Site icon IAS

הפעלת מטוסי ה- 787 של אל על לא יגרמו לירידת מחירים

מטוסי בואינג 787 שאל על רכשה הם יעילים יותר תפעולית, בעיקר בגלל החיסכון בצריכת הדלק בשיעור של 20% – 22%, בהשוואה למטוסי 747 ו-767, שאותם הם אמורים להחליף. למרות זאת לא יהיו הורדות במחירי כרטיסי הטיסה בגין הפעלתם. מונעים זאת  החובות העצומים של אל על בגלל רכישת מטוסי 787 ורכישת מטוסי 737-900ER.

היות ואל על ידעה מראש, כי לא יהיו ירידות מחירי כרטיסי הטיסה בגין הפעלת מטוסי 787 היעילים יותר, היא שמה דגש על מתן נוחות לנוסעים ברמה הגבוהה בכל המחלקות – תיירות, תיירות פרימיום ועסקים. בתחום זה היא תתקין במטוסים את הטוב ביותר שיש היום בעולם התעופה כמו מושבים מתקדמים, מערכות בידור משוכללות ומזון איכותי.  

התחייבויות שוטפות

מבדיקה דוח אל על לרבעון הראשון של השנה מתברר, כי ההתחייבויות השוטפות של אל על ליום 31 במרץ 2017 הסתכמו לסך של כ-887.2 מיליון דולר, גידול של 83.9 מיליון דולר ביחס ליום 31 בדצמבר 2016. התחייבויות שוטפות הם ערכים כספיים המוצגים במאזן החברה וכוללים את כל אותן התחייבויות שהחברה מחויבת לשלם בתקופה הקרובה, לרוב עד שנה.

התחייבויות לא שוטפות

ההתחייבויות הלא שוטפות של אל על ליום 31 במרץ 2017 הסתכמו לסך של כ-674.7 מיליון דולר, גידול של 41.9 מיליון דולר ביחס ליתרתן ליום 31 בדצמבר 2016. הגידול נובע בעיקר מגידול ביתרת ההלוואות, אשר קוזז בחלקו כתוצאה מקיטון בהתחייבות למסים נדחים, בעיקר בשל ההפסד לפני מסים לתקופה. התחייבויות לא שוטפות הן התחייבויות לטווח ארוך, שאין מצפים, כי יסולקו מתוך הנכסים השוטפים של החברה.

מעשית הייתה צריכה אל על בגלל ההתחייבויות המאוחדות שלה (שוטפות ולא שוטפות) בסכום של כ-1.562 מיליארד דולר להעלות את מחירי כרטיסי הטיסה, אבל בגלל התחרותיות הרבה השוררת בענף, היא החליטה להשאיר את אותו מערך מחירי הטיסה, כפי שהוא היום, אך לא להורידם. מנכ"ל אל על דוד מימון אף אמר זאת לעתונאים שיצאו עמו לסיאטל כדיא לראות את ייצור מטוס 787.

חייבת לרכוש מטוסים חדשים

לאל על לא הייתה ברירה אלא לרכוש בזמנו את מטוסי 737-900ER ששמונת המטוסים שרכשה כבר פועלים בטיסותיה ולרכוש עתה את מטוסי 787. כבר ב-2015 החליטה אל על להפעיל מטוסים מדגם בואינג 787-9, אשר יחליפו בהדרגה את מטוסים הוותיקים מדגם בואינג 747-400 ולרכוש מטוסים מדגם בואינג 787-8, שיחליפו בהדרגה את מטוסי הבואינג 767-300 ER. כאשר מועדי המסירה המתוכננים של מטוסים אלה היו בין השנים 2017 ל- 2020. במקביל לעיסקת רכישת המטוסים מבואינג ביצעה אל על עסקת רכישה של מנועים מחברת רולס רויס.

85% מהעסקה במזומן

כבר אז נמסר, כי 85% משווי עסקת רכישת המטוסים הוא בהלוואה ו-15% מהון עצמי. לפיכך, אל על הייתה זקוקה כבר באוגוסט 2015, על פי הערכתה לכ-750 מיליון דולר לצורך רכישה של כמחצית ממטוסי 787-8 ו-787-9. כדי לממש זאת התנהל אז מו"מ שבו היו מעורבים שלושה גופים: אל על, Exim Bank (בנק אמריקני המספק ערבות של ממשלת ארה"ב לעסקות מימון) והבנק המלווה את הסכום הנדרש, בחלוקתו לכל מטוס נרכש שנקלט בחברה. בדיוק הליך זהה לרכישת מטוסי בואינג 737-900ER.

עסקה מעורבת – רכישה וחכירה

ההחלטה באל על, כבר ב-2015, לבצע עסקה מעורבת – רכישה וחכירה – של מטוסי 787 הייתה במטרה להגיע לאיזון וגמישות גדולים יותר בין עומס חוב ותזרים מזומנים. כפי שמתקבל לטובה בתחילת ההליך בעת חכירה, תוך הכרה בכך שבטווח הארוך יותר האיזון מתהפך לטובת הרכישה. זו לא הייתה פעם ראשונה שהתקבלה באל על החלטה על עסקה מעורבת של רכישה וחכירה. נכון לאותה השנה הפעילה אל על 41 מטוסים, כאשר 27 הם בבעלותה ושאר 14 המטוסים הם בחכירה.

היתרון בהחלטה להפעיל את מטוסי 787 החדשים ולהחליף את צי המטוסים הוותיק נעוץ בשלושה גורמים מרכזיים: מנועי 787 חסכוניים בצריכת דלק בשיעור של כ-22% – 20% (על פי נתוני בואינג) ושמשמעותו חיסכון של עשרות מיליוני דולרים לשנה. הניצולת התפעולית של מטוסי 787 טובה יותר וזמני הקרקוע קצרים יותר. נכון, עלות ההון הדרושה כדי ליישם את ההחלטה גבוהה, אבל, יעילות מטוסי 787 היא משמעותית וכדאית בגלל הצערת גיל מטוסי החברה, אך איננה מאפשרת לחברה להוריד מחירי טיסה.

ההחלטה להחליף את צי המטוסים הוותיק קשורה גם לעובדה שגילם הממוצע הוא 12.7 שנים ולכן קירבתם גדולה לשיבוץ רבתי גדול ויקר. במטוסים מבחינים בשני שיפוצים כאלה ביקורת C,  שבה נבדקים כל אמצעי שירות הפנים של המטוס וביקורת D, שבה בודקים את שלד הכנפיים, גוף המטוס וכני הנחיתה. עבור המנועים מבוצעים הליכי בדיקה נפרדים. באל על מבצעים, במחזוריות, חלק מבדיקות D בתוך בדיקות C ובכך מקצרים את זמן השהייה של המטוסים על הקרקע. למרות זאת, משך ביצוע ביקורת C משולבת נמשך, כל שנה, כ-45 ימים. לעומת זאת, במטוסי 787, העשויים מחומרים מורכבים ההשבתה לצורכי בדיקה רבתית נמשכת 8 ימים, במשך כל 3 שנים.

כדי ליישם את החלטת רכישת/החכרה של מטוסי 787 בחנה אל על את צי המטוסים, שבו קיימים סימנים לירידת ערך וביצעה אומדן של סכום בר ההשבה של אותו הצי. סכום בר ההשבה הינו הגבוה מבין השווי ההוגן של המטוסים (מחירי השוק, השרות והנכסים), בניכוי עלויות מכירה, לבין שווי השימוש שלהם.

הערכת שווי השימוש

בהערכת שווי השימוש, אמדה אל על את תזרימי המזומנים העתידיים הצפויים לנבוע מהפעלת הצי ומימושו בתום תקופת השימוש וניקתה אותם לערכם הנוכחי, תוך שימוש בשיעור היוון (הפיכה של התחייבות חוזית להון) המשקף את הסיכון התפעולי של ציי המטוסים, המבוסס על שיעור ההיוון המשוקלל של אל על.

אל על בחנה את סכום בר ההשבה של שלושה ציי מטוסים ומצאה, כי הסכום בר ההשבה של כל צי מטוסים עולה על עלותו המופחתת לאותו מועד. וזה כאשר אורך החיים השימושיים (Useful Life) של צי 777 הוא 8 שנות פעילות בממוצע, של צי 747 הוא 4 שנות פעילות בממוצע ושל צי 737 הוא 17 שנות פעילות ממוצע.

שווי השימוש במטוסים נכון ליום 31 במרץ  השנה

תזרים המזומנים מצי המטוסים של החברה הינו לפרק זמן מוגדר וסופי, וזאת עד למועד היציאה משירות המתוכננת של המטוסים הקיימים. הערכת שווי השימוש  שנערכה עבור מטוסיה הקיימים של החברה, ולאור העובדה כי יוחלפו מטוסים בצי הקיים של החברה במטוסים מדגם 787, מהווה השקעה מהותית וחריגה במהלך העסקים של אל על, באופן אשר ישנה באופן משמעותי את אופיים של תזרימי המזומנים הצפויים לנבוע מצי המטוסים, לרבות תמהיל ההכנסות והעלויות. לא נלקחו בחשבון תזרימי המזומנים הצפויים לנבוע מאותם המטוסים העתידיים, לרבות ההשקעות הצפויות ברכישתם ובקליטתם.

אורך החיים השימושיים של המטוסים מבוסס על מועדי היציאה משימוש החזויים של כל מטוס, אשר מביא בחשבון, בין היתר, את מועדי היציאה של המטוסים בציים 747 ו-767 כתוצאה מתכנית ההצטיידות במטוסים מדגם 787 האמורים להחליפם.

מקדמות ותמיכה לוגיסטית

בהתאם לתנאי הסכם הרכישה, שילמה החברה במהלך הרבעון המדווח סך של כ-53.1 מיליוני דולר כמקדמה עבור עסקת ההצטיידות (מתום הרבעון המדווח ועד למועד פרסום הדוחות הכספיים שילמה החברה סכום נוסף של כ-21.5 מיליוני דולר). בנוסף, בחודש מאי 2017, לאחר תאריך הדוח על המצב הכספי, חתמה החברה על הסכם לקבלת שירותי תמיכה לוגיסטית עבור המטוסים מדגם בואינג 787 עם חברת לופטהנזה. במסגרת ההסכם, תעניק לופטהנזה לחברה שירותי העמדת מלאי רכיבים בארץ, אספקת רכיבים ממרכזים לוגיסטיים של החברה הזרה בארץ ובחו"ל וכן שירותי תיקון ושיפוץ לרכיבים. תקופת ההתקשרות על פי הסכם השירותים תעמוד על כ-15 שנים החל ממועד החתימה, כאשר לאל על הזכות לבצע סיום מוקדם של תקופת ההתקשרות, החל מהשנה החמישית, על פי התנאים שסוכמו בהסכם השירותים, התמורה שתשלם החברה ללופטהנזה מבוססת בעיקרה על שעות טיסה שיבוצעו בפועל, אשר להערכת החברה עשויה להסתכם בסך כולל של כ-125 מיליון דולר לכל תקופת ההתקשרות.

 

 

 

Exit mobile version