ארגון חברות התעופה הבינלאומי (IATA) פרסם את ההצהרה הבאה המזכירה לממשלות את החשיבות של הגנה על התעופה האזרחית, לרבות תשתיות נמלי תעופה ותשתיות ניווט אווירי, בתקופות של עימות:
"תעופה אזרחית מגשימה מטרה שחורגת מפוליטיקה כדי 'ליצור ולשמר ידידות והבנה בין האומות והעמים בעולם'", נכתב באמנת שיקגו, שנחתמה לפני 80 שנה בזמן מלחמת העולם השנייה. הם מהווים תזכורת נצחית לתפקידה החיוני והייחודי של התעופה האזרחית בחיבור בין אנשים ובאספקת סחורות למרחקים עצומים. בעולם הסוער של 2024, ההקדמה של אמנת שיקגו חשובה יותר מתמיד.
כולנו רוצים לחיות בעולם בשלום. למרבה הצער, היום זה רחוק מהמציאות עבור אנשים רבים. לכן יש להזכיר לכל המעורבים בסכסוך את הצורך להבטיח שהטיסות בטוחות, ושתשתיות קריטיות של נמל תעופה וניווט אווירי אינן ממוקדות בשום פעולות איבה.
התעופה האזרחית אינה נוקטת צד בסכסוכים פוליטיים. כתעשייה הדורשת יישום אפקטיבי של תקנים גלובליים כדי לפעול, התעופה שומרת על התקנים ועל הסדר המבוסס על כללים בינלאומיים. התעופה האזרחית משרתת את האוכלוסייה האזרחית וכל השחקנים בסכסוך חייבים להרחיק אותה מפגיעה. זו האמונה הנחרצת של IATA. חשוב מכך, זוהי החובה הבלתי מעורערת של ממשלות על פי החוק הבינלאומי. לְדוּגמָה:
סעיף 13 של ההכרזה האוניברסלית בדבר זכויות האדם מגן על חופש התנועה בארץ ובעולם.
סעיף 48 לאמנת ג'נבה הרביעית קובע שללוחמים בסכסוך אסור לכוון לאובייקטים אזרחיים.
הנורמות הבסיסיות של המשפט הבינלאומי מחייבות את כל הצדדים בסכסוך לאפשר ולהקל על מעבר מהיר ובלתי מפריע של סעד הומניטרי לאזרחים נזקקים ולהבטיח את חופש התנועה של אנשי הסעד ההומניטריים המורשים.
ההתחייבויות המשפטיות הבינלאומיות הללו לא ניתנות למימוש אם הגבול בין תעופה צבאית לתעופה אזרחית יטשטש, אפילו במעט. זה יביא לתוצאות מטרידות עמוקות עבור אוכלוסיות תמימות המנסות לשרוד, ובמיוחד עבור אלה הזקוקים לסיוע הומניטרי.
יתרה מכך, אמנת שיקגו מחייבת במפורש מדינות להגן על מטוסים אזרחיים ונוסעים בטיסה, להימנע משימוש בכוח נגד מטוסים אזרחיים, ועל ידי תיאום ותקשור של כל פעילות שעלולה להיות מסוכנת לתעופה האזרחית. אלה חיוניים כדי לשמור על בטיחות הטיסה.
ככל שהעולם פועל לקראת ימים שלווים יותר, התעופה תתמוך במאמץ על ידי חיבור בין אנשים וסחורות. בינתיים, על הלוחמים לדעת ולציית לכללי הסכסוך והסיוע ההומניטרי כפי שנקבעו במשפט הבינלאומי".
ווילי וולש, מנכ"ל IATA