Site icon IAS

מהפיכת מחירי הבייסיק בחברות הלגאסי בדרך לישראל

זו רק שאלה של זמן, עד שחברות הלגאסי (חברות התעופה הסדירות המסורתיות) יפעילו בישראל את שיטת מחירי הבייסיק, בשלוש רמות מחירים במחלקות התיירים שלהן בטיסותיהן מישראל לאירופה, בניסיונן להתחרות בחברות הלואו קוסט. אלה פועלות בשיטה הזו בטיסותיהן באירופה. כשתצטרף אל על מעשית לשיטה במכירות באפריל עבור טיסות לאוקטובר, ימהרו חברות הלגאסי ליישם את השיטה והתחרות תתעצם. תהיה זו מהפיכה במחירי הטיסות בין ישראל לאירופה לטובת הצרכנים הישראלים

קבוצת לופטהנזה החלה להפעיל את שיטת הבייסיק ב-2015

בקיץ 2015 הציגה קבוצת לופטהנזה ( אוסטריאן איירליינס, לופטהנזה ו-SWISS )  מתכונת מחירים חדשה בטיסות באירופה עם שלוש אפשרויות שונות במחלקת תיירים – Lite, Classic, Flex – כאשר הנוסעים יכולים לרכוש אפשרויות נוספות בעת הזמנת הטיסות שלהם. התעריפים החדשים שיקפו את רמת השירותים ברמות המחירים השונות. כשהוצגה שיטת המחירים החדשה, מסרה הקבוצה, כי "הנוסעים שלנו תמיד מסוגלים לבחור את המחיר המדויק המתאים ביותר לצרכיהם ולשלם רק עבור השירותים שבהם הם באמת רוצים להשתמש. ההסדר נועד להתחרות בחברות הלואו קוסט. לא מן הנמנע שהשיטה תחדור לטיסות ארוכות הטווח (Long Haul), ככל שטיסות הלואו קוסט יחדרו גם לטווחים הארוכים.

השיטה בקבוצת לופטהנזה פועלת עד היום רק בטיסות האירופיות ולפיה:

מחיר Lite (זול) במחלקת התיירים – זהו המחיר הבסיסי (basic fare) המאפשר לטוס במחיר הנמוך ביותר. לדברי לופטהנזה, מחיר Lite הוא אידיאלי בשביל נוסע עם מזוודה נלווית קלה, אותה הוא נושא למטוס ואין אפשרות לשנות את מועד הטיסה. תמורת תשלום נוסף, ניתן להוסיף פריט אחד של מטען והזמנת מושב.

מחיר Classic (קלאסי)במחלקת תיירים – זהו המחיר הרגיל שתמורתו מקבל הנוסע את השירותים הכלליים הרגילים, עם אפשרות קטנה של גמישות כמו לשנות את מועד הטיסה.

המחיר  Flex ( הגמיש) במחלקת התיירים – תעריף זה מיועד לנוסע שתוכניות הנסיעות שלו משתנות ולכן הוא זקוק לגמישות רבה יותר בעת תכנון טיסותיו, כולל שינויים במועד הטיסה.

בנוסף, כמו בעבר מפעילה קבוצת לופטהנזה את שירותי מחלקת עסקים בכל הטיסות באירופה, שהן באיכות גבוהה.

שיטת רמות המחירים במחלקת התיירים באל על

בינואר השנה החליטה אל על לבטל את המותג UP, לאמץ את שיטת קבוצת לופטהנזה ולמכור כרטיסי טיסה בקווים לאירופה בשלוש רמות מחירים: כרטיס זול (Lite), קלאסי (Classic) וגמיש (Flex), כשהפער הבסיסי ביניהם יהיה בין 60-70 דולר. בכך היא הצטרפה לטרנד מחירי בייסיק ההולך וכובש את חברות הלגאסי האירופיות והאמריקניות, בתחרות שלהן מול חברות הלואו קוסט. מכירת שלוש רמות המחירים באל על לאירופה, עם מגוון אפשרויות הבחירה, תתחיל ב-30 באפריל השנה – לטיסות היוצאות החל מ-15 באוקטובר.

מעקב אחר המחירים החדשים באל על

עופר קיש, מנהל קבוצת לופטהזה בישראל, טוען שקבוצת לופטהנזה תתחיל לעקוב אחר המכירות של אל על שיתחילו באפריל ואז הם יידעו על איזה מערך מחירים מדובר בטיסות באוקטובר. "אנחנו עוקבים אחר השינויים בשוק הישראלי ונתאים את מערך המחירים שלנו למה שיהיה ונעדכן אותם. זו תהיה מהפיכה במחירי הטיסות מתל אביב לאירופה, ברגע שאל על ייצאו עם משהו חדש", הוא מציין.

לאור דברי קיש, מסתבר, כי זו רק שאלה של זמן שקבוצת לופטהנזה וכל שאר חברות הלגאסי המפעילות טיסות מישראל לאירופה, יחברו לשיטת הבייסיק בטיסותיהן גם בארץ. המעניין הוא, שלא כמו בעבר, הקטליזטור להצטרפותן תהיה דווקא אל על.

השינויים בתעופה הם איטיים

השינויים בתעופה האזרחית אינם מהפכניים: הם נטמעים לאט, אבל בטוח. כך היה לפני כמה שנים עם טיסות השכר, שהיו בזמנו אסורות בישראל, כדי לא לפגוע בטיסות "הקבוצתיות" של אל על. אחר כך הותר ל-6 קמעונאים בלבד להשתמש בטיסות שכר ולבסוף הותרו טיסות השכר לכולם (כשהיום הן מתמעטות). אחר כך "נפתחו השמים" והחלו טיסות הלואו קוסט, בתחילה עם התנגדות חריפה של חברות הלגאסי, שהלכה ודעכה. ההתנגדות החריפה ביותר בישראל לחתימה על הסכם השמים הפתוחים עם האיחוד האירופי, הייתה של אל על.

זה לא עזר לה. ביולי 2012 נחתם הסכם שמיים פתוחים עם האיחוד האירופי. גיורא רום, מנהל רשות התעופה האזרחית לשעבר במשרד התחבורה (רת"א), והנושא והנותן הראשי בנציבות האיחוד האירופי, קלאוס גייל, חתמו בראשי תיבות על ההסכם. לאחר שההסכם אושר בממשלה ובפרלמנט האירופי, חתם ביוני 2013 שר התחבורה, ישראל כץ, על ההסכם והשמיים נפתחו באופן הדרגתי לטיסות לואו קוסט בישראל. השנה הסתיימו כל פעימות ההסכם ועתה הוא פתוח במלואו. טיסות הלואו קוסט מהוות היום כ-25% – 30% מהפעילות בנתב"ג, אך השפעתן מבחינת תפיסת המחירים חורגת מכך, למרות שלעיתים, בחשבון סופי, מחיריהן זהים למחירי הלאגסי הרגילים.

שיטת הבייסיק חדרה לארה"ב

כאשר המחירים בארה"ב הגיעו לשפל יותר מאשר אי פעם בעבר, בגין חברות הלואו קוסט – 399 דולר לאסיה, 299 דולר לאירופה – החליטו חברות הלגאסי הגדולות לשחק באותו מגרש, לאחר שהבינו כי המחיר הוא המלך. הן יצאו לשוק עם מחירי בייסיק, עבור מושב בטיסה במחלקת התיירים. יציאתן לשוק עם שיטת הבייסיק נעשתה כדי להתחרות בחברות הלואו קוסט כמו WOW האיסלנדית ו-LEVEL הספרדית. למהלך הזה הצטרפו דלתא איירליינס, אייר פראנס-קלמ, אליטליה – שותפות בכירות בברית התעופה SkyTeam.

תעריפי הבייסיק של חברות הלגאסי, כמו בלואו קוסט, מפרקות את אפשרות התשלום לחבילת הטיסה, כשמתמחרים באופן נפרד את הקצאות המושבים, מזוודות שנבדקו ואת הארוחות והשתיה.

יחד עם זאת, מחירי בייסיק של חברות הלגאסי באתרי האינטרנט עדיין לא ברורים. רבים מאתרי החיפוש של הטיסות אינם מציגים במדויק את מחירי הבייסיק (למי שמעוניין) ואת האפשרויות הנלוות לשיטה. חברות הלגאסי כבר לא רוצות להציע מוצר טוב יותר במחיר דומה – הן רק רוצות להציע אותו במחיר נמוך ולתת פחות. את כרטיסי הבייסיק אפשר היה לרכוש כבר ב-6 בדצמבר 2017, עבור טיסות לאחר 10 באפריל 2018.

באופן מסורתי, חברות הלגאסי ממשיכות להציע שירותי טיסה מלאים והמחירים בהתאם, אבל מי שרוכש כרטיסי בייסיק וירצה להעלות מזוודה למטוס, יחויב בכ-60 דולר תוספת לכל כיוון, או אם ירצה להשתדרג כלפי מעלה – הוא יחויב לשלם עבור כל שינוי ברמת השירות שיבקש.

Exit mobile version