ארגון חברות התעופה הבינלאומי יאט"א (IATA) פרסם נתונים המראים כי הנוסעים ביבשת אירופה נהנים מתעריפי כרטיסי טיסה נמוכים ביחס לשיעור האינפלציה, שכן תעשיית התעופה ממשיכה במגמת ההתאוששות לאחר מגפת הקורונה.
נתוני התעבורה העדכניים מראים כי מספר הנוסעים בחברות התעופה האירופיות נמוך ב- 3.6% בלבד ביחס לשיא של 2019. האירופים טסים למרות הסביבה האינפלציונית: ביוני, מחירי הטיסה הממוצעים באירופה היו גבוהים בכ-16% בהשוואה לטרום מגפת הקורונה. עם זאת, זה נמוך ביחס למדד המחירים הממוצע לצרכן של האיחוד האירופי, שעמד ביוני על 20% ביחס לתקופת טרום מגפת הקורונה.
לאחרונה אישרה רשות התעופה האזרחית של בריטניה (CAA) העלאה של 56% בתעריפי הטיסה בלונדון הית'רו ועלייה של 26% לספקית שירותי ניווט האוויר הראשית בבריטניה (NATS) למרות בעיות במתן שירות בקיץ האחרון. גם נמל התעופה סכיפהול אמסטרדם זכה להעלאה של 37%.
הרגולטורים ממלאים תפקיד מכריע ביצירת התנאים שבהם התחרות של חברות התעופה הצליחה לשגשג. הרגולטורים האירופים יכולים לקחת קרדיט על הבטחת רגולציה צרכנית קלה שאפשרה לחברות תעופה ליצור בחירה וגמישות צרכנית עצומה על ידי פירוק חבילת מחירי הטיסות. התקנה האירופית יצרה איזון בין לוחות זמנים עקביים תוך הגברת הנגישות של חברות תעופה חדשות.
חשוב לא פחות לרגולטורים, לזהות היכן הם יכולים לשפר את התנאים התחרותיים. ישנם שני תחומים מרכזיים:
*רגולציה חזקה יותר של ספקי תשתיות מונופולים, כדי להוריד את המחירים.
*רפורמה בתקנת הגנת הצרכן EU261, כדי להבטיח יישום עקבי יותר של מטרותיה, וחלוקה הוגנת יותר של האחריות על פני שרשרת הערך התעופתי.
"ההתאוששות של שוק התעופה באירופה מביאה איתה עוד יותר תנאי שוק תחרותיים. הצרכנים יראו את זה עם יותר קווים ויותר חברות תעופה לבחירה. בסך הכל, בשנה שעברה נולדו 20 חברות תעופה חדשות באירופה. זה חשוב כי שוק תעופה תחרותי יותר יהפוך את אירופה למקום תחרותי יותר לעשות בו עסקים", אמר וילי וולש (Willie Walsh), מנכ"ל IATA.
ממשיכה מגמת התאוששות בתנועת הנוסעים, בחודש ספטמבר 2023
תנועת הנוסעים הכוללת בספטמבר 2023 (נמדדת בק"מ נוסעים להכנסה או RPK) עלתה ב-30.1% בהשוואה לספטמבר 2022. בעולם, התעבורה האווירית עומדת כעת על 97.3% מרמות טרום מגפת הקורונה.
תנועת הנוסעים המקומית הגיעה לשיא חדש בחודש ספטמבר, כאשר עלתה ב-28.3% לעומת ספטמבר 2022 וב-5.0% בהשוואה לספטמבר 2019. התנועה הבינלאומית גדלה ב-31.2% בהשוואה לחודש המקביל אשתקד. בכל השווקים נרשמו עליות דו ספרתיות משנה לשנה. RPKs הבינלאומיים הגיעו ל-93.1% מרמות ספטמבר 2019.
"הרבעון השלישי של 2023 הסתיים בשיאו, ביקושים גבוהים בטיסות מקומיות לחודש ספטמבר והמשך תעבורה אווירית בינלאומית חזקה", אמר וילי וולש, מנכ"ל IATA.
שווקי נוסעים בינלאומיים
לחברות התעופה באסיה-פסיפיק הייתה עלייה של 92.6% בתנועת הנוסעים בספטמבר 2023 בהשוואה לספטמבר 2022, והמשיכו להוביל את האזורים במונחים של שיפור שנתי. הקיבולת טיפסה ב-82.1% ומקדם העומס עלה ב-4.5 נקודות האחוז ל-82.5%.
תעבורת החברות האירופיות בחודש בספטמבר טיפסה ב-15.7% לעומת ספטמבר 2022. הקיבולת גדלה ב-14.9%, ומקדם הטעינה עלה ב-0.6 נקודות אחוז ל-85.5%.
חברות התעופה במזרח התיכון רשמו עלייה של 26.6% בתנועת הנוסעים בחודש ספטמבר בהשוואה לשנה הקודמת. הקיבולת עלתה ב-23.7% ומקדם העומס טיפס ב-1.9 נקודות האחוז ל-81.8%.
לחברות התעופה בצפון אמריקה הייתה עלייה של 18.9% בתנועה הנוסעים בחודש ספטמבר 2023 לעומת התקופה המקבילה של 2022. הקיבולת עלתה ב-18.0%, ומקדם העומס השתפר ב-0.6 נקודות האחוז ל-85.6%.
תעבורת חברות התעופה באמריקה הלטינית עלתה ב-26.8% בהשוואה לחודש המקביל ב-2022. הקיבולת בספטמבר טיפסה ב-24.7% ומקדם העומס עלה ב-1.4 נקודות אחוז ל-85.8%.
חברות התעופה האפריקאיות רשמו עלייה של 28.1% בתנועת הנוסעים בחודש ספטמבר 2023 לעומת השנה הקודמת. הקיבולת עלתה ב-29.9% ומקדם העומס ירד ב-1.0 נקודות האחוז ל-72.6%.
שווקי נוסעים מקומיים
השוק המקומי בסין המשיך לשגשג, הביקוש עלה ב-168.7% משנה לשנה. עם זאת, צמיחה זו נמדדת מבסיס נמוך בספטמבר 2022, אז הוכנסו מחדש הגבלות נסיעות פנים בכמה מחוזות סיניים.
התנועה המקומית של יפן התאוששה מאוד מהשפעת סופות טייפון באוגוסט, כאשר ה-RPK עלה ב-19.9% בהשוואה לספטמבר 2022.