Site icon IAS

ועדת הכלכלה אישרה תיקון תקנות טיס מציל חיים  

קוקפיט של מטוס אל על. צילום אילוסטרציה עוזי בכר

ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה היום (ג') את בקשת משרד התחבורה לתקן את תקנות הטיס העוסקות בשליטה בכלי טיס, בעקבות מסקנות שהתקבלו בעולם למניעת תאונות טיס הנובעות מאבדן שליטה. תאונות אלה היו הגורם המוביל לתאונות טיס קטלניות בתעופה המסחרית בעולם בין השנים 2001-2011.

ח"כ יצחק וקנין, שעמד בראש הישיבות שעסקו בתקנות ואישר אותן, אמר כי האוטומציה מנוונת אותנו, כמו שנהגים רבים מרגישים בעקבות שימוש באפליקציית ניווט בנהיגה. הוא הוסיף כי להערכתו, בעיות דומות יתגלו בעתיד ככל שיגבר השימוש בנהיגה אוטונומית.

תאונת אייר פראנס בטיסה מברזיל

נציג רשות התעופה האזרחית, עו"ד אבישי פדהצור, הסביר את בקשת התיקון לתקנות הנוגעות לשליטה בכלי טיס. לדבריו, בשנים האחרונות התברר כי האוטומציה של כלי הטיס פוגעת ביכולת לתפעל אותם כשהיא מפסיקה את פעולתה פתאום. הוא ציין כי מקרה כזה התרחש בתאונה של מטוס אייר פראנס בטיסה 447 מברזיל, כאשר במהלך הטיסה הפסיק הטייס האוטומטי לפעול והטייסים לא ידעו איך להתמודד עם המצב.

טיסת אייר פראנס 447 הייתה טיסה מסחרית של מטוס איירבס A330-200 מנמל התעופה בריו דה ז'ינרו לפריז ב-1 ביוני 2009. כל 216 הנוסעים ו-12 אנשי הצוות של המטוס נספו בהתרסקות. תאונה זו הייתה החמורה ביותר בהיסטוריה של חברת התעופה אייר פראנס ותוארה בזמנו כאסון האווירי החמור בתולדות התעופה הצרפתית. הייתה זו התאונה הקטלנית הראשונה בתולדות מטוס הנוסעים איירבס  A330 מאז שנכנס לשירות.

"הטייס הצעיר איבד יכולת התמצאות וכשהקברניט נכנס מחדר המנוחה, הוא שאל 'מה לכל הרוחות אתם עושים?' והמטוס התרסק רק בגלל בלבול בהטסתו. אז הבינו בארגון התעופה האזרחית הבינלאומי (ICAO) שהפסקת הטייס האוטומטי הכניסה את המטוס להזדקרות ולהתרסקותו. התיקון נועד לקבוע הדרכת טייסים להימנע ממצבי טיסה חריגים והדרכה כיצד להיחלץ מהם, זה מציל חיים", אמר עו"ד פדהצור.

כאמור, הוועדה אישרה את התיקון לתקנות והתיקון בדבר הדרכות הטייסים שייכנס לתוקפו ב-3 במרץ 2019.

מטוס אייר פראנס: הטייס האוטומטי חדל לפעול והטייסים לא ידעו איך להתמודד עם המצב. צילום אילוסטרציה. צילום יח"צ

דוח משרד התחבורה האמריקני ב-2016

יש לציין, כי כבר בינואר 2016 פורסם דוח של משרד התחבורה האמריקני שהזהיר, כי הכשרת טייסים האמריקניים כבר לא שומרת על יכולתם לטוס טיסות מסחריות באופן ידני. כל זאת, לדברי הדוח, בגלל שפע הטכנולוגיה האוטונומית בתוך תא הטייס.

הדו"ח של משרד התחבורה הסביר, כי במקרים שבהם התעוררו בעיות טכניות שדרשו מהטייסים לעבור לשליטה ידנית במטוס – התגלו אצלם כמה מגמות מדאיגות של חוסר יכולת ניכרת לבצע זאת. הדוח מציין, כי ההתקדמות באוטומציה של המטוסים תרמה אומנם באופן משמעותי לבטיחות הטיסה, אך שינתה את אורח ביצוע תפקידם של הטייסים.

חברות תעופה משתמשות בביטחה, כבר זמן רב, בשימוש במערכות טכנולוגיות אטומטיות מתקדמות במטוסים על מנת לשפר את היעילות ולהפחית את עומס העבודה מהטייסים, נכתב בדוח. אולם כמה תאונות שארעו הראו, כי טייסים שבדרך כלל טסים באוטומציה, מסוגלים לעשות טעויות בעת עימות עם אירועים בלתי צפויים בטיסה, המצריכים לשלוט במטוס ידנית, ולפעול בהתאם להוראות הטיסה הידנית. כתוצאה מכך גברה כבר ב-2016 הדאגה בקרב מומחי תעופה ממה שיכולה ההסתמכות על טיסה אוטומטית לגרום. הועלה אז גם הספק – האם הטייסים מקבלים מספיק הדרכה וניסיון כדי לשמור על מיומנותם בטיסה ידנית.

ואכן, בהתחשב בחששות, המליץ אז במשרד התחבורה האמריקני להעמיק את האפקטיביות של מנהל התעופה הפדרלית (FAA) בעת פיקוח על הכשרת הטייסים בטיסה ידנית, בהתאם להוראות מדריך הטיסה.

הורדת גיל מינימום לטייס מתלמד

עוד אישרה ועדת הכלכלה את בקשת משרד התחבורה לתקן את תקנות הטיס העוסקות בגיל טייס מתלמד וטייס דאון. לפי ההצעה שאושרה, הגיל המינימלי שבו ניתן יהיה להגיש בקשת רישיון טיס מתלמד עם הגדר דאון, ירד מ-16 ל-15 שנים, והגיל המינימלי שבו ניתן יהיה לבקש רישיון טיס פרטי עם הגדר דאון יעמוד על 16 במקום 17 שנים.

Exit mobile version