Site icon IAS

הנהלת אל על והטייסים ימשיכו הערב במו"מ

שופטת בית הדין לעבודה אופירה דגן טוכרמיכר הורתה לנציגי הנהלת אל על ונציגי ועד הטייסים להתייצב בבית הדין לעבודה במוצאי שבת, כדי לוודא אם הם הצליחו לגשר על הפערים ביניהם ולהגיע להסכמות שיסיימו את הסכסוך ביניהם. במקביל השאירה את המצב הקיים באל על על כנו. ההסתדרות והטייסים התחייבו להיכנס למו"מ עם הנהלת החברה עד כניסת השבת, כשעד מוצאי שבת התחייבו הטייסים המפקחים להמשיך בתפקידם.

היום ב-9 בערב אמורים הצדדים להתכנס בלשכתו של יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן כדי להמשיך במו"מ ביניהם.

בראיון לאתר IAS  חזר אבי אדרי, יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, על דברים שאמר בבית הדין לעבודה: "אי אפשר לקחת ציבור כזה ולפגוע בו באופן חד צדדי. אתה לא לוקח עובד שהרוויח 60 – 70 אלף שקל, שהיה עד לא מזמן  קברניט ואתה פוגע בו גם רגשית וגם ברמה הכלכלית ולעבור לסדר היום – זה לא יכול לקרות. כמו שהחברה ידעה לפגוע בהם חד צדדית היא יכולה להחזיר את השכר באופן חד צדדי כך שנוכל לקיים את המשא ומתן".

יש לציין, כי בתום הדיון בבית הדין סוכם, כי עד שבת ימשיכו הטייסים המתפטרים לשמש בתפקידם ובתום מועד זה,  יצטרך כל אחד מהם להודיע אישית כי הוא מתפטר מתפקידו.

אל על הורידה לטייסים הוותיקים האלה את השכר?

"מעשית היא הורידה להם את השכר ל-17 אלף שקל".

בדיון בבית הדין ביקשה הנהלת אל על צו מיוחד שימנע את התפטרותם של הטייסים מנהלי ציים 737, 777, 767, ו-747 ומנהלי ההדרכה ובעקבותיהם אמור להתפטר מתפקידו גם הטייס הראשי דורון קרני. צעד שיגרום, בהתאם לחוק הטיס, לביטול כשרותה המבצעית של אל על ולהפסקת טיסותיה. האם השופטת נענתה לדרישת ההנהלה?

"מעשית השופטת לא נענתה לדרישת אל על, אלא השאירה את המצב על כנו ואנחנו התחייבנו להיכנס למשא ומתן עד כניסת השבת והדיונים יתחילו היום בשעה 9 בערב בלשכתו של יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן".

למה שמונה הטייסים המפקחים החליטו להתפטר מתפקידם?, שאלנו את אדרי.

"אין פה צעד ארגוני. זו אווירה בתוך החברה. אי אפשר לצפות מהטייס הראשי לנהל את מבצעי החברה – כאשר כל הטייסים שלו כועסים, מדירים רגליהם מטיסות – להמשיך ולקחת אחריות".

מתי יכנסו ההתפטרויות לתוקפן?

"ההתפטרויות יכנסו לתוקפן ביום שבת. בינתיים יתנהל משא ומתן, כאשר כל הצדדים נותנים לזה צ'אנס. נקווה שנגמור ואז ההתפטרויות ירדו מסדר היום. אם המצב יחזור לקדמותו ויהיה שקט עם הטייסים – אין שום סיבה שהטייס הראשי יתפטר".

מה הם הפערים במשא ומתן?

"פער ראשון הוא פער סוציאלי – פער של כמות ימי עבודה. כל סימולטור בחו"ל יכול להימשך יומיים. כלומר, כאשר ההנהלה מבקשת 10 סימולטורים, המשמעות היא שהטייס המפקח לא נמצא בבית 20 יום. זה משהו שהוא כבד לטייס. פער שני זה הקטע הכלכלי – החברה רוצה שהטייס יקבל תמורה החל מהסימולטור השביעי, הטייסים דורשים לקבל תמורה החל מהסימולטור הרביעי. שני הפערים האלה הסוציאלי והכלכלי הם הסעיפים הכבדים במו"מ. ישנם עוד כמה סעיפים קטנים, שאם הסעיפים המרכזיים יגמרו הם לא יהוו מכשול להשלמת המושא ומתן. אם תקבל ההנהלה את הצעת הטייסים, שהיא גם פשרה מצידם, לאחר שבתחילה רצו לקבל תמורה מהסימולטור הראשון. אז נגמר העסק – הלוואי".

מה קורה אם עובדי הקרקע באל על?

המו"מ איתם מתקדם ואני מאמין שהכל (הטייסים ועובדי הקרקע) יתכנס בסוף ביחד", ציין אדרי.

נותרו 48 שעות

גם בהנהלת אל על מודעים לעובדה, כי נותרו כ-48 שעות בניסיונות להגיע להסכמות סופיות במו"מ. אם לא יגיעו להסכמות יצטרכו הצדדים לשוב במוצאי שבת ללשכתה של שופטת בית הדין לעבודה אופירה דגן טוכרמיכר, שתצטרך לקבל החלטה שתקבע אם טיסות אל על ימשיכו לפעול, או שחס וחלילה יפסקו.

לדברי ההנהלה, במו"מ עם הטייסים סוכם שהטייסים הוותיקים הפורשים יקבלו בין 500 – 600 אלף שקל, תלוי אם מדובר בקצין ראשון או בקברניט. לטייסים ותיקים שנשארים בחברה בתפקידי מאמנים בוחנים בסימולטורים הוצא 50 אלף שקל תמורת 9 ימי עבודה – נושא שעדיין לא נפתר.

עתה נותר לקוות, שהשיחות, שיחלו היום בערב בהסתדרות, יסיימו את הסכסוך ואל על תשוב לפעול כסדרה.

תגובות

מהנהלת אל על נמסר, כי "בית הדין קיבל את עמדת הנהלת החברה והורה על דחיית כניסת ההתפטרות של המפקחים לתוקף, בהתאם להסכמה בדיון. בית הדין נתן רוח גבית להנהלת החברה והפנה את הצדדים למו"מ בנושא גיל 65 וחידד את הקשר בין ההתפטרויות למחלקות במו"מ המתמשך. הנהלת אל על הוכיחה כי דאגתה לנוסעי החברה ולעובדיה בראש מעייניה ותעשה הכל לשמור על פעילותה הסדירה".

מוועד טייסי אל על נמסר בתגובה: "בית המשפט אמר למנכ"ל אל על את האמת בפנים: לא מנהלים חברת תעופה עם צווים ולא נכון לפגוע באופן חד-צדדי בעובדים. האגו של דוד מימון מסרב לעכל שבמקום לנסות 'לנצח' ולהכניע את מנהליו ועובדיו ולהשמיץ אותם בתקשורת – כדאי לו לדבר איתנו בהגיון ולהסכים להצעות הוגנות, שכבר הסכים להן ונסוג בו. חבל שמימון מוסיף לפגוע בחברת אל על שהיא הבית שלנו – ובשבילו היא רק דירה זמנית בשכירות.

Exit mobile version