Site icon IAS

יאט"א: יש לסייע לתעשיית התעופה להתאים את עצמה למצב החירום

הרצון לטוס שוב. צילום Depositphotos

הארגון הבינלאומי לתובלה אווירית (IATA) יצר קשר עם רגולטורי תעופה ברחבי העולם בבקשה לשנות את הכללים הנוגעים לשימוש בסלוטים (חלונות להמראה ולנחיתה של מטוסים בנמלי תעופה) באופן מיידי ולכל עונת 2020. זאת בגלל ההשפעה של הנגיף COVID-19 (נגיף ה-Coronavirus). יאט"א כבר הזהיר כי הביקוש לתעופה האווירית העולמית יירד השנה לראשונה מאז 2009.

כ-43% מכלל הנוסעים בטיסות יוצאים מלמעלה מ-200 נמלי תעופה ברחבי העולם שבהם הסלוטים מתואמים מראש. נכון לעכשיו, הכללים להקצאת משבצות ההמראות והנחיתות קובעים שעל חברות התעופה להפעיל לפחות 80% מהמשבצות שהוקצו להן בנסיבות רגילות. אי עמידה בתנאי זה פירושו שחברת התעופה מאבדת את זכותה לסלוט בעונה המקבילה הבאה. בנסיבות חריגות, הרגולטורים יכולים להקל בדרישה זו.

למשבר הקורונה הייתה השפעה קשה על התנועה האווירית וחברות התעופה חוות ירידות קשות בביקוש. לדוגמה: חברת תעופה החווה ירידה של 26% בכל פעילותה בהשוואה לשנה שעברה; חברה שלה בסיס באירופה המדווחת על ירידה של 108% בהזמנות לאיטליה, כאשר ההזמנות קורסות לאפס וההחזרים ללקוחות גדלים והולכים; ספקים רבים המדווחים על 50%  של אי הופעת נוסעים לטיסות  (no-shows) במספר שווקים; ההזמנות העתידיות מידלדלות וחברות התעופה מגיבות בצעדים כמו הוצאת עובדים לחופשה ללא תשלום, הקפאת העלאות שכר ותוכניות לקרקוע מטוסים.

נמל התעופה שארל דה גול בפריז. הנסיבות דורשות הקלות.. צילום Depositphotos

לפי יאט"א, בהתחשב בנסיבות יוצאות דופן אלה כתוצאה ממצב חירום בריאות הציבור, הדעה הקולקטיבית של ענף התעופה היא כי היישום של 80%  מהסלוטים בעונה הקרובה אינו ישים. "דרושה גמישות שתאפשר לחברות התעופה להתאים את לוחות הזמנים שלהן בהתאם להתפתחויות יוצאות הדופן בביקוש", טוענים בארגון.

קריסת הקווים האסייתיים מכרסמת בתנועה העולמית

הרגולטורים כבר ויתרו על כללי הסלוטים במהלך משבר ה- COVID-19 בעיקר בהפעלת טיסות לסין והונג קונג. עם זאת, בהתחשב בהתפרצויות נוספות האחרונות, כבר אין מדובר רק בשוקי אסיה. ללא ודאות כי ההקלות יימשכו לעונת הקיץ (או עונת החורף בחצי הכדור הדרומי), חברות תעופה אינן יכולות לתכנן די קדימה כדי להבטיח סבב יעיל של צוותים או פריסת מטוסים, טוען יאט"א.

"מחקרי IATA הראו כי התנועה קרסה בקווים אסייתיים מרכזיים וכי זו נוגסת בתנועה האווירית ברחבי העולם, אפילו בין מדינות ללא התפרצויות של COVID-19. יש תקדימים להשעיה קודמת של כללי השימוש בסלוטים, ואנו מאמינים כי הנסיבות דורשות הקלות. אנו קוראים לרגולטורים ברחבי העולם שיסייעו לתכנן את התעשייה למצב החירום של היום, ולהתאוששות עתידית של הרשת, על ידי השעיית כללי השימוש בסלוטים באופן זמני", אמר אלכסנדר דה ז'וניאק, מנכ"ל IATA.

"העולם ניצב בפני אתגר עצום למנוע את התפשטות COVID-19 תוך מתן אפשרות לכלכלה העולמית להמשיך ולתפקד. חברות תעופה נמצאות בקו החזית של האתגר הזה וחיוני שקהילת הרגולציה תעבוד איתנו כדי להבטיח שחברות תעופה יוכלו לפעול באופן בר-קיימא ביותר, כלכלי וסביבתי, כדי להקל על ההשפעות הגרועות ביותר של המשבר", סיכם דה ז'וניאק.

Exit mobile version