Site icon IAS

מחקר ראשון מסוגו: האם טייסים יכולים להימנע מיצירת שובל לבן?

שובל מטוס נוסעים. צילום freepik

אמריקן איירליינס בשיתוף Google research ו- Energy Breakthrough ערכו מחקר ראשון מסוגו בנושא הימנעות משובל לבן, שמטרתו לבחון כיצד ניתן להפחית את ההשפעה הסביבתית של השובלים. שאלת המחקר שנבדקה, היא האם טייסים יכולים להימנע מיצירת שובלים.

לצורך המחקר, השתמשו החוקרים בבינה מלאכותית כדי לפתח מפת תחזיות של שובלים, המבוססת על מערכי נתונים גדולים מתמונות לוויין, נתוני מזג אוויר ונתיבי טיסה שנאספו במהלך 70 טיסות על פני שישה חודשים.

כיצד נוצרת התופעה?

כאשר מטוסים טסים דרך שכבה של לחות, הדלק בו הם משתמשים נפלט החוצה. מכיוון שהמטוסים טסים בגובה רב בו הטמפרטורה נמוכה, הגז החם שנפלט מהמטוס יוצר שובל לבן (או פס התעבות), שנראה לעיתים כמו ענן. שובלים יכולים להיווצר במשך דקות ואף שעות.

תוצאות חיוביות

בניתוח הנתונים, נמצא כי בטיסות בהן הטייסים השתמשו בתחזיות הבינה המלאכותית במטרה להפחית שובלים, צמצמו את היווצרות השובלים ב-54%, במדידת מרחק ובהשוואה לטיסות בהן הטייסים לא השתמשו בתחזיות הבינה המלאכותית.

התמיכה במחקר נעשה כחלק מאמצי הקיימות של אמריקן איירליינס, וביניהם להשיג אפס פליטת גזי חממה עד שנת 2050, ויעדים שאפתניים נוספים. "שמחים על ההזדמנות לעבוד עם השותפים שלנו Google research ו- Energy Breakthrough במטרה לעזור לקדם את המדע וההימנעות משובלים", אומרת ג'יל בליקשטיין, סגנית נשיא תחום הקיימות באמריקן איירליינס. “התוצאות ממחקר זה מעודדות. אנחנו שמחים על תפקידנו בביסוס נקודת ההוכחה הראשונה הזו ומצפים לחלוק את הנתונים עם בעלי עניין בתעשיית התעופה ומחוצה לה."

Exit mobile version