בצרפת, האיגוד הלאומי של טייסי חברות התעופה ('Syndicat national des pilotes de ligne' או 'SNPL') קורא לשביתה כדי למחות על העלאת מיסי הנמל. הושמעו חששות כי התיקון המתוכנן האחרון למיסי הנמל עלול להוביל אובדן עשרות אלפי מקומות עבודה במדינה ולהשפיע על התיירות.
כל חברת תעופה הנכנסת לארץ מחויבת במס, שעליה לשלם לנמל התעופה, עבור כל נוסע. מחיר מס הנמלים לכל נוסע מטרמינל 3 עומד עד 26.82 דולר לנוסע, זאת לעומת 12.36 דולר לאדם מטרמינל 1. בנוסף יש מס בהתאם למה שגבה נמל התעופה ממנו אתם ממריאים בחזרה ארצה, במקרה של כרטיס הלוך ושוב. אם הנוסע אינו מגיע לטיסה, חברת התעופה לא מחויבת במס ומגיע לנוסע החזר.
מיסי נמל באירופה בדרך כלל מתווספים למיסים אחרים שאנחנו משלמים בעת הזמנת טיסה. ממשלות מוסיפות אותם כדי לעודד את הנוסעים לשקול את ההשפעה הסביבתית של בחירת הטיסה שלהם כדי למנוע טיסות מיותרות. כל מדינה מחשבת את המיסים שלה בצורה שונה בהתבסס על גודל נמל התעופה, אזורים פופולריים וסוגי מטוסים, כגון מטוסים מסחריים ומטוסים פרטיים.
גביית המיסים הללו היא באחריות חברות התעופה, אשר גובות אותם מהלקוחות כחלק מהכרטיס שלהם. הכסף מושקע לאחר מכן לפי שיקול דעתה של ממשלה של כל מדינה, לעתים קרובות כדי לממן שירותים ציבוריים. היטלי נוסעים אלו יכולים לגייס סכומים נכבדים – למשל, ממשלת בריטניה גייסה מעל 3 מיליארד ליש"ט (3.75 מיליארד יורו) בין 2019 ל-2020.
מסים מסוימים, כגון Eco Air Tax הצרפתי, נועדו במיוחד לממן נושאים הקשורים לאקלים ולסביבה, כגון הגדלת הכנסות עבור דרכי תחבורה חלופיות ותשתית תעופה בת קיימא יותר.
חברות התעופה מודאגות לגבי המשמעות של מיסים נוספים לנוסעים ומכנות אותם "אנטי צמיחה". מנכ"ל IATA, ווילי וולש, תקף את המס הגרמני השנה, בעוד שמנכ"ל Ryanair, מייקל או'לירי, אמר שהעלייה המתוכננת של טיסות הנוסעים בבריטניה (APD) תגרום לחברות הלואו קוסט לקצץ את טיסותיהן לבריטניה וממנה ב-10 אחוזים, שווה ערך לחמישה מיליון נוסעים.
תומכי איכות הסביבה אומרים שמסי נמל יכולים להגיע הרבה יותר רחוק כדי למנוע טיסה. האנה לורנס מ-Stay Grounded, רשת למניעת תעופה, אומרת: "הצעדים לעצור את הצמיחה של התעבורה האווירית הם בדיוק מה שאנחנו צריכים".
כאשר שווייץ הציעה מס כרטיס טיסה (או 'flugticketabgabe') ב-2021 כדי להפחית את השפעת התעופה על שינויי האקלים, למעלה ממחצית מהמצביעים בשווייץ דחו זאת. אולם, שנה לאחר מכן, סקר מייצג שנערך על ידי מכון מחקרי השוק GfS Zurich בהזמנת ארגון הסביבה Umverkehr הצביע על כך שכמעט שלושה רבעים מהנשאלים תמכו במס מטעמי אקלים. רבים מהמשיבים היו ברורים לגבי הפוטנציאל של קרן כזו: 75% רצו שההכנסות ממסים יועברו לפרויקטים של הגנה על האקלים בשוויץ, בעוד ש-55% רצו לראות שהכסף תומך בהובלת רכבת בינלאומית.
לדוגמא בצרפת יש מס אקולוגי, המכונה 'eco-taxe' או 'eco-contribution', שנכנס לתוקף לראשונה בינואר 2020. הוא חל על נוסעים היוצאים מנמלי תעופה צרפתיים. נוסעים הטסים ליעדים באזור הכלכלי האירופי (EEA), בריטניה ושוויץ יחויבו ב- €2.63 ועד 20.27 € לנוסע, בהתאם לסוג הנסיעה שלהם. עבור כל שאר היעדים, הנוסעים משלמים €7.51 על התעריף הנמוך ו-€63.07 על התעריף הגבוה לנוסע.
בגרמניה התעריפים קבועים ל-€15.53 לנוסע לטיסות פנים קצרות טווח ו-€39.34 לנוסע בטיסות ארוכות של לא יותר מ-6,000 קילומטרים, וכוללים מדינות בצפון ומרכז אפריקה, המזרח התיכון ומרכז אסיה. עבור חלק מהיעדים, כולל טיסות טרנס-אטלנטיות, התעריף הוא €70.83 לנוסע.
באיטליה, כל נוסעים המגיעים או יוצאים מנמל תעופה איטלקי משלמים את המס המכונה 'imposta erariale sui voli dei passeggeri di aerotaxi', המבוסס באופן דומה על מרחק הטיסה. התעריף הנמוך ביותר הוא €10 לנוסע כאשר המרחק נמוך מ-100 קילומטרים ויכול להגיע עד €200 לנוסע למרחקים מעל 1,400 קילומטרים. טיסות מסחריות שמוכרות מושבים במקום להשכיר את כל המטוס וטיסות פרטיות ולא מסחריות שתיהן פטורות ממס.