Site icon IAS

התחזית של Amex GBT למחירי טיסות העסקים ב-2020: ללא שינוי ניכר

מושב נפתח למיטה במחלקת עסקים במטוס. צילום Depositphotos

אי הוודאות הפוליטית והכלכלית ברחבי העולם תתרום להמשך ההאטה בצמיחת הביקוש לטיסות בשנת 2020. כך על פי דו"ח של American Express Global Business Travel – Amex GBT. על פי ה-Air Monitor 2020 "תחרות עזה" בענף מצביעה על כך שלחברות התעופה יהיה "מרחב מינימלי" להעלות את המחירים בשנה הבאה, חרף הגידול בעלויות הנפט, שכר העבודה והתשתיות.

באירופה צופה אמקס שמחירי הטיסות לנסיעות עסקים יישארו ללא שינוי, או עם עליית מחירים זניחה של פחות מאחוז אחד בטיסות ביבשת. תעריפי מחלקות העסקים צפויים לעלות בכ-1.5% בנסיון של הספקים "לסחוט תשואה". מוקדם יותר השנה רכש קונסורציום של משקיעים המורכב מווירג'ין אטלנטיק, קבוצת סטוברט וסיירוס קפיטל את חברת התעופה Flybe תמורת 2.8 מיליון ליש"ט. מהלך זה עשוי להוביל להוזלת כרטיסי מחלקות התיירים ביותר מ-2%, מכיוון שהרכישה תיצור יותר תחרות בנתיבים מבריטניה ליעדים אירופיים.

עם זאת, קריסתה של חברת Jet Airways ההודית יכול  לגרום לעליה של 2% במחלקות העסקים והתיירים בנתיבים לאסיה, בעוד קיבולת-יתר תמשיך לרסן עליית מחירים למזרח התיכון, שלא צפויה לחרוג מאחוז אחד.

WOW Air, אחת מחברות הלואו-קוסט לטווחים ארוכים שקרסה. צילום יח"צ

2020 שנה מאתגרת לטיסות הלואו-קוסט ארוכות-הטווח

בתוך כך, עלויות טיסות ליעדים בדרום אמריקה יכולות לעלות באחוז אחד. זאת, חרף הודעתה של וירג'ין אטלנטיק על תחילת טיסותיה מנמל התעופה הית'רו לסאו פאולו ב-2020 בטיסה יומית עם מטוסי בואינג 787, לצד שירותיה של נורוויג'יאן במסלול זה. מתברר שהעיר מושכת נסיעות עסקיות, בזכות משרדי חברות רב-לאומיות הפועלות בברזיל.

המשך ביקוש גבוה לנסיעות לצפון אמריקה מבריטניה פירושו שעלות המחירים במחלקות העסקים לערים מרכזיות צפויה לעלות בכ-3.5%.

באמקס ציינו כי שנת 2020 עשויה להיות מאתגרת יותר לטיסות ארוכות-טווח של חברות לואו-קוסט, אחרי קריסתן של אחדות מהן בשנתיים האחרונות כולל פרימרה אייר, פלייבימי, גרמניה ו-Wow Air.

אמירטס: ל"פרק" את מחיר כרטיס הטיסה במחלקת עסקים

על פי הדו"ח, "בעוד שאפשר שחברות סדירות הגזימו בתגובה לאיום של חברות הלואו-קוסט בטיסות ארוכת-הטווח, הן נוקטות כעת בגישה מדודה יותר". לופטהנזה הודיעה מוקדם יותר השנה כי תחסל את מותג Eurowings – הוא מותג הלואו-קוסט שלה – בעוד שקבוצת IAG, החברה-האם של בריטיש איירווייס ואיבריה הספרדית, נקטה באותו צעד עם חברת הלואו-קוסט שלה Level. הקבוצה צפוייה גם ללכת בעקבות חברת התעופה אמירטס Emirates מהאמירויות, שהחליטה "לפרק" (unbundle) את מחיר כרטיס הטיסה במחלקת העסקים באותו האופן שחברות התעופה מוכרות כיום כרטיסי טיסה למחלקות התיירים – עם מחיר בסיסי ותוספת מחיר לכל שירות נוסף, כולל גישה ללאונג' (אם לנוסע אין מעמד עם Emirates Skywards) וכדומה.

ואילו העניין ההולך וגובר בנסיעות ברות-קיימא, יפעיל לחץ על חברות התעופה להפחית את טביעת הרגל הפחמנית שלהן באמצעות תוכניות קיזוז או היטלי דלק ביולוגי. הדו"ח גם מפרט את הדרך לחברות לבנות לעצמן תוכנית רכש כדאית של טיסות מראש, מתקציב של 10 מיליון דולר ומעלה.

מטוס A380 של אמירטס. מהלך נועז במחלקת עסקים. צילום Depositphotos

חואקים ג'והנסון, סגן נשיא, יועץ עסקי גלובלי ב-Amex GBT, העיר: "אמנם נראה כי אי הוודאות היא המפתח בשנה הקרובה, אך בדו"ח זה אנו רואים כמה גורמים אשר עשויים להשפיע על רוכשי הטיסות העסקיות בשנת 2020, כמו אסטרטגיות קמעונאיות של חברות תעופה, הגדלת פילוח המחירים והתמקדות מוגברת בקיימות. עם מגוון משתנה של אלמנטים המשפיעים על תוכניות של חברות, חשוב שהקונים יציידו את עצמם בתובנות הטובות ביותר, נתונים ועצות כדי לספק תוצאות מוצלחות עבור הארגונים שלהם."

סר טים קלארק, נשיא אמירטס. צילום עירית רוזנבלום

ובהקשר של אמירטס, הנהלת החברה הודיעה בשבוע שעבר לעובדים כי הנשיא המיתולוגי, סר טים קלארק, (70) מתכנן לפרוש ביוני 2020, 35 שנה לאחר שהצטרף לחברת התעופה. בכך יסתיים עידן שבו אמירטס, אתיחאד וקטאר איירווייס הכניסו פחד ביריבות אירופיות ואמריקאיות, שהלינו על מה שכינו תחרות בלתי הוגנת. עם זאת, גם ממשל טראמפ העדיף לא לעשות שימוש במנופים דיפלומטיים כדי להציב להן גבולות ולאן הן יכולות לטוס והתחרות מצדן פחתה ממילא.

פגשתי את סר קלארק ביריד התיירות WTM בלונדון לפני שנים אחדות ושאלתי אותו מתי אמירטס תטוס לישראל, לאור העובדה שיש יחסים מסחריים בין המדינות. קלארק היה משועשע כשאמר "שאלה מעניינת. Not in the near future".

Exit mobile version