Site icon IAS

הקשיים של אל על בדרך לשיפור מצבה הכלכלי

מטוס הדרימליינר 787 הראשון של אל על בנחיתה במסלול 12-30 בנתב"ג. צילום סיון פרג

מטוס הדרימליינר 787 של אל על. משדרגת את צי המטוסים. צילום סיון פרג

"הצלחנו ברבעון להביא לגידול בהכנסות בהיקף של 46 מיליון דולר וגידול של 30,000 נוסעים למול הרבעון המקביל אשתקד, אבל לצערי זה לא מספיק", כך כתב מנכ"ל אל על, גונן אוסישקין, לעובדי החברה עם פרסום הדוחות הכספיים לרבעון הראשון של שנת 2018.

אל על היא מוביל הנוסעים הגדול ביותר בנתב"ג. עם זאת, שאר החלקים המרכיבים את הפעילות בנמל התעופה הראשי של ישראל ומשלימים את השלם – גדולים ממנה. כל היה תמיד, אך הפעם מדובר בירידה רצופה בנתח השוק שלה בנמל. את 2017  סיימה אל על עם רווח נקי של כ-5.7 מיליון דולר, המהווה ירידה של 92.9% בהשוואה לרווח נקי של כ-80.7 מיליון דולר ב-2016. ברבעון הראשון של השנה הפסידה אל על 43.972 מיליון דולר, בהשוואה להפסד של 29.961 מיליון דולר ברבעון הראשון ב-2017, גידול של 47% בהפסד.

אל על לא מסרה את שולי הרווח הנקי שלה, ולכן על פי חישוב הגס שלנו, הרווח השולי הנקי של החברה הוא 3.2%.

שומות מס

בפברואר השנה דיווחה אל על, כי לאחר ביקורת ניכויים שנערכה לחברה על ידי רשות המסים, סוכם כי החברה תשלם סכום של כ-75 מיליון שקל עבור שומות מס לשנים 2011 עד 2013 ותשלומי אש"ל לצוותי האוויר עבור השנים 2014 עד 2017. לאור ההסכם, החברה תרשום הפרשה נוספת של כ-13.5 מיליון דולר בתוצאותיה הכספיות לשנת 2017. רשות המס רואה באש"ל חלק בלתי נפרד משכר העבודה. עתה מתכוונת הנהלת אל על לדרוש מאנשי צוותי האוויר לשלם מס על הוצאות האש"ל, כדי שהחברה לא תיקלע שוב למצב דומה בעתיד.

השקעה במטוסי 787 דרימליינר

ההשקעה העצומה ברכישה, או חכירה וקליטתם של מטוסי בואינג 787 דרימליינר, העלייה הגדולה במחירי הדלק הסילוני (דס"ל) התחרותיות הגדולה כמעט בכל הנתיבים שבהם פועלת אל על, שגרמה לירידת תעריפי הטיסות – מקשים מאוד על פעילותה של החברה. זו כנראה הסיבה שאל על החליטה לבטל את המותג UP, שלא ברור אם הצליח או נכשל, ולעבור לשיטת תעריפים בשלוש רמות לאירופה. זו גם כנראה הסיבה שבחודש מאי השנה הודיעה אל על, כי מה-1 ביוני 2019 היא תחדל לשלם עמלות לסוכני הנסיעות וסיטונאי התיירות, אולם תמשיך להציע תכניות תמריץ מבוססות יעדים לסוכני הנסיעות וסיטונאי התיירות על פי שיקוליה המסחריים.

גונן אוסישקין מנכ"ל אל על. "אני אופטימי ומאמין כי הדברים תלויים רק בנו". צילום יונתן בלום

הליך הגישור עם הטייסים

זהו הרקע הכלכלי שבו מתנהל עתה נוהל הסכם הגישור בין הנהלת אל על לבין הטייסים, כדי להגיע לפתרון הבעיות שיוצרות תקנות FTL – Flight Time Limitations. תקנות בינלאומיות חדשות אלה, הקובעות, בין היתר, את היקף שעות המנוחה והפעילות של הטייסים ואת משך שעות הטיסה המותר, אמורות להיכנס לתוקף בתחילת חודש נובמבר השנה. לאחרונה בוטלו 4 טיסות ליעדים שונים: לפי מקורות באל על קרה הדבר בגלל מחסור בטייסים המוסמכים להטיס את מטוסי 767, ולפי דובריה – בגלל החלטות מבצעיות.

יתכן כי הגורם נעוץ בהחלטת הנהלת החברה להוצאה מוקדמת משירות של צי מטוסי 767 עד סוף שנת 2018 במקום בשנת 2020, כשאחד המטוסים (החכור) שנפגע בנתב"ג כבר הוצא מהשירות. יחד עם זאת לא ברור למה טיסות מתבטלות או נדחות, לעיתים ליותר מ-24 שעות?

אגרת גונן לעובדי אל על

בסוף החודש שעבר שלח המנכ"ל אוסישקין אגרת לעובדי החברה ובו כתב שהתוצאות העסקיות של הרבעון הראשון של 2018 אינן טובות ומחייבות את כולם לפעול לשינוי מהיר ומשמעותי . "הדו"חות הכספיים מראים כי גם ברבעון הזה עבדנו קשה והצלחנו להביא לגידול בהכנסות, בהיקף של 46 מיליון ן דולר וגידול של 30 אלף נוסעים למול הרבעון המקביל אשתקד, אבל לצערי זה לא מספיק", כתב אוסישקין, "אל מול הגידול בהכנסות, ההוצאות שלנו תפחו בהיקף של למעלה מ-60 מיליון דולר, כך שהחברה דיווחה על הפסד של 57 מיליון דולר לפני מס ברבעון זה. בין היתר, העלייה העקבית במחירי הדלק, גרמה לנו להוצאה נוספת של 23 מיליון דולר. הגידול בהוצאות השכר הוסיף 7 מיליון דולר נוספים, התחרות הקשה בנתב"ג במיוחד חברות הלואו קוסט והירידה שלנו בנתח השוק, השפיעו על רמת המחירים בחלק מהנתיבים וגם על רמת ההנחה מרש"ת.

"השורה התחתונה ברורה: גם כשאנחנו מטיסים יותר נוסעים – הגידול החד בהוצאות שוחק את הרווחיות. לא צריך להיות כלכלן כדי להבין כי חייבים לעשות שינוי".

אוסישקין כותב כי הדרך להתמודד ולהצליח עוברת בשינוי חד ומהיר של הגדלת הכנסות וצמצום הוצאות באמצעות התייעלות. "הקמנו מנהלת להובלת השינוי ובראשה עומד ד"ר ואדים ליידרמן והתוכנית נקראת 'אופק 2021'. הכוונה היא לייצר ביחד אתכם אנשי אל על, למעלה מ-1,000 יוזמות, כך שעד שנת 2021 החברה תהייה במקום יציב ובטוח יותר".

הוא קרא לעובדים להיות שותפים לתוכנית, ליזום ולהציע רעיונות, זאת לצד הכנסת מטוסי הדרימליינר "שכבר מוכיחים עד כמה הם משנים את כללי המשחק".

הוא הדגיש את ההכרח לשפר את הדיוק המבצעי של החברה לאחר ש"בחודש שעבר (אפריל) דורגה במקום 39 מתוך 42 חברות תעופה. זו לא הרמה של אל על ומי שאל על יקרה לו, לא יכול להסכים לה", כתב.

אוסישקין סיכם כי הוא יכול להבטיח שהדרך להבראה לא תהייה קלה. "אבל אני יכול להבטיח באותה מידה כי אם נפעל ביחד ונעשה שימוש בכל הכלים העומדים לרשותנו, נצליח להתמודד עם האתגרים האלו. אני סומך עליכם, אנשי אל על, כי אין לאף ארגון אנשים מסורים ונחושים שאוהבים את החברה ומחויבים להצלחתה כמותכם. אני אופטימי ומאמין כי הדברים תלויים רק בנו".

Exit mobile version