברות התעופה והנוסעים.

בעוד המציאות כיום הולכת ונהיית מורכבת יותר ויותר עבור פקחי הטיסה, כרוכה במשאבים רבים להדרכה ולאימונים, הרי שעם הגדילה הצפויה בתנועה האווירית ברחבי העולם, בנייתם של מסלולי המראה והסעה חדשים והקושי בגיוס כח אדם איכותי, הקושי ילך ויגבר והמערכת של IATAS מתוכננת להשתלב בשדות התעופה הגדולים ברחבי העולם ולהקל מהעומסים העצומים שיהיו בהם מבחינת תעבורה אווירית.

 

 

Exit mobile version