Site icon IAS

לואיג'י גוביטוזי: אליטליה צמחה ב-4%-5% ומתחזקת בבירור

הנציב לואיג'י גוביטוזי, אמרת שאליטליה יכולה לעשות את ההבדל: אתה באמת מאמין שמי שירכוש את אליטליה יהיה המוביל באירופה?

"צריך פשוט להסתכל על המספרים: שוק התחבורה האווירית של איטליה הוא אחד השווקים החשובים ביותר בעולם. מי שישקיע באליטליה, יקבל גישה למדינה יוצאת דופן בכל הנוגע לתיירות שכלכלתה מתחזקת בבירור. עם ניהול נכון ומשאבים כספיים נאותים, חברת התעופה יכולה להיות כוח מניע של פיתוח. אני לא רואה הרבה הזדמנויות דומות בסביבה".

עם זאת, אם המצב הכלכלי לא ישתפר, יהיה קשה יותר להיות בשוק. האם ייתכן  שזו הסיבה מדוע עסקת מכירת החברה לא נסגרה עדיין?
 
"חד משמעית לא. הערכת חברת תעופה מורכבת כזאת היא משימה לא קלה בכלל. זה לוקח זמן. עם זאת, אני יכול להבטיח שהמתעניינים באליטליה היום רואים חברת תעופה בריאה יותר בהשוואה למצבה לפני הניהול המיוחד לפני 8 חודשים".
 
האם תוכל לתרגם את מצב ההבראה הזה למספרים?
 
"אני יכול להזכיר את האינדיקטורים המשמעותיים ביותר, החל מהכנסות: לאחר שנים של הפסדים, בשנת 2017 נרשם גידול של 1%. אפילו יותר רלוונטית היא העובדה כי לאחר הגידול של 3% שנרשם בדצמבר 2017, ברבעון הראשון של 2018 נהיה עדים לצמיחה של 4%-5%. הודות להכנסות וניהול עלויות זהיר יותר, סגרנו את שנת 2017 עם 807 מיליון יורו זמינים ופיקדון של 103 מיליו יורו ביאט"א. הלוואת הגישור שניתנה על ידי הממשלה עומדת עדיין בשלמותה לרשותנו ".

האם זה עדיין יהיה המצב כאשר תסתיים שנת הניהול שלכם בחודש מאי?
 
"זאת המטרה שלנו וזה לא מובן מאליו בהתחשב בכך שעונת החורף הינה העונה הקשה ביותר עבור חברות תעופה. יתר על כן, היציבות הפיננסית מאפשרת לנו לתכנן את ההתפתחות העתידית: למעשה, אנחנו עובדים כרגע על עונת החורף הבאה".
 
למה אתה משייך את השינוי במגמה?
 
"מלבד ההכנסות, אינדיקטורים מרכזיים אחרים השתפרו. מספר הנוסעים גדל יותר מזה זמן רב. זאת בזכות הנתיבים לטווח רחוק, שהינם הרווחיים ביותר, שם אנו עדים לצמיחה דו-ספרתית".
 
אתה מתאר מצב של יציבות פיננסית אשר מפתיע כאשר מדברים על אליטליה.
 
"לא רק מבחינה כספית. חברת התעופה קיבלה תאוצה בהקשר של ביצועים תפעוליים. למשל מעטים יודעים, שבשנה שעברה היתה אליטליה במקום השני באירופה בעמידה בזמנים ומקום תשיעי בעולם כולו."

 
האם אתה אומר שאתם טובים יותר מסוויס, לופטהנזה, בריטיש ואייר פראנס/קלמ?
 
"לא אמרתי שאנחנו יותר טובים, אמרתי שהביצועים שלנו מבחינת דיוק בזמן היו טובים יותר. השתפרנו גם בתחומים אחרים, כגון קבלת המטען: כמות המטען שלא נשלח ירדו ב -15% בשנה אחת, ורשם את הביצועים הטובים ביותר מאז 2009. אין זה מקרי ששביעות הרצון של הלקוחות משתפרת, בעיקר בטיסות לטווח הרחוק".
 
הזכרת לאחרונה מוצרים חדשים. על מה אתה חושב?
 
"מספר פרויקטים: אחד הוא על רומא ומטרתו לקדם את התיירות בעיר על ידי הקלה על הנוסעים בטיסות בינלאומיות הרוצים לבצע עצירה בנמל התעופה פיומיצ'ינו. לפרוייקט זה יתרונות ברורים לכלכלה של רומא. פרויקט נוסף מתמקד בחיבור בין מילאנו לינטה לבין העיר לונדון באמצעות שירות הסעות בשם "מעבורת לונדון" כדי לקצר את המרחק בין שני המרכזים הפיננסיים עם 16 טיסות יומיות ".
 
הסיפוק הזה שאתה מבטא … האם אתה מרגיש את אותן התחושות בתוך החברה?
 
"גם הודות לשיפור האקלים הפנימי שהשגנו את התוצאות הללו. מחזור הניהול המקיף הוכיח את עצמו כבחירה אפקטיבית. כמו במקרה של כמה השקעות שבוצעו כדי לשפר את סביבות העבודה בהאנגרים בפיומיצ'ינו. שלא לדבר על היחסים עם האיגודים המקצועיים, שסיפקו את מלוא שיתוף הפעולה מראשית הדרך".
 
אתה, ביחד עם הנציבים סטפנו פאליארי ואנריקו לאגי, אחראים על אליטליה רק ??8 חודשים ועכשיו אתה מתאר מפנה האמיתי. למה זה לא קרה קודם? במה שגו המנהלים לפניכם?
 
"אני רוצה להדגיש כי יש עדיין מקום לשיפור, עם עליית מחירי הנפט באופק, במיוחד בהתחשב בכך שאנחנו רק בתחילת התהליך. בהתחשב בהיסטוריה של אליטליה, זה לא עסק שפשוט לנהל. בנוסף, העובדה שהחברה החליפה 11 מנכ"לים ב-10 שנים לא עזרה כמובן. זה יצר בעיות מסוימות שאנחנו מנסים לפתור".
 
אבל המספרים מוכיחים שהדברים הולכים טוב. למה שלא תאריכו את תקופת הניהול שלכם?
 
"זה לא מתקבל על הדעת. ההליך לא נעשה כדי להימשך לנצח. בנוסף, גם אם אליטליה ללא ספק מעניינת יותר היום, היא עדיין זקוקה להשקעות כבדות כדי לאזן את הצי, בעיקר בטיסות לטווח קצר ובינוני. חברת התעופה זקוקה להון פיננסי יציב ".
 
אז, הדרך היחידה היא שותף חזק?
 
"כן זו הדרך. אליטליה זקוקה למשקיע מסחרי או פיננסי כדי להשיג מסה קריטית מספקת, במיוחד עכשיו כשהשוק מתקדם לקראת איחוד ".
 
לופטהנזה? אייר פראנס/קלמ ? דלתא? או מי עוד? בידי מי מבין אלו שהביעו עניין רציני, היית מפקיד את עתידה של אליטליה? נראה שהממשלה מעדיפה את לופטהנזה, למרות המכתב שנשלח בתחילת 2018, בו הציבה את כל האחריות לקיצוצים במשרות על כתפיה של אליטליה את מי אתה היית מעדיף?
 
"אנחנו, בתפקידנו כנציבים, לא יכולים ואסור לנו להעדיף מישהו מסויים . המטרה היחידה שלנו היא לזהות שותף חזק ואמין שיכול לשפר את הפוטנציאל של אליטליה במהירות האפשרית ".
 
כמה זמן ייקח, לדעתך, להחזיר את חברת התעופה שלנו למסלול הנכון?
"תהליך המכירה נמשך. יהיה זה בלתי הולם לתת מספרים מדויקים בשלב זה. מה שאני יכול לומר הוא שאנחנו נעריך ביסודיות את כל ההצעות. משמעות הדבר היא, בין היתר, כי נעריך את ההצעה של תוכנית מקיפה על מנת להבטיח את הקישור של המדינה, במיוחד בטיסות ארוכות טווח".
 
השמועה אומרת כי ידרש קיצוץ של לא פחות מ-2,000 משרות. האם זו דרישה של לופטהנזה או הערכה שלך?
 
"קראנו את המספרים האלה בעיתונות. הנתונים לא הגיעו מאיתנו ואני לא מאשר אותם".
 
אתמול אמר שר הפיתוח הכלכלי קרלו קלנדה: "המטרה שלנו להגיע להסכם לפני הבחירות ב-4 במרץ בעינה עומדת. אני לא יכול להבטיח שזה יקרה, אבל המחויבות שלנו הולכת בכיוון הזה ". האם זה באמת אפשרי לסגור את המכרז ב-4 במרץ?
 
"אנו תומכים בכוונה לסגור בהקדם האפשרי, אבל אני לא יודע אם זה יקרה לפני או אחרי הבחירות".
 
במידה ובעל המניות החדש יבקש, האם תסכים להישאר לנהל את החברה?
 
"אנחנו נציבים מיוחדים וזה לא נהוג להישאר בתפקיד אליו התמננו יותר ממה שנדרש".

Exit mobile version