Site icon IAS

הפסד של 62.149 מיליון דולר לאל על בחציון הראשון של השנה

אל על הפסידה למעלה מ-52 מיליון דולר בשנה החולפת . צילום יח"צ

אל על הפסידה ב-6 החודשים הראשונים של השנה 62.149 מיליון דולר, בהשוואה להפסד של 13.556 מיליון דולר בתקופה המקבילה ב-2017. הפסד חציוני זה הוא תולדה של הפסד ברבעון הראשון של השנה של כ-44 מיליון דולר ושל 18.177 מיליון דולר ברבעון השני של השנה. בשני הרבעונים הפער בין ההכנסות להוצאות ההפעלה היה קטן ולכן בהמשך, לאחר הורדת הוצאות נוספות ומיסים, הסתיימו של הרבעונים בהפסד. כך עולה מפרסום דוח רווח והפסד של הרבעון השני של חברת התעופה.

מתברר, כי עליית מחיר הדלק (דס"ל) בחציון הראשון של השנה בכ-54 מיליון דולר, השפיעה מאוד על תוצאות החברה. כמו כן השפיעה התחרותיות הגדולה בתעופה הישראלית הבינלאומית שהורידה את מחירי הטיסה. גם הוצאות חכירת שלושה מטוסי 787 והלוואות לקניית שלושה מטוסי 787, השפיעו על המאזן הכספי של החברה. פחות השפיעה הירידה בנתח השוק של אל על בפעילות בנתב"ג.

את השפעת מחיר הדלק נראה בדיווח על תוצאות הרבעון השלישי, שהוא בעל החשיבות הגדולה ביותר בין הרבעונים של השנה, כי המחיר הממוצע של ברנט גולמי צפוי לעלות – לפי תחזית יאט"א המעודכנת – לכ-70 דולר לחבית. לפיכך, מחיר הדלק הסילוני צפוי לעלות לכ- 84 דולר לחבית, שזו תהיה עליה של כ-25.9% בהשוואה למחיר של כ-66.7 דולר לחבית בשנת 2017. סך הוצאות הדלק בשנת 2018 צפוי להוות כ-24.2% מסך ההוצאות של ענף התעופה בהשוואה ל-21.4% בשנת 2017.

שווי שוק בורסאי

אי אפשר להתעלם מחוסר היציבות והסנטימנט השלילי המאפיין את אל על תקופה ארוכה, על רקע תוצאותיה הכספיות. היא השלימה מתחילת השנה ירידה של כ-50% בשווי השוק הבורסאי שלה וירידה של כ-75% מהשיא שנרשם באוקטובר 2016. וכתוצאה מכך נמחקו משווי השוק הבורסאי שלה יותר ממיליארד שקלים. נכון לאתמול, שווי השוק הבורסאי של היה 433.754 מיליון שקל ושווי המניה שלה היה 87.5 אגורות.

גונן אוסישקין, מנכ"ל אל על. "הסיבה המרכזית להפסד ברבעון השני – עליית מחיר הדלק". צילום יונתן בלום

תוצאות 6 חודשים ראשונים של השנה

בתום 6 חודשים ראשונים של השנה, הפסידה אל על 62.149 מיליון דולר. ההכנסות באותה התקופה היו 1.007,055 מיליון דולר והוצאות ההפעלה היו 907.331 מיליון דולר. הפער בין ההכנסות להוצאות ההפעלה יצר רווח גולמי של 99.724 מיליון דולר. הוצאות המכירה היו 107.491 מיליון דולר, הוצאות ההנהלה וכלליות היו 61.106 מיליון דולר. בניקוי הוצאות מכירה, הוצאות הנהלה וכלליות, הוצאות מימון נטו ומיסים – רשמה החברה את ההפסד החציוני של 62.149 מיליון דולר.

הכנסות – הכנסות מהפעלה היו 1.007,055 מיליון דולר, לאחר שהם גדלו בתקופה הזאת בכ-48.5 מיליון דולר, המהווים גידול של כ-5.1% בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2017. הכנסות נוסעים בתקופה המדווחת קטנו בכ-6.8 מיליון דולר כתוצאה מיישום תקן כספי בינלאומי IFRS 15, אשר על פיו יש לזקוף תשלומים בגין פיצוי נוסעים כקיטון בהכנסה, למרות רישום ההוצאה במסגרת הוצאות ההפעלה.

הוצאות ההפעלה – הוצאות ההפעלה גדלו בתקופת החציון השנתי בכ-96.9 מיליון דולר – גידול של כ-12% בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2017. גידול זה נובע ממכלול גורמים, ביניהם גידול בהוצאות הדלק הסילוני (דס"ל) בסך של כ-54 מיליון דולר, גידול בהוצאות חכירת מטוסים בסך של כ-18.2 מיליון דולר, בעיקר בשל קליטת מטוסים חכורים מדגם דרימליינר 787-9, השפעות שנבעו מגידול בפעילות, גידול בהוצאות השכר בסך של כ-10 מיליון דולר, בעיקר בשל השפעת התחזקות השקל ביחס לדולר ועדכון שכר המינימום וגידול בהוצאות אגרות ושירותים בסך של כ-10.7 מיליון דולר, בעיקר כתוצאה מהתייקרויות בתעריפי האגרות אותן משלמת החברה לרשות שדות התעופה, בגין פעילותה בנתב"ג, בין היתר כתוצאה מירידה בנתח השוק של החברה בנמל התעופה, אשר הביאה לירידה בשיעור ההנחות שקיבלה החברה. יצויין, כי הגידול בהוצאות ההפעלה קוזז בשל הצגת תשלומים בגין פיצוי נוסעים כקיטון הכנסה.

דלק – כאמור, הוצאות הדלק גדלו בכ-54 מיליון דולר ל-251 מיליון דולר, לאחר השפעת הליך הגידור. ללא הגידור אמורות היו הוצאות הדלק להגיע ל-264.5 מיליון דולר.

הון חוזר

נכון ליום 30 ביוני 2018 ,לחברה גרעון בהון החוזר בסך כ-431.1 מיליון דולר לעומת גרעון של כ-437.9 מיליון דולר ליום 31 בדצמבר 2017 . יצוין, כי חלק מהותי מהגרעון בהון החוזר אינו משקף תזרימי מזומנים בטווח הקצר. היחס השוטף של החברה ליום 30 ביוני 2018, גדל לכ-57.2%, בהשוואה ל-54.2% ליום 31 בדצמבר 2017. הגרעון בהון החוזר ליום 30 ביוני 2018, כולל מרכיבים מהותיים אשר נכללים במסגרת סעיפי ההתחייבויות השוטפות של החברה ומאופיינים במחזוריות עסקית שוטפת, אולם החברה אינה נדרשת למקורות תזרימיים בטווח הקצר על מנת לפרוע אותם: הכנסות מראש ממכירת כרטיסי טיסה וממועדון הנוסע המתמיד בסך של כ-433 מיליון דולר, שסילוקן ייעשה באמצעות העמדת שירותי טיסה עתידיים והתחייבות לעובדים בגין חופשה בסך של כ-45 מיליון דולר, אשר צפויה להיות משולמת בעת פרישתם, אך מסווגת כהתחייבות לזמן קצר בהתאם לכללי החשבונאות. בנוסף, ההתחייבויות השוטפות כוללות כ-65 מיליון דולר הלוואות למימון מקדמות עבור מטוסי 787, אשר מקור פרעונן יהיה באמצעות מימון ארוך טווח שיתקבל בעת קבלת המטוסים.

ברבעון השני החלה מכירת כרטיסים ליעדי אירופה לטיסות החל מאוקטובר, על פי מודל המכירה החדש – ללא מותג UP. צילום יח"צ

הון

סך ההון ליום 30 ביוני 2018 הסתכם לכ-266.8 מיליון דולר. הקיטון בסך של כ-11.4 מיליון דולר ביחס להון ליום 31 בדצמבר 2017 נובע בעיקר מההפסד לחציון, אשר קוזז בחלקו ע"י גידול בהון בסך של כ-37.5 מיליון דולר כתוצאה מיישום תקן דיווח כספי בינלאומי – 15 IFRS"הכנסות מחוזים עם לקוחות".

תוצאות הרבעון השני

ברבעון השני של השנה הפסידה אל על 18.177 מיליון דולר. ההכנסות ברבעון היו 546.692 מיליון דולר והוצאות ההפעלה היו 477.505 מיליון דולר. הפער בין ההכנסות להוצאות ההפעלה יצר רווח גולמי של 69.187 מיליון דולר. הוצאות המכירה היו 56.904 מיליון דולר, הוצאות ההנהלה וכלליות היו 27.544 מיליון דולר. בניקוי הוצאות מכירה, הוצאות הנהלה וכלליות הוצאות מימון נטו ומיסים רשמה החברה את ההפסד הרבעוני של 18.177 מיליון דולר.

גונן אושיסקין, מנכ"ל אל על, אמר בעקבות פרסום התוצאות כי: "ברבעון השני לשנת 2018 רשמה אל על גידול בהכנסות ביחס לרבעון המקביל אשתקד. זאת, לצד ההתמודדות עם האתגרים והשינויים בענף התעופה, המשך מגמת הגידול בתחרות מצד חברות התעופה הזרות, ובמיוחד חברות הלואו- קוסט. החברה התמודדה ברבעון השני עם העלייה החדה שנרשמה במחירי הדלק, נתון שהיווה את הסיבה המרכזית להפסד שדווח  ברבעון השני של השנה".

לדבריו, ברבעון השני החלה מכירת כרטיסים ליעדי אירופה, לטיסות החל מאוקטובר, על פי מודל המכירה החדש עליו הוכרז. "המודל מאפשר לנוסע לבחור את חבילת הטיסה שמתאימה לצרכיו לכלל יעדי אירופה ולשלם על החבילה בהתאם לבחירתו. מודל זה צפוי לשפר את יכולתה של אל על להתחרות בצורה יעילה יותר מול כלל השחקנים בשוק האירופי, ובמיוחד מול חברות הלואו-קוסט".

דגנית פלטי, סמנכ"ל הכספים, הוסיפה כי בחודש יוני 2018 נטלה החברה הלוואה בסך 145 מיליון דולר מבנקים זרים וממשקיעים יפנים למימון רכישת מטוס 787-9 שהתקבל  בחודש זה. כמו כן, ב 10 באוגוסט 2018 קיבלה החברה מטוס 787-9 נוסף בבעלות, ומימנה אותו בהלוואה בסך 125 מיליון דולר שהתקבלה מבנק זר בערבות UKEF. "עד כה קיבלה החברה 6 מטוסים מדגם זה: 3 בבעלות ו-3 בחכירה. יתרות המזומנים שבקופת החברה בסך כ-280 מיליון דולר ותזרים המזומנים שלה מפעילות שוטפת, ישמשו את המשך מימוש תכניות ההצטיידות שלה", סיכמה.

Exit mobile version