Site icon IAS

כעשרה מיליון נוסעים יעברו בחודשי קיץ ועד אחרי חגי תשרי בנתב"ג

נתב"ג בימי עומס נוסעים. צילום עוזי בכר

רשות שדות התעופה(רש"ת)  נערכה לעונה העמוסה ביותר אי פעם בנתב"ג. לפי נתוני הרשות, בחודש יולי יעברו בנמל התעופה 2.6 מיליון נוסעים בטיסות בינלאומיות, באוגוסט יעברו עוד 2.8 מיליון נוסעים, בספטמבר 2.3 מיליון ובאוקטובר 2.28 מיליון נוסעים בטיסות בינלאומיות.

היעדים המובילים את הטבלה הם טורקיה כיעד מעבר, יוון, ארה"ב, איטליה וצרפת. החברות המובילות בתנועת הנוסעים הקיץ מנתב"ג לפי הסדר הן אל על, ארקיע, ישראייר, טורקיש איירליינס במקום הרביעי ובחמישי ויזאייר.

יום השיא בנתב"ג יהחה ה-28 באוגוסט, בו יעברו בנתב"ג כ-110.000 נוסעים ביותר מ-600 תנועות מטוסים. שבוע השיא בתנועת הנוסעים יחול בין התאריכים ה-18-24 לאוגוסט.

מעל 15 ימי עומס יעברו בנתב"ג עם יותר מ-100,000 נוסעים ביום.

לפי נתוני הרשות, בחודש יוני המשיכו חברות הלואו-קוסט להראות גידולים מרשימים ובהן ריינאייר עם כ-43%, וויזאייר עם 24% ואיזי ג'ט עם כ-18%.

גידול בפעילות החברות הישראליות

שתי חברות תעופה ישראליות רושמות גידול ניכר בפעילות תנועת הנוסעים בנמל התעופה בן גוריון: בחודש יוני גדל  אחוז הטיסות הבינלאומיות של חברת ארקיע מנתב"ג ב-19% ואילו חברת ישראייר רשמה גידול של כ-10%..אל על, לעומת זאת, מראה ירידה של 25%

עם זאת, ארקיע וישראייר רשמו קיטון של כ-10% במספר הטיסות הפנים-ארציות לעיר אילת במהלך חודש יוני. מאז פתיחתו עברו בנמל התעופה רמון שליד אילת 387.600 נוסעים.

בטרמינל 1 תסתכם הפעילות הבינלאומית במהלך חודשי הקיץ בגידול של כ-15% עם 345 טיסות שבועיות של יותר מ-16 חברות תעופה.

מכונות מזון ומשקאות לשירות עצמי בטרמינל 1. צילום עירית רוזנבלום

הפעילות טרמינל-1-רמון

טרמינל 1 המחודש נפתח בנוסף על הפעילות הבינלאומית הגדלה של טיסות הלואו-קוסט גם לפעילות פנים-ארצית מלאה, הכוללת טיסות נכנסות ויוצאות מאילת.

הנוסעים בטיסות פנים-ארציות מטרמינל 1 לאילת חוזרים מנמל התעופה רמון באילת חזרה לטרמינל 1 לאולם כניסת נוסעים חדש מודרני ומרווח. בטרמינל מעבר עצמי בביקורת גבולות בנגיעה אחת,  מערכת HBS  חדשה ונפרדת לבידוק כבודת הנוסעים למטוס, 45 דלפקי צ'ק אין חדשים לביצוע הליך הרישום לטיסה, ואולם נכנסים חדש ונגיש בדגש על קיצור הזמן מרגע הנחיתה מהמטוס ועד היציאה מהאולם

לרשות הנוסעים הנוחתים מאילת "שאטל" חינם למעוניינים להמשיך לתחנת הרכבת בטרמינל 3 ו-500 מקומות חנייה המיועדים לטובת הטסים לאילת.

לרשות הנוסעים בנתב"ג אפליקציית TLV לקבלת עדכונים און ליין ואפשרויות חנייה בנתב"ג. רשות שדות התעופה שבה וממליצה לנוסעים לבצע רישום לטיסה ( צ'ק אין ) באמצעות האינטרנט מהבית ולהתעדכן מראש במועדי ההמראות והנחיתות ולהגיע 3 שעות לפני מועד ההמראה באתר רש"ת.

רישוי ל-61 חברות תעופה זרות ול-3 חברות ישראליות

רשות התעופה האזרחית (רת"א) סיימה לאחרונה את הליך מתן ההיתרים להפעלת טיסות נוסעים לישראל וממנה במהלך עונת קיץ 2019. היתרים להפעלת טיסות סדירות ניתנו בהתאם להסכמי התעופה ולחוק רישוי שירותי תעופה ל-61 חברות תעופה זרות ולשלוש חברות תעופה ישראליות . לפי דו"ח רת"א, מגמת הגידול בהיצע טיסות הנוסעים הבינלאומיות בנתב"ג צפויה להימשך במהלך עונת קיץ 2019 לצד התמתנות בשיעור הגידול בהיצע – 6% לעומת 9% בשנה שעברה, וצפי שיעור גידול נמוך משיעורי הגידול בהיצע שנרשמו במהלך כל אחת מעונות הקיץ שבין שנת 2013 לבין שנת 2018. יחד עם זאת, צפי שיעור הגידול בהיצע טיסות הנוסעים בנתב"ג גבוה משמעותית מצפי שיעור הגידול בהיצע הטיסות הגלובלי.

