Site icon IAS

וויז אייר: ירידה בצפי ההכנסות בעקבות התייקרות הדלק

מטוס וויזאייר. טיסה בין וינה לאילת בעונת החורף. צילום יח"צ

וויזאייר. מטוס מדגם A320neo המאפיין את צי החברה עד כה צילום יח"צ

חברת וויז אייר (Wizz Air), מצטרפת לחברות תעופה אחרות ובהן ריינאייר, שהוציאו אזהרת רווח עתידית בעקבות התייקרות הדלק הסילוני. חברת הלואו-קוסט האירופית גם הצביעה על תנועת הקיץ שנפגעה בשל שביתות בקרי התנועה האווירית ושדות התעופה הצפופים, כגורמים נוספים לשינמוך רווחיה.

וויז אייר, שפועלת בעיקר במרכז ובמזרח אירופה, מניחה עתה כי הרווח הנקי ל-12 החודשים שיסתיימו ב-31 במרץ 2019 ינוע בין 270-300 מיליון יורו. התחזית הקודמת עמדה על 310-340 מיליון יורו. החברה העריכה את ההפסדים בעקבות עליית מחירי הנפט בתוספת השיבושים של טיסות הקיץ ב-80 מיליון יורו.

במחצית השנה שהסתיימה ב-30 בספטמבר, דיווחה וויז אייר על רווח של 292.2 מיליון יורו, עלייה של 1.2% לעומת אותה התקופה ב-2017. לא מכבר הוציאה חברת הלואו-קוסט ריינאייר הודעת תיקון לצפי הרווח שלה ל-2019 מ-1.25-1.35 מיליארד יורו ל-1.10-1.20 מיליארד יורו, בעקבות השביתות שבהן נקטו טייסי ריינאייר בגרמניה.

לפני שנתיים עמד מחיר הדלק הסילוני על כ-30 דולר לחבית, אך הוא עלה ב-40% ב-12 החודשים האחרונים והגיע 70-80 דולר לחבית. כך אמר ביריד WTM בלונדון יועץ התעופה ג'ון סטריקלנד מ-JLS Consulting.

לפי הודעת וויז אייר, היא החליטה גם לקצץ בקצב הגדלת קיבולת המושבים שלה בחצי השנה הקרובה, ותוסיף 14% מושבים לעומת התוכנית הקודמת שעמדה על תוספת של 18%. ההחלטה נועדה לסייע בהעלאת מחירי כרטיסי הטיסה. מה-1 בנובמבר החילה וויז אייר על נוסעיה מדיניות כבודה חדשה, לפיה יוכלו לעלות למטוס רק עם תיק נסיעה בחינם – אך לא עם מזוודת-יד בעלת גלגלים  (טרולי) ללא תשלום.

Wizz Air מפעילה צי של 105 מטוסי איירבוס A320 ו-A321. היא מציעה יותר מ-600 נתיבים מ-25 בסיסים, כשהיא מחברת בין 142 יעדים על פני 44 מדינות. היא גם בין שתי חברות הלואו-קוסט הגדולות ביותר בנתב"ג (עם איזי ג'ט): השנה היא מציעה 1.3 מיליון מושבים בקוויה לישראל וממנה וב-2019 צפוייה להציע 1.6 מיליון מושבים.

ניתוח: האצה בקיבולת מושבי החורף של אירופה

אין ספק שקיבולת מושבי המטוסים באירופה, ההולכת וגדלה, מציבה אתגר לא פשוט בפני חברות התעופה ומגבירה את התחרות בתנאים שבהם ההוצאות מצטברות. הקיבולת במושבי חברות התעופה על נתיבי אירופה תגדל בעונת החורף 2018-19 ביותר מ -7%, כשגרמניה וספרד הן בין המדינות המניעות את הצמיחה. על פי הנתונים, יהיו יותר מ-611 מיליון מושבים זמינים על מסלולים מ/אל אירופה, עלייה של 7.4% לעומת 2017/18 ושל 33.4% לעומת לפני חמש שנים.

עונת החורף, אשר נכנסה לתוקף ב-28 באקטובר 2018 ותימשך עד ה-30 במרץ 2019, ארוכה בשבוע מהתקופה המקבילה אשתקד, כך שהנתונים הותאמו כדי לשקף את ההבדל. את המידע אספה חברת האנליסטים בתעופה https://www.oag.com/) OAG) תוך שימוש באנליזות של OAG Analyser.

וירג'ין אטלנטיק אמורה להגדיל את מספר המושבים בשני הכיוונים ליותר מ-250 אלף. צילום Depositphotos

התמונה העולמית:  מאירופה לשאר העולם

כאשר מנתחים את הגידול במספרי המושבים במטוסים מאירופה לכל אזור בעולם, אחוז הגידול הגבוה ביותר בחורף זה הוא לאפריקה – לעומת חורף 2017/18, מספר המושבים הזמין לחורף הבא יעלה ב-10.7% ליותר מ-15 מיליון. עם זאת, הנתיבים בין אירופה ואפריקה מהווים פחות מ-3% מכלל המושבים הזמינים.

הקיבולת על נתיבים מאירופה לאסיה תעלה ב-10.1%, בעוד שהקווים לאמריקה הלטינית ולמזרח התיכון יגדלו ב-8.1%. מספר המושבים לצפון אמריקה יעלה ב -7.9% והמסלולים בתוך יבשת אירופה יגדלו ב -7.1%.

אפריקה הוא אזור הצמיחה הגבוה ביותר

הקיבולת הכוללת על נתיבי אירופה לאפריקה צפויה לעלות, כאמור, ב-10.7% בחורף הקרוב, לפי צפי לגידול של 13.6% לעומת חורף 2017/18. זאת בעקבות קיצוצים בקיבולת בשנים הקודמות כתוצאה מפיגועים בצפון אפריקה, בעיקר מצרים ובתוניסיה.

בין חברות התעופה שמגבירות קיבולת נמנית וירג'ין אטלנטיק, אשר אמורה להגדיל את מספר המושבים בשני הכיוונים ב-44.5% ליותר מ-250,000. זאת בעקבות תוספת של טיסה יומית בקו לונדון היתרו-יוהנסבורג שבדרום אפריקה.

ריינאייר (Ryanair) תגדיל גם כן קיבולת בין אירופה לאפריקה ב-34.6% בחורף זה לכמעט 2.1 מיליון מושבים, בסיוע ההשקה של תשעה מסלולים חדשים ממרוקו – חמישה מהם נפתחים ממרקש לבורדו, לברטיסלבה, לאוסלו, לשטוקהולם ולשטוטגרט – בעוד שארבעה מהם מפז (Fez) לברסט, בורדו, טורינו וונציה וטרוויזו (Treviso).

חברות תעופה אחרות עם גידול בולט בקו אירופה-אפריקה בחורף זה הן אתיופיאן איירליינס (+38.3%), אליטליה (+30.1%) ולופטהנזה (+22.5%).

לופטהנזה וחברות נוספות מילאו את החלל שהותירה אייר ברלין ועזרו לגרמניה להגדיל קיבולת. צילום יח"צ

גרמניה סוגרת פערים מהממלכה המאוחדת

בריטניה נותרה בראש דירוג הקיבולות באירופה עם 6.5 מיליון מושבי יציאה מתוכננים בעונת החורף  2018/19, עלייה של 3.1% לעומת השנה שעברה. נעשתה התאמה לעובדה שעונת 2017/18 הייתה קצרה יותר מזו שתהיה ב-2018/19.

עם זאת, גרמניה במקום השני אחרי בריטניה וסוגרת את הפער במהירות. היא תציע כמעט 6.1 מיליון מושבי יציאה – עלייה של קרוב ל-11% בהשוואה לשנה שעברה.

למרות שעונת החורף של גרמניה 2017/18 הושפעה מקריסתה של אייר ברלין, הקיבולת האבודה התמלאה במהירות על ידי מוביל הדגל לופטהנזה וחברות הלואו-קוסט  איזי ג'ט, ריינאייר ויורוווינגס, בין היתר.

במבט כולל על המושבים החורף הזה לעומת הקודם, ספרד היא שנייה לגרמניה עם גידול מתוכנן של כמעט 4.5 מיליון מושבים, המייצגים גידול שנתי של 8.8%. רוסיה מדורגת במקום השלישי במספר הכולל של מושבי היציאה שנוספו, בעוד איטליה היא הרביעית וצרפת החמישית..

המגדלור בגיברלטר, המובילה את חמש המדינות עם צמיחת הקיבולת הגדולה ביותר. צילום Depositphotos

חמש מדינות נוספות צומחות באופן מרשים בחורף הקרוב במונחים של תוספת קיבולת תעופתית: את השוק הצומח במהירות הרבה ביותר מובילה גיברלטר, עם גידול שנתי צפוי של 32% הודות לגידול הקיבולת של בריטיש איירווייס ואיזי ג'ט. זאת אחרי שחורף 2017/18 הושפע קשות בשל קריסת התעופה הבריטית מונרך באוקטובר 2017. שווקים אחרים בצמיחה מהירה הם גאורגיה (+ 30.9%), אוסטריה (+20.0%), אוקראינה (+19.9%).

צמיחת הלואו-קוסט

חברות הלואו-קוסט אמורות להגדיל את הקיבולת ב-8.3% בחורף זה לעומת זה האחרון, על פי הנתונים שפורסמו לאחרונה. זאת בהשוואה לצמיחה של 6.5% של חברות הלגאסי, החברות המסורתיות עם השירות המלא.

איזי ג'ט תוסיף את הקיבולת הרבה ביותר מבין החברות המוזלות, עם גידול מתוכנן של 14% בחורף זה. הקיבולת של ריינאייר תעלה ב-6%, של נורוויג'ן ב-16.4% ו-Wizz ב-10.2%.

Exit mobile version