Site icon IAS

ועדת הכנסת המליצה על דחיית סגירת שדה דב לתחילת 2020

הטיילת המחודשת באילת. בעיר חוששים מפגיעה מאסיבית בתיירות. צילום יוד צילומים

ככל שמתקרב המועד לסגירת שדה דב (1.7) זוכה המאבק נגד סגירתו, לתמיכה חוצת מדינה. לצד תמיכה של כל מפלגות וסיעות הכנסת ותמיכה של כל ראשי הרשויות בארץ, המליצה ועדת הכספים של הכנסת, פה אחד לדחות את סגירת שדה התעופה דב עד ל-1.1.2020. במקביל פועל שר התחבורה בממשלתת המעבר, בצלאל סמוטריץ' לעצור את סגירת שדה דב על ידי חקיקה מהירה. בנוסף, במכתב שנשלח הבוקר לראש הממשלה ושר הביטחון, קראו שבעה מפקדי לשעבר בחיל האוויר לדורותיו, לעצור את סגירת השדה ולהביאה לבחינה חוזרת של המועצה לביטחון לאומי. עוד השבוע נשלחו מכתבים לראש הממשלה ממנהלי קופות החולים הכללית ומכבי ומההסתדרות הרפואית בישראל, שקראו לממשלת ישראל למצוא פתרון למצוקה הרפואית שצפויה להיגרם, ולהמשיך את פעילות שדה דב עד למציאת פתרון שכזה. גם נשיאת מכללת לוינסקי פנתה לשר התחבורה בבקשה למנוע את סגירת שדה דב שיגרום לפגיעה ביכולת העתידית להפעיל תכניות אקדמיות בעיר.

בוועדת הכספים של הכנסת, שהתכנסה הבוקר (ה') בראשות חה"כ משה גפני נקבע פה אחד, כי יש לדחות את סגירת שדה דב עד ל 1.1.2020. תמימות דעים היתה בקרב כל חברי הכנסת שתמכו במאבק, ביניהם: משה גפני, מיקי לוי, יואב קיש, יעקב אשר, אורית פרקש, מיכל שיר, מיקי זוהר, קארין אלהרר, אורלי פורמן, יואב סגלוביץ, טל רוסו, גדי יברקן, אסף זמיר, קרן ברק, מאי גולן, . חברי הוועדה שמעו על ההשלכות של סגירת שדה דב על העיר אילת מראש עיריית אילת – מאיר יצחק הלוי, מד"ר חנן גינת – יו"ר מועצה אזורית חבל אילות, ממנכ"ל משרד התיירות – אמיר הלוי, מאמיר חייק – יו"ר התאחדות מלונות ישראל, מד"ר שוקי עמרני, ממנהל בית חולים "יוספטל" באילת, ומתושבת העיר, חולה אונקולוגית – גלי בובוטס.

בישיבת ועדת הכספים היום. צילום יח"צ

בפתח הדיון אמר יו"ר ועדת הכספים – חה"כ משה גפני: "לסגור את שדה דב כעת זה חלם, ניתן למצוא פתרונות בשנים שעד לבנייה בפועל. רבים מאתנו סבורים שהמשמעות של העניין הזה היא נזק בלתי הפיך לעיר אילת, במדינה נורמלית לא יכולים לאפשר את  הדבר הזה". ראש עיריית אילת – מאיר יצחק הלוי אמר לחברי הוועדה: "אם חלילה ייסגר השדה ב 1.7 יהיה כאוס בעיר אילת. לסגירת השדה יהיו השלכות הרסניות על העיר אילת בהיבט הרפואי, התיירותי, האקדמי הכלכלי והחברתי. אני מבקש בכל לשון של בקשה, שלא לפנות את השדה עד לסיום הליכי התכנון שצפויים להימשך שנים ובזמן הזה למצוא חלופות ראויות לעיר אילת". בעניין זה יצוין, כי השבוע הבהיר ראש עיריית תל אביב-יפו – רון חולדאי, כי החלופה של עיריית תל אביב-יפו לשלביות, כך שהעבודות יחלו מהחלק המזרחי והשדה ימשיך לפעול עוד מספר שנים, אינן גורמות לאף קושי בביצוע העבודות בקו הירוק של הרכבת הקלה.

"הבטחון הכלכלי של אילת הוא התיירות, שכן 80% מכלכלתה של העיר מבוססת על תיירות. לא רק בתי מלון ניזונים מהתיירות. אנחנו מאוד מודאגים ממה שיקרה. הוצאת שדה התעופה מאילת לרמון וסגירת שדה דב הובילה לכך שהעיר חוטפת שני זעזועים בטווח של חצי שנה. השדה המרכזי שמזין את רמון הוא שדה דב. העיר לא תוכל לעמוד בסגירתו. אילת היא עיר התיירות מספר אחת של ישראל, עם מספר חדרי המלון הגדול ביותר, ונמצאת בסכנה מאוד גדולה. רואים את זה בכמות הטיסות כיום, לאחר המעבר לרמון, עם ירידה של 25%". כך אמר  מנכ"ל משרד התיירות, אמיר הלוי, בישיבת ועדת הכספים.

לדבריו, הסגירה של שדה דב יכולה להוביל לירידה של 45-60 אחוז בתנועה. המשמעות היא שלא תהיה רווחיות בקווי התעופה, שהם התשתית החשובה ביותר לתיירות. "משרד התיירות משקיע בין 60-70 מיליון שקלים בשנה כדי לתמרץ חברות בינלאומיות לנחות באילת. למרות זאת עדיין התיירות באילת מורכבת מ-90% תיירות-פנים ו-10% תיירות חוץ. רוצים לסגור את השדה המזין את אילת בלי לתת פתרונות. אין רכבת, אין היערכות מתאימה בנתב"ג. קצב גידול הטיסות בנתב"ג הוא חסר תקדים גם ברמה העולמית. כבר כיום יש שם פקק. העיר אילת – שבנויה על תיירות – לא תשרוד במצב הזה".

מנהלי הגוש הגדול פנו ליועץ המשפטי לממשלה

שדה דב כיום. חשש לגורל התעופה הפנים-ארצית. צילום רש"ת

ואילו מנהלי הגוש הגדול, שמונו על ידי בית המשפט לייצוג בעלי הקרקעות לדיון בוועדת הכספים אמרו כי ״המנהלים מכבדים מאוד את ועדת הכספים והעומד בראשה, ואולם למרבה הצער השיח והמהלכים כפי שאנו חווים היום אינם נותנים כל מקום לשיח שאינו פופוליסטי. המנהלים נלאו  מכך וירכזו  מאמץ במקום בו יש מקום לדיון פתוח רציני, אמיתי ואחראי ולשמירה אמיתית על שלטון החוק ובכלל זה על הזכויות שעוגנו בפסיקה חלוטה של בית המשפט שדן לעומק בכל ההיבטים וההתנגדויות הנשמעות כעת.

לדבריהם, הממשלה, המחוקק והבג"צ קבעו את מועד פינוי השדה ל-1 ביולי. "למרות השיח הפופוליסטי ערב בחירות, אנו מצפים שחברי הכנסת יכבדו את החוק שקבעו בעצמם בהתאם להמלצותיהם של כל גורמי המקצוע בממשלה״

בנוסף, המנהלים פונים היום במכתב דחוף ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט בנוגע לחשש מחקיקת בזק  בנושא שדה דב בתקופת בחירות. בין השאר הם כותבים: ש" נבקש להבהיר  כי חקיקה שמטרתה אי הפסקתן המוחלטת של הטיסות בשדה דב ופינוי מלוא שטח השדה  לפרק זמן כלשהו, אינה אלא כסות עיניים וזריית חול בעיני מקבלי ההחלטות והציבור ואין היא אלא שלב א' למטרתם האמיתית של מקדמיה: הנצחת שדה דב כשדה אזרחי קבוע לאחר הבחירות. זאת  הגם ששדה דב מעולם לא היה ולא הוסדר ככזה… קידום חקיקה פרטית שזו משמעותה, אינה בגדר "בכפוף לדין".  זו כזו הינן סיכול חוזה ע"י המדינה בניגוד לדין, על כל המשתמע".

Exit mobile version