צפי שיעור הגידול לעומת עונת קייץ 2018  בהיצע הטיסות הישירות בקווים בין ישראל לאיחוד האירופי דומה לזה של היצע הטיסות הישירות בין ישראל למדינות שאינן חברות באיחוד. צפי שיעור הגידול בהיצע הטיסות בקווים לטווח ארוך גבוה משמעותית מצפי שיעור הגידול בקווים לטווח קצר ובינוני. הגידול בקווים לטווח ארוך נגזר מגידול משמעותי בטיסות בין ישראל לארה"ב וליעדים במזרח הרחוק ולהשקת הטיסות הישירות בין ישראל לברזיל וצ'ילה .

בהיצע הטיסות לפי חברות תעופה, הגידול העיקרי בצפי היצע הטיסות נגזר מגידול בהיצע הטיסות המתוכנן של מספר חברות זרות אשר חלקן צפוי להגדיל את היצע הטיסות שלהן באופן משמעותי. החברות הבולטות בהקשר זה כוללות את חברות הלואו-קוסט וחברות זרות המפעילות טיסות ישירות ליעדים ארוכי טווח.

היצע הטיסות המצרפי של חברות הלאורו קוסט וויז אייר, איזי ג'ט, ריינאייר, טרנסאוויה ו-ויואלינג, צפוי לגדול בשיעור של כ-17% לעומת עונת קיץ 2018  היצע הטיסות המצרפי של החברות הזרות המפעילות טיסות ישירות מנתב"ג ליעדים ארוכי-טווח צפוי לגדול בשיעור של כ-28% לעומת עונת קיץ 2018. חברה נוספת אשר צפויה להגדיל את היצע הטיסות היא טורקיש איירליינס, עם צפי להיצע של 70 טיסות שבועיות בקו ת"א-איסטנבול. טיסות של חברות "חדשות" בנתב"ג, התורמות לגידול בצפי היצע הטיסות, כוללות את הטיסות של חברת TAP מפורטוגל, אשר השיקה שרות של טיסה יומית בקו ת"א-ליסבון ושל מספר חברות נוספות.

במהלך עונת קיץ 2019 מתוכנן שרות של טיסות סדירות במספר משמעותי של קווים אשר לא הופעלו במהלך עונת קיץ 2018 . קווים אלה כוללים את הקווים לטווח ארוך בין נתב"ג לבין: היעדים סאו פאולו וסנטייאגו של לאטאם; וושינגטון של יונייטד; לאס וגאס של אל על; שנגדו של סצ'ואן איירליינס ושנזן  של היינאן. כמו כן, צפוי שרות של טיסות סדירות במספר קווים בין נתב"ג ליעדים באיחוד האירופי אשר לא הופעלו במהלך עונת קיץ 2018 ובהם הקווים בין נתב"ג ליעדים: נאנט של טרנסוויה פרנס ואיזי ג'ט וכן ממינגן של ריינאייר.

מקור: רשות התעופה האזרחית

החברות הישראליות מהוות כשליש מהיצע הטיסות הבינלאומית בנתב"ג

יישום תכנית הטיסות של אל על, ארקיע וישראייר לעונת קייץ 2019 מאפשר לאותן חברות גידול מצרפי בשיעור של כ-3% לעומת היצע הטיסות המצרפי שלהן במהלך עונת קיץ 2018 . צפי חלק השוק המצרפי של החברות הישראליות הוא קרוב ל-31% מהיצע טיסות הנוסעים הבינ"ל בנתב"ג. שימוש בהיקף משמעותי במטוסים חכורים מחברות תעופה זרות וגידול שולי בצי המטוסים, יאפשר לחברות הישראליות להשיג גידול בהיצע הטיסות.

אשר לרמת התחרות, לפי דו"ח רת"א, אחד המדדים המצביעים על רמת התחרות בין חברות התעופה הוא מספר הקווים בהם מופעלות טיסות סדירות ע"י שלוש חברות או יותר במקביל. צפי המדד לעונת קיץ 2019  לעומת עומד על 26 קווים לעומת  25  קווים במהלך עונת קיץ 2018 ו-19 במהלך קיץ 2017. בעשרה קווים רמת התחרות גבוהה במיוחד, כאשר מספר החברות הצפויות להפעיל שרות סדיר בקווים אלה במקביל גבוה מארבע . כמו כן, צפוי גידול משמעותי ברמת התחרות הנגזרת מכניסה של חברה שניה לשני קווים ארוכי טווח אשר הופעלו  בעונת קייץ 2018 ע"י חברה אחת – אל על תפעיל את הקו ת"א-סן פרנסיסקו בנוסף ליונייטד וארקיע תפעיל את הקו לבנגקוק בנוסף לאל על.

Exit mobile